Gå till innehåll

Sam's 300W projekt


Sam Salonen

Rekommenderade inlägg

Med det nya karet är det behov för mera ljus, tänkte först skaffa en Maxspect Razor till men kom till slutsatsen att det är fiffigare att bygga själv en ramp.

Rampen kommer att vara utrustad med totalt 120 led uppdelade i 5 kanaler, antagligen kommer det till ännu en kanal för månljus. Leddarna är monterade på custom aluminium kretskort i storlek 120mm * 120mm med 10 led per kort (2st per kanal).

Som kylning kommer jag att använda en 362mm * 35mm * 1000mm stor kylfläns från Gorini, en kompis i Italien hjälper till med och borrandet av profilen. I profilen borras det totalt 72st 3mm hål för fastsättning av kretskortena och 12st 5mm hål för fastsättning i den 100mm tjocka akrylskivan som kommer att ligga under profilen. På profilen översida görs insänkningar för 2st 200mm fläktar.

Styrningen av rampen sköts med en Arduinobaserad kontroller som klarar av max 16 kanaler genom en 16 kanalers 12bit PWM kontroller på i2C bussen. Övrigt styr den fläktarna baserat på temperatur. På strömsidan har jag 10st LDD-700H drivers och en NES-350-48 strömkälla.

post-7368-14468930964254_thumb.jpg

post-7368-14468930963883_thumb.jpg

post-7368-14468930964108_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 56
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Ja, vad säger man... jag häpnar över hur pyssliga och kunniga folk är här. Det där kommer säkert bli jättesnyggt! Vad kommer allt gå på totalt tro?

Totalkostnaderna blir ca. 550€ som det ser ut nu. Helt ok när kostnaden per W ligger under 2€ IMO. En Razor till skulle ha varit ~450€ och nu kan jag sälja bort den gammla och får väl ca. 300-350€ för den. Realkostnaden blir då ca. 200-250€

Ljusrampen:

- 12st kretskort med led's ~100€

- Kylningen (362x35x1000mm) ~75€ (+ 25€ frakt)

- Borrning o. anodisering av kylen ~50€

- Akrylskiva 1100x412mm ~60€ (+ 25€ frakt)

- 2st 200mm fläktar ~40€

Totalt: ~375€

Ström:

- 10st LDD-700H ~80€

- 10st kretskort för LDD ~20€

- NES-350-48 ~30€

Total: ~130€

Kontrollern:

- Arduino Uno ~8€

- Rotation encoder ~5€

- DS1370 RTC ~2€

- 10 x DS18B20 ~10€

- 16x2 i2C LCD ~5€

- Kablar mm. smått ~10€

Totalt: ~40€

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet någon var man skulle kunna hitta SMD monterbara kontakter som skulle passa på kretskortena? Rastern ser ut att vara 3.81mm och optimalt skulle det vara med 5p kontakter. Själv har jag inte lyckats hitta passliga ännu... Går nog bra att löda direkt på kortena, men det skulle vara fint med snabbkontakter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant bygge. var har har du tänkt att köpa materialet ifrån?

en liten sak bara and din arduino tänk på att Uno har väldigt lite program minne. ska du bara köra med display och knappar kommer det att fungera men ska du har fler bibliotek etc så kommer du att behöva en mega eller liknande. onödigt att göra som jag köpa en Uno och sedan komma på att man vill göra lite mer och behöva köpa en mega för att uno inte räcker till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant bygge. var har har du tänkt att köpa materialet ifrån?

Leddarna och kretskortena beställde jag från Aliexpress (2012beautifullife). Dom tillverkade mina PCBn och lödde fast leddarna enligt instruktioner. Kostnaden per PCB var 2,40$ + 30$ för design och uppläggning. Kylflänsen kommer från GorininSRL, flänsen är typ ART7056. 1000mm lång profil blir och kosta 54€ (utan frakt), en polare i Italien sköter om borrandet och anodiseringen av profile för mig. Akryliskivan kommer jag att beställa från Plexishop.it.

en liten sak bara and din arduino tänk på att Uno har väldigt lite program minne. ska du bara köra med display och knappar kommer det att fungera men ska du har fler bibliotek etc så kommer du att behöva en mega eller liknande. onödigt att göra som jag köpa en Uno och sedan komma på att man vill göra lite mer och behöva köpa en mega för att uno inte räcker till.

Kommer att börja med Unon, sketchen som jag nu har färdig tar ~31,5kb (97%). Med den styr jag bra ljuset och fläktarna på rampen. Senare byter jag ut den till en Mega, eller så kör jag resten på en skilld Arduino och håller ljuset skilt. I skåpet har jag färdigt ett par Arduino Mega och en Nano och väntar på att tas i bruk :)

Sketchen jag kör baserar sig på Storm-X kontrollerns kod till 99% PWM körs ut med Adafruits 16-kanalers 12bit i2C PWM-kort, så pinnar har jag mer än väl tillgodo på Arduinon. Likaväl kör jag LCD:n över i2C. Allt Arduino relaterat har jag beställt från Aliexpress.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

en liten sak bara and din arduino tänk på att Uno har väldigt lite program minne. ska du bara köra med display och knappar kommer det att fungera men ska du har fler bibliotek etc så kommer du att behöva en mega eller liknande.

Sketchen har följande bibliotek i sig nu:

#include <avr/pgmspace.h>

#include <Wire.h>

#include <LiquidCrystal_I2C.h>

#include <Bounce.h>

#include <EEPROM.h>

#include "RTClib.h"

#include "TimeLord.h"

#include <OneWire.h>

#include <DallasTemperature.h>

#include <Adafruit_PWMServoDriver.h>

#include <rotary.h>

Sketch uses 31,866 bytes (98%) of program storage space. Maximum is 32,256 bytes.

Global variables use 1,382 bytes (67%) of dynamic memory, leaving 666 bytes for local variables. Maximum is 2,048 bytes.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sketchen har följande bibliotek i sig nu:

#include <avr/pgmspace.h>

#include <Wire.h>

#include <LiquidCrystal_I2C.h>

#include <Bounce.h>

#include <EEPROM.h>

#include "RTClib.h"

#include "TimeLord.h"

#include <OneWire.h>

#include <DallasTemperature.h>

#include <Adafruit_PWMServoDriver.h>

#include <rotary.h>

Det var är inte få bibliotek...

Hoppas det går att köra alla på en gång. Varit med om märkliga fel när något bibliotek ställer till det för ett annat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var är inte få bibliotek...

Hoppas det går att köra alla på en gång. Varit med om märkliga fel när något bibliotek ställer till det för ett annat.

Kör fint utan problem :) Som sagt är koden till 90% från Storm/Storm-X från Coralux. Har bytt ut LCD:n till en på i2C och lade in logik för styrning av fläktar mm. smått.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
Med det nya karet är det behov för mera ljus, tänkte först skaffa en Maxspect Razor till men kom till slutsatsen att det är fiffigare att bygga själv en ramp.

Rampen kommer att vara utrustad med totalt 120 led uppdelade i 5 kanaler, antagligen kommer det till ännu en kanal för månljus. Leddarna är monterade på custom aluminium kretskort i storlek 120mm * 120mm med 10 led per kort (2st per kanal).

Som kylning kommer jag att använda en 362mm * 35mm * 1000mm stor kylfläns från Gorini, en kompis i Italien hjälper till med och borrandet av profilen. I profilen borras det totalt 72st 3mm hål för fastsättning av kretskortena och 12st 5mm hål för fastsättning i den 100mm tjocka akrylskivan som kommer att ligga under profilen. På profilen översida görs insänkningar för 2st 200mm fläktar.

Styrningen av rampen sköts med en Arduinobaserad kontroller som klarar av max 16 kanaler genom en 16 kanalers 12bit PWM kontroller på i2C bussen. Övrigt styr den fläktarna baserat på temperatur. På strömsidan har jag 10st LDD-700H drivers och en NES-350-48 strömkälla.

[ATTACH=CONFIG]103370[/ATTACH]

Har du haft sicces led armatur som idè?

sicceLED2.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det är bara att visa nu vad du åstakommit hittils

;)

Inte så farligt mycket att visa ännu när aluminiumprofilen är i Italien och lagas i skick (borras o. anodiseras) och akrylskivan inte är skuren ännu :) Led-PCB:na och övrigt "skrot" är hemma och väntar på att resten av delarna kommer fram.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
  • 4 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...