Gå till innehåll

ni som inte har täckglas


hagbard

Rekommenderade inlägg

Hur ofta har ni hittat en intorkad 360 kronors fisk på golvet när ni kommer hem från jobbet?..jag har vart med om det många ggr i sötvattensvärlden...även mina clowner brukade ta en flygtur till sumpdelen i mitt gamla kar..funderar på att ta bort glasen..men är det värt det med fisk i?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har varit med om det samma ett par gånger.. Men numera frågar jag handlarna innan jag köper en fisk om den är benägen att hoppa.. Senaste gången jag ville köpa en fisk i Lomma varnade de mig och jag avstod på grund av deras inrådan.

Tycker mest det verkar "meckigt" med ett täckglas.. man har ju armarna nere i karet dagligen så det verkar bökigt.. Och om man har MH belysning (mer och mer ovanligt) så kan man ju få temp problem.

Men.. För att svara på din fråga.. Det beror på ditt fiskbestånd.. Jag har märkt att om man har belysningen på en timer utan "nedtoning" av ljuset så märkte jag att fiskarna brukade skutta lite när ljuset stängdes av.

Kör på vad som är mest praktiskt för dig! :-)

/Stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

en av mina hepatusar hoppade 1 meter till köksbordet (var blött på köksbordet) och sedan ner på golvet. hittade den när jag kom hem och den överlevde (måste ha hoppat precis innan jag steg in).

hittade en gång en lite fågel på under soffan, men det visade sig vara en Mandarin som hade försökt att flyga. den var ganska så torr!

En wrasse var också självmordsbenägen och lyckades...

annars så har jag inte blivit av med något på mina 5 år med salt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

+1 för moonlight för att minska risken för uthoppad fisk. När timern slogs av i förra karet så ryckte fiskarna till ordentligt. Sen att man kan njuta av karet hela dygnet gör att jag aldrig skulle kunna tänka mig att vara utan det igen.

Frågan är bara om fiskarna kan sova/vila med moonlight igång... Skulle tro att det är tämligen bäcksvart i haven nattetid, på några meters djup så vida det inte är fullmåne möjligtvis...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Mitt senaste nyförvärv i fiskväg salarias är spårlöst borta...gick skallgång i karet igår lyfte på sten o sånt men nä...måste ha hoppat ur...om så är fallet så måste hunden i sin tur ätit upp den..för den finns inte..antar isåfall att den inte var giftig..men tanken slår till...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade tagit bort ena täckglaset för att få plats med skummare...men får nog göra mig besväret att skära till så det passar igen..avdunstningen blir ju mindre också..tar man bort täckglaset med flit utan orsak undrar jag om det inte är väl riskfyllt ...och betydlig mer avdunstning...men ni som har djupare kar kanske tycker det är värt det i belysningsstyrka som ni ändå kör på hälften när ni har high class led :smiley3: en liten pik

Ändrat av hagbard
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade tagit bort ena täckglaset för att få plats med skummare...men får nog göra mig besväret att skära till så det passar igen..avdunstningen blir ju mindre också..tar man bort täckglaset med flit utan orsak undrar jag om det inte är väl riskfyllt ...och betydlig mer avdunstning...men ni som har djupare kar kanske tycker det är värt det i belysningsstyrka som ni ändå kör på hälften när ni har high class led :smiley3: en liten pik

Lite OT men hur stor skillnad uppskattar du att det är mot att ha och inte ha täckglas vad gäller avdunstningen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan va så att all den ytan ger mer ökning av avdunstningen, låter logiskt. Jag fyller vanligtvis på ett glasspaket (ca 2 l) med vatten varannan dag i mitt 112 liters, och det är utan täckglas, men med lite jämnare temperatur då det är i rummet ca 23-25 och lika i akvariet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

idealiskt att ha samma temp i rummet som karet för övrigt..ju mer tempskillnad desto mer avdunstning..skumt att du har 1 liter per dygn då du har samma...har inte vart med om det...gruvade mig över avdunstnings uppgifterna i salt när jag började med detta...men att inte ha täckglas och ha en diff på 5 grader ger hög dunstning.....men om man inte har denna diff så är det ju konstigt? eller har jag missat nått rent fysiskt i detta med salt/vs sött?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det blir 1 liter varje dag, men temperaturen i rummet går ju ned på natten nån grad elr två så kan bero på det, dagtid då jag har "undersökt" det hela så diffar det som max 1-2 grader i normala fall. I somras var jag iaf glad att man bor på skuggsidan av huset ;) Använder väldigt sällan doppvärmare om det är någon hjälp till dilemmat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...