Gå till innehåll

DIY ardurino kontroll


kladd3

Rekommenderade inlägg

Så tänkte starta en tråd om mitt nya lilla projekt, eftersom frun har bestämt sig för att vi ska ha lite pysselkvällar ihop någon gång i veckan och jag är inte så sugen på att gör egna julkort (många egna julkort). Färglägga och klipp och klistra är inte riktigt i min smak så har jag bestämt mig för att sätta ihop en egen kontroller baserad på ardurino mega.

Problemet är att jag är helt okunnig (jag menar helt okunnig) men det var jag när jag började med denna hobby också och nu har jag lärt mig lite iaf.

Tanken är att börja simpelt med en tempkontroll och sen se vad jag kan knåpa ihop.

Just nu är jag inne på youtube och titta på varje turtorial jag kan komma över och inser att jag kanske tagit mig vatten över huvud men man kan bara misslyckas. Kommer att leva efter mottot "Gör om gör rätt".

Så finns det några duktiga killar här på nätet som vill agerar bollplank/lärare/insperatör så hör gärna av er.

Ska väl sägas att detta kommer att ta lång tid men tid har väl en tvåbarnsförälder eller..... Jag kommer iaf ha roligt medans jag håller på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köp inte sainsmart höll jag på att skriva nu, är det bara enkel temp kontroll så duger uno så länge. Har sketch som gör att den lägger till temp givare allt efter på lcd skärmen men tar ej bort dem när man tar bort dom. Har köpt en mega på ebay och får nu konstiga fel ju längre jag låter den vara igång med temp visning. Konstiga tecken fyller upp lcd och restart är det enda som gäller. Skall göra samma felsökning med uno men den har just nu prg för ljusdrivning av en led diod som skall följa typ barriärrevets ljus men saknar rtc kortet så kontroll går ej att göra.

Kan ni c-programmering så är det enkelt att göra rutiner för den. Ni behöver veta lite om programmering så ni vet vad som gör vad sas. Vissa prg är väldigt invecklade och ändra på fel ställe så kan det vara kört och man får starta om att ladda upp prg igen till kortet. Men prova på för det är en rolig liten sak att leka med. Kommer att skriva prg för ljus, temp, bailling, ph där man kan gå in och kalibrera alla saker så de visar rätt. Typ hur längre skall bailingpump gå för att leverera 5ml så oavsett vilken pump man vill använda skall man kunna justera så det blir rätt. Kontroll av temp på ledramp och starta fläkt och även stänga ned om tempen är för hög och som man då skall kunna ställa in själv värdena. Separat temp givare för vattnet som styr värmarna finns möjlighet till också.

Lycka till med allt ni företar er.

Och umgås med frugan om hon inte tjatar om det, min gjorde det och nu är vi skilda.

//Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Min är lite avstannad men när jag får ledigt nu så kommer det att fortlöpa med det jag vill ha in. Har fått soluppgång samt nedgång i ordning på varje fall. Nu skall bara resten in men det kommer. Har ett helv..... med exet som bråkar och hotar med familjerätten ang. barnen. Sedan är man i Norge på veckorna för arbetet samt ta hand om huset när man kommer hem. Helt klart mycket att göra.

//Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min är lite avstannad men när jag får ledigt nu så kommer det att fortlöpa med det jag vill ha in. Har fått soluppgång samt nedgång i ordning på varje fall. Nu skall bara resten in men det kommer. Har ett helv..... med exet som bråkar och hotar med familjerätten ang. barnen. Sedan är man i Norge på veckorna för arbetet samt ta hand om huset när man kommer hem. Helt klart mycket att göra.

//Jonas

Det låter tufft, hoppas det löser sig.

Då jag själv har funderingar att göra något liknande så skulle det vara skoj att se lite kod och annat nyttigt att veta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Leta efter stilo_3 på google och ladda ned den. Är typ den som ligger lite som grund för led men ändrat häftigt pga hur han hade gjort det med 5 olika ljus men jag vill ha soluppgång istället för mina ramper är byggda så.

//Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 år senare...

Skall försöka damma av närmare 30 åriga gamla programmering och reglerteknik kunskaper och plockade fram mitt Arduino kit från eBay.

 

Gick på patrull direkt. Fick inte över skiptet till kortet. Visade sig efter en del googlande att kina klonerna har annat USBchip än original.

Vet inte hur det är på PC men Macar behöver kompletteras med drivar för kunna kommunicera med korten.

 

Här är nödvändig länk ifall någon behöver.

http://kiguino.moos.io/2014/12/31/how-to-use-arduino-nano-mini-pro-with-CH340G-on-mac-osx-yosemite.html

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...