Gå till innehåll

hagbards långa lilla


hagbard

Rekommenderade inlägg

Den ena ser bättre ut men inte den andra..men de har tentaklerna ute dock, mycket blekare än de huvuden som var vid botten från början..tycker mig fått en riktig bredsida nu förövrigt(avd:man får inte vara för dryg)..har i stort sett samma besättning levande nu som i det förra..det som är mer är levande sten och koraller och ljus framförallt...dubbel vattenmängd.Men börjar bli överöst av gröna alger och hår alger..även makroalger växer till konstigt nog.fick nästan be om alger i det förra pga det blir så utan skummare o osmos fick man lära sig..men men..får väl kasta in handuken snart o köpa osmos o skummare...kör som jag gjorde från början med fosfatremover(alu) o vattenbyten....hmm...ang skivorna så tycker jag de blir mindre o mindre...min indikator om trivsel(min inbillning?) euphyllia parancoora från kladd 3 är som vanligt dvs fin...

Ändrat av hagbard
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min skummare har inte mycket att komma med heller. Kör ju med wet/dry filter. Du kör väl med rätt mycket filtrering i karet? Kollade nu 1/4 50cm flaska på mer en 2 månader :P Nästan obefintligt. Men tippar jag i lite av klägget från flaska så skummar det satan tills det är ut skummat och nivån i flaskan är nästan den samma lite mer ium vattnet som följer med. Så min skummare fungerar men finns inget att skumma ut :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nej inte mycket filtrering att tala om..ett par filterboxar typ..Har hållit nere antalet djur pga det....Ok man få ge skummaren ett par tre dagar då..Har mitt första osmosvatten på g nu också,här ska bytas vatten!.....köpte en sån där refraktometer också,började inbilla mig saker om salthalten...den visade 1026! Då var man ju med i matchen på det. Ska bli intressant detta!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur skitigt kar hade JAG egentligen?.tömmer koppen stup i ett! ser ut som utblandad yes...säkert spårämnen o nyttiga saker! ;)..nytt för dagen är att jag hittat ett tio-tal pytte typ knappar på stenen som ser ut som skivad kiwi i form o färg...hmm..jag som vill ha sånt :smiley24:...hoppas det är något annat! svårt att se nu,de är som 2 knappnålshuveden i stl.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja nu har jag bytt vatten som en blådåre med osmos och kört skummare som verkar ta bort grejjer...men märker faktiskt ingen skillnad...tycker att jag får mer alger vid varje vattenbyte...hmmm..I omed att jag har tålamod som en 3 åring tillsatte jag microbelift gravel cleaner igår...kanske man skulle stängt av skummaren då? såg inget om de på flaskan..men mycket i koppen idag

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bytte 40 liter vatten igår, hardcore på byten en period, men kanske ska lugna ner mig?...två typer av alger stör mig..de håriga på den nyaste "bästa" stenen endast på den stenen inget på den gamla, samt troligtvis cyano grön på sanden som växer mellan mina blinkningar,,,, ett par sorters makroalger har också växt till men de stör mig inte....förutom den nya stenen kanske jag har skräp lysrör?1 marine glo blått med inget kelvintal samt ett fluval Power 18.000 k.har haft cyanoproblem i malawikar förr med fel rör ..problemen började efter det inbillar jag mig...mötte upp med osmos, skummare, mer cirkulation= ingen märkbar effekt ännu! troligtvis kommer det inte o ske :smiley13:...matar som vanligt ytterst sparsamt samt gör mina normala byten av vatten. saltet jag kört med på sistonde är reefcrystal.(france)..börjar inbilla mig att det är som Renault! nån som har erfarenhet av det saltet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag gav en bredsida tebaks...1.5 dygn mörker...tog av koppen på skummaren inför den 3:e doseringen av microbelift...har inte fått tillfreds result med skummaren på ...så jag testar detta nu...håralger har jag troligtvis fått kontroll över...men det som verkar i sanden är hardcore..börjar tro att det är dinos..Sen är det väl inget jag skrattar ihjäl mig issue för utomstående ...utan jag löser detta..tro inget annat ni skadeglada!:ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Effekten av att du börjar med osmosvatten igen kommer att ta tid, precis som det gör på andra hållet. Stabila värden i karet är A & O, så fortsätt som du gör utan att ta till en massa drastiska förändringar hela tiden och förvänta dig resultat till dagen efter.

Det är inte för inte som man brukar säga att " bra saker sker inte snabbt i denna hobbyn".

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo visst är det så laggeman..jag förstår det..sluta lura folk hade stort behov med en smiley för övrigt..sorry!Men jag är övertygad om att biologisk filtrering är nödvändig...oavsett skummare eller osmos för att minimera problem...jag misstänker också att jag slängt pengar i sjön med nämda..men det är smällar man får ta...jag skulle inte själv göra konstgjord sten..har läst alldeles för mycket negativt om detta...6 månader till havs räcker inte med div urlakningar har man u läst...Och jag skulle rakt inte betalat 150 kronor + för det om jag vetat om det...något oärligt på min ära tycker jag...levande sten är inte betongsten med liv på sig...men om man vill tjäna pengar så ljuger man u inte??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om ni undrar vad allt det svarta är under akvariet så är det ett vitrinskåp som är 130 cm högt,,,egen byggt som går 360 cm långt från vägg till vägg...jag hade min 3 metare där förr..jag gillar att inte att luta ner mig o stå på knäna när jag ska kika in i karet...för tjock helt enkelt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sen kanske man är lite prinsessan på ärten..mina 3 små fiskar kanske inte behöver värsta biologiska filtret..som jag surrat om..blir bara så sur på dessa ev dinos i sanden...låter kanske värre än det är.Skulle vilja ha någon stimfisk på typ 5 ex...det borde ju vara möjligt med tanke på vad folk trycker ner i ett rsm 130 hehe...mitt är u lite större...vad tror ni om ett gäng grön chromis? med tanke på chefen (dottyback)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har verkligen försökt ett tag nu..den prakt som mina få koraller visar upp i kväll är makalös i mitt tycke!Men det där i sanden är lika glad verkar det...Vart lite paff idag förövrigt..en av mina största Trochus kom inte upp från sanden.. snedsida..ja han hade tagit sig dit under natten..jag hjälpte han upp till rutan..och han slemmade iväg med sällskap av 2 snäckor i olika storlek som typ tog upp jakten,,de såg ut som små nassarus...just nu sitter trochusen i ytan på karet o käkar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...