Gå till innehåll

hagbards långa lilla


hagbard

Rekommenderade inlägg

Hej

Tänkte visa mitt "nya" kar 160*30*30=144 liter

Lågtekniskt med 2 filterboxar från haqouss samt ett par streamers tunze 6025 0 polario 10

belysning 2*54 watt t5.

3 fiskar

2 putsarräkor

några turbos

2 st rörmaskar

samt lite koraller av enklare sort,euphyllia,sacrophyton,sinularia,och lite skivanemoner discosoma.

använder ingen skummare eller osmos..utan delvattenbyten,kol,fosfatremover,vattenberedningsmedel,kalkvatten

finns någon acroporialiknande korall som växer som följt med den levande stenen på dryga 15 kilo.men det kan väl inte vara möjligt att det är det?..

ska försöka få ut lite foton, har tänkt uppgradera ljustet snarast till 4*54 watt t5 och kanske öka på cirkulationen lite..tycker det funkar bra! korallerna växer på och övrigt verkar trivas bra vad jag kan se.

Ändrat av hagbard
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ta en ny bild o få med hela karet på längden.. Vore kul o se.

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Ska försöka,har väl ingen marty fieldman kamera direkt...men gör ett försök..lägger en tändsticksask i mitten så man får lite begrepp...tänk om man kunde ta kort som LN tex.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

:) jag hade faktiskt tänkt att scapen skulle vara ungefär så här med bara sand i kanterna...min största issue just nu är att få dom däringa filterboxarna att hänga på plats!Uppenbarligen så är det typ omöjligt i original utförande så jag funderar på att använda algmagneter o modda lite så ska det nog bli bra!
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Riktigt fint. Jag gillar när det är lite mörkare i kanterna lite mys pys. Finns ju saker som passar bra där det är lummigt med. Lite natt koraller om man vill tex solkoraller tror jag skulle fungera.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

post-6184-1446893070454_thumb.jpgUnder euphyllian lite till höger växer det typ som små vin/lila färgade glober med små fläckar på sig,en liten stjälk typ och så en glob...det poppar upp sådana lite överallt på denna sten..nej!! knappar var min första tanke ,men tvivlar,de växer snabbt som tusan.och har inte någon platta med tentakler utan är runda..vad kan det vara?svampdjur? stenen är köpt från triton men de kanske handlar från hela världen?så man kan utesluta vissa varelser tänkte jag
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alger o cirkulation,jag har märkt en sak.Jag har kraftig algtillväxt på vänstra sidan på bakrutan under belysningen..alltså kraftig!!Vad skiljer? filterbox vänster har utblås efter kortsidan mörka delen 500l/h...filterbox höger har utblås på den ljusa sidan 500l/h...samt av någon anledning har jag satt min polario 10 ml ca 20 cm från centrum till höger!! belysningen är den samma vänster/höger. Det kan ju inte vara en slump?Menar cirk. är kraftigare till höger

Ändrat av hagbard
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

[quote name=

hagbard][ATTACH=CONFIG]102205[/ATTACH]Under euphyllian lite till höger växer det typ som små vin/lila färgade glober med små fläckar på sig,en liten stjälk typ och så en glob...det poppar upp sådana lite överallt på denna sten..nej!! knappar var min första tanke ,men tvivlar,de växer snabbt som tusan.och har inte någon platta med tentakler utan är runda..vad kan det vara?svampdjur? stenen är köpt från triton men de kanske handlar från hela världen?så man kan utesluta vissa varelser tänkte jag

Det där ser ut som en glasros bänner koraller och tar lätt över hela karet. Så utrota dom små jäklarna är mitt tips.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok aj fn då säger man. Ställ ner dom och hoppas på det bästa. Om dom ej lämnat in redan :( Dom där ljuslila skivorna Om du tycker du får för många så vet jag en som är sugen vissel vissel :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

förbannat korkat svar från mig..det spelar ju ingen roll om de är satta under ytan i ett 30 cm kar eller 18 meter djupt under ytan om de sitter vid ytan..antar att jag vart nervös över utveckligen...jag delar gärna av mig med skivorna om jag får dom att växa förövrigt...de ser lite sura ut efter jag bytt till nya rör..karet har inte vart igång så länge heller 3 månader typ

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...