Gå till innehåll

Planering av mitt första saltkar. Ca 500l exklusive sump.


addo

Rekommenderade inlägg

  • 3 veckor senare...

Nu jävlar!

Akvariet provfyllt, bänken golvet och karet höll :D Inga läckor i rördragningen.

Däremot läcker det in vatten bakom plexiskivan jag har som bakgrund, det rör sig om max två millimeter spalt, det borde inte vara några problem va?

Min snålpump jag har till returen visade sig låta som en vältrimmad moped så en ny dc pump står först på inköpslistan. Följt av en bättre och tystare skummare.

Var på Triton i dag och köpte salt, bakteriekultur, död sand och en 39W UVC.

Planen är att sedan sätta upp vad jag kallar en "placebo karantän". Nämligen ett separat kar som jag matar från returen med ett flöde straxt över UVCns minimiflöde, via ytavrinning rinner allt vatten genom UVCn. Från PK rinner vattnet tillbaka via en vattenbytesbytta på hjul och ner i sumpen, eller när vattenbytesbyttan är rullad till duchen för beredning av nytt vatten, rinner det direkt till sumpen. PKn kommer även kunna frikopplas från systemet och fungera som en traditionell karantän tex om jag måste medicinera, när jag inte karantänhåller något kommer jag kunna använda PKn som fragtank eller refugium. Kommer det någon riktigt överjäklig liftare som tex fiskätande isopoder så kommer dom utan problem att kunna ta sig från PKn genom UVCn och ut i övriga systemet, min plan är då att slå sönder PKn med en slägga och sedan försjunka i djup depression. För övriga sjukdomar som AEFW eller prick hoppas jag det ska fungera att hålla djuren under uppsikt i PKn och sedan frikoppla den om det behöver medicineras, min för hoppning bygger på att den gamle RC användaren Bomber (Starboard Reef) som jobbade på NOOA berättade att UVC först började användes av marinpathologer som ville kunna hålla fisk med olika sjukdomar med gemensamt filtersystem utan att dom smittade varandra. Dom seriekopplade då alla akvarium med UVC mellan karen och väldigt lågt flöde, det ska tydligen ha fungerat.

Innan PKn är i drift tänker jag i alla fall hålla städpatrullen, lite alger och de första fiskarna i sumpen och koppla UVCn via returpumpen, returpumpen är ställbar så det får helt enkelt bli lite lägre flöde genom sumpen under tiden.

I morgon hoppas jag att jag ska finna ork till att bygga upphängningsanordningen till belysningen, det blir en enkel men förhoppningsvis smidig lösning med taljor i taket, tamp och en spik för normalläget på belysningen samt en spik en halvmeter ner för att höja rampen när jag ska ner i karet och rota :) Sen ska jag skruva nån lite med Osmosen och förhoppningsvis kunna fylla karet nästa helg. Känner jag mig själv rätt så lär det snarare bli fyllt under juledigheten, *sölar långsamt*.

En sista men viktig fråga! Blir det bäst med 25 eller 20 cm vatten i skummarfacket? Har dom djupen att välja mellan och skulle vilja limma facken så snart som möjligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När det gäller UVC på ytvattensretur så är det ingen bra lösning även om du kör på längsta uppehållstid. Du får luft i vattnet och luftbubblor - små som stora - sätter ner UVC:s förmåga ordentligt - i min värld kan man lika gärna strunta i UVC då. Du skulle kunna göra en lösning med avrinningsfack och två avlopp för PK med hävert genom UVC:n - då skulle det fungera.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Uppdatering.

Min bakgrund lossnade för ett par veckor sen. Så jag tömde ut ett par decimeter vatten för att kunna ta ut den och hänga in den på ett annat sätt.

Under tiden ringer mamma och frågar om jag inte kan springa ut till hennes bil (som jag lånat) och leta efter hennes plånbok som hon inte hittar. När jag kommer tillbaka har det runnit ut ca 20 liter vatten på golvet, jag torkar som en galning men när jag är klar fattas det ca 8-10l vatten som gått ned i golvet.

Idag var det en kille här och mätte fukten och konstaterade att ca en 1/4 av golvet måste brytas upp och bytas.

Jag kommer alltså få köra nästan alla möbler till mina föräldrar, skruva loss dörrkarmen till sovrummet för att få in karet där, sen husera LS och fisk i ett temporärt kar. När golvet är uppbrutet ska det göras en ny fuktmätning, sen på med nytt golv efter det är torrt. Tillbaka med möblerna och karet, på med dörrkarmen. Under tiden lär jag behöva bo hos föräldrarna.

:död:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

Nu är karet igång sen ungefär ett år inte så mycket att visa då jag slängde i all LS i en hög på en plattform av raster och drog igång allt för att få ner näringsvärdena från stenen som legat i behållare utan vattenbyten sen jag fick nedmontera karet.  Nu är näringsnivåerna bra och jag har några euphyllior och ett par mjukkoraller i karet som verkar trivas. Jag har planer på att försöka få stil på inredningen hyfsat snart.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Inget har hänt med inredningen, men jag har nu mera några acroporor som verkar trivas, får hoppas det håller i sig. Jag hittade även euphyllia-ätande plattmaskar för ett tag sen nu, jag har doppat alla euphyllior varje vattenbyte i några veckor och inte hittat vare sig mask eller ägg, ska försöka samla mod att avsluta behandlingen snart.  Försöker bli kompis med kameran för tillfället.

20170113.jpg

20170123.jpg

Ändrat av addo
stor bokstav och punkt
  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag själv lär mig att cykla, menar det med saltvatten.

När jag tittar på ditt akvarium  så måste jag  säga att du gjorde väldigt fint jobb.

Man ser direkt att det finns väldigt stort potential ,när det kommer lite fler kolonier av vuxna koraler :subdued:

good job .

Mvh

    jarecki68

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

En uppdatering. Jag har bytt min Bubblemagus-skummare mot en Bubbleking mini 200 med ställbar pump. Grymt tyst nu :D

 

Jag har även avslutat kuren mot euphyllia-ätande plattmaskar. Nästa vattenbyte tänker jag kontrolldoppa och förhoppningsvis är maskarna borta.

 

Acropororna har satt fart med tillväxten och ser väldigt fina ut, jag ska försöka fota snart.

 

Dessvärre hittade jag aefw  i går så jag går från en plattmask till en annan verkar det som :( . Som jag skrev tidigare i tråden hade jag planer på ett karantänsystem. Men tjejen flyttade in innan det hann byggas och sen hade vi inte plats. Jag har i dag ett nano-kar med macroalger och mjukkoraller som jag kommer att bygga om till karantän för koraller i framtiden. Får jag problem med prick på fisken så hoppas jag kunna klara mig genom att koppla på min 39W UV-C.

 

Jag kommer antagligen testa axilur mot plattmasken, och låta alla lägre djur bo i nanot under tiden. Det skulle även gå att placera korallerna i nanot då jag enbart har en acropora som jag limmat på plats och ingen acro är speciellt stor. Jag tror däremot att det skulle vara bra mycket enklare att hålla korallerna vid liv under en längre tid i det stora karet än i det lilla, så det lutar åt den lösningen nu. Jag ska läsa på i ett par veckor innan jag påbörjar behandlingen, så jag har tid att överväga hur jag ska lägga upp det hela och vilken metod jag ska välja. Jag kommer även kontrolldoppa alla koraller innan behandlingen för att se att det faktiskt finns plattmaskar på dom. Alla acros ser jättefina ut, den jag hittade aefw på ligger i sopen, så jag tror dom kommer klara sig tills det är dags.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Goda nyheter! Euphylliorna är friskförklarade! :D

 

Sen är jag inte säker på om det var AEFW jag hittat. Jag hittade små mörkt bruna plattmaskar när jag doppade en acro som sett lite ledsen ut, eftersom det inte var planaria så antog jag AEFW. Nu när jag doppade Euphylliorna för att kontrollera att deras plattmaskar var borta så trillade det av massa små mörkbruna plattmaskar från dom också. Jag ska avvakta och se men hoppas att det är någon annan sorts plattmask, alla acroporor såg bra ut när jag kollade igenom dom.

staghorn.jpg

ricordea.jpg

ravin1.jpg

ravin2.jpg

  • Gilla 4
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Yes, Lasse har rätt :) dom är vinröda med blå ränder, det syns inte så bra i filmen. En av dom roligare fiskarna jag haft (har) väldigt intelligenta och trevlig personlighet. Samtidigt är dom helt revsäkra och  fredliga mot varandra och andra fiskar. Dom är tyvärr väldigt hoppbenägna, jag har blivit av med två som hoppat ur karet under vattenbyte. och en lyckades hoppa ut genom en ca 3cm stor glipa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Världens näst minsta havsaborre enligt Fishbase. Frilekande rovfisk som inte håller revir. De byter kön fram och tillbaka och det är normalt att ett par leker som hane - hona och hona - hane under samma skymning. Inte det minsta aggresiva mot allt som inte går att sluka. De ser ovanligt bra för att vara fisk. Ser en mysis på ungefär 40 cm avstånd. Av alla fiskar jag haft är det bara banggaier som har bättre syn. De blir ungefär 8 cm i akvarium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Jag experimenterade med att få till en bättre bild på en av acropororna i går kväll, kan inte säga att jag är speciellt nöjd, får investera i något gelfilter tror jag. Men jag slänger upp ett par bilder ändå endast två ati actinic rör på, blixt på ena bilden.

 

 

1 timme sedan, addo sa:

 

062.JPG

066.JPG

 

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 8 månader senare...

Nu är det dags för uppdatering :)

 

Jag har scapeat om hela karet äntligen, men efter som det var en lång process som inkluderade allt från gjutning till inkörning av död sten och byte av cirkulationspumpar så valde jag att dokumentera allt och redovisa det på samma gång.

 

Jag hade några förutsättningar för vad jag ville åstadkomma.

 

-Dels har jag känt ett behov av grova grusbäddar att ha ricordeor och sympodium på för enkel fraggning.

-Jag har också varit sugen på någon sandsovande gjylta, så jag behövde få in sand.

-Eftersom jag aldrig har fått utslag på ett nitrattest sen inkörningsperioden så ville jag inte ha mer denitrifikation, nu får jag bra resultat efter jag börjat med aminosyror (för kvävet)och korallmat.

- jag är sen min sötvattenstid livrädd för syrefattiga sandbottnar i kombination med lite nitrat vilket alltid har gett mig hemska mängder cyano.

 

En sak som spelade in var också att jag fått akvariet stabilt och hittat ett sätt att sköta det som jag känner mig trygg med, därför ville jag inte gå i från barbotten och behöva en ny inlärningskurva.

 

Efter att jag haft det här gnagande i bakhuvudet ett tag så blev jag av en slump fascinerad av dom nya maxspect gyre pumparna med styrning av två pumpar.

 

När jag senare kom att tänka på viviarium för pilgiftsgrodor och daggeckos som jag alltid varit sugen på att skaffa, och därför läst ganska mycket om, så slog det mig.

 

FALSKBOTTEN!

 

Inte i form av en btn modul på botten eller limmat grus på botten som jag sett tidigare. Utan som vissa med viviarium kör för att kunna vattna massor utan att riskera stående vatten och en sumpig miljö för växternas rötter. Dom kör helt enkelt väldränerat substrat på en plattform som vattnet kan rinna igenom till en "sump" som ligger nedanför plattformen.

 

Nu var ju jag inte ute efter dränering utan ville att det mesta detriuset skulle rinna igenom och framförallt att substratet skulle hållas syresatt. I ett barbottenkar så vill jag även att detriuset ska hamna i sumpen och inte bli liggande på bottenglaset.

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag bestämde mig för att lyfta substratet på mindre plattformar för att enkelt kunna lyfta ut separata smådelar i fall jag ville komma åt under eller rensa substratet osv.

Jag lyfte även upp all stor sten på ben av acrylstänger, sen ligger det lite mindre stenar på stenen och plattformarna.

 

Plattformarna består av fraggraster med fastlimmade acrylben, med tyll (jätte billigt plastnät från tygaffären) på och en gjuten betongsarg klädd i korallkross. På den plattformen där jag har sand så kör jag med en lite högre sarg och nylonstrumpa i stället för tyg mellan rastret och substrat.

 

Vid botten har jag satt två maxspect gyre 230 för att blåsa rent under allt.

 

Nu kar det varit igång i ca en och en halv vecka så det är nog för tidigt att säga något om hur det fungerar i längden. Inget detrius blir liggande på botten i alla fall. Tyvärr visade det sig att gyre-pumparna lätt suger upp sandkorn och stomatellaskal när dom är så nära botten vilket leder till obalans och oljud, jag får rensa pumparna mycket oftare nu än tidigare. 

 

Jag återkommer straxt med bilder :)

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...