Gå till innehåll

Vilken skummare anser ni vara den bästa, tystaste och effektivaste?


Patrik87

Rekommenderade inlägg

Här är ganska ny tråd med ungefär samma undran https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?56452-Tips-p%E5-skummare-f%F6r-h%E5rd-belastning-(600-liter)-%F6nskas

Och jag lägger min röst på Bubble King. Jag har en BK 200 mini och det ända jag har gjort med den på ett halvår är att tömma skummarkoppen och den håller sig klockren i nivå så behövs inte små justeras hela tiden som många av mina andra skummare jag haft. Tyst är den med och skummar som sjutton. Ett plus är med att man kan plocka ut mitten röret i skummarkoppen vid rengöring så den e superlätt att rengöra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag Thomas Korallen-Zucht medium till mitt 500 +100 .

Och jag är super nöjd. Den är till och med för bra för jag

har den avstäng på natten, för annars är mitt no3 noll.

Den är annpassad för 1500-3000 liter.

Har haft den ett tag nu och det ända jag behöver göra är att töma koppen

en gång i veckan och då är den halvfull.

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har en BK double cone 200 som fungerar väldigt bra och är tyst. Både skummare och pump står på gummifötter för att undvika vibrationer och pumpen är väldigt tyst i sig. Ljuddämparen på luftintaget fungerar oxå väldigt bra. Tystaste skummaren jag haft att göra med, mycket bubblor blir det oxå samt att byggkvaliten känns extremt bra. Det är tjockt material och den känns gedigen. Den är även väldigt lätt att ställa in för att få blöt eller torr skummning.(Detta gäller säkert alla RM BK-skummare)

Två nackdelar oxå. Den är dyr, men det kostar att ligga på topp.. Sen stör jag mig lite på att skummarkoppen gängas på så man får snurra den flera varv för att få bort den. Min gamla Deltec apf800 hade bejonet-fattning vilket var lite smidigare när koppen har mycket i sig..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

BK mini 200.

En rejäl pjäs som gör vad den ska samtidigt tyst o enkel att ha med o göra. Kräver minimalt med underhåll, passar mig utmärkt. Relativt litet "fotavtryck" fast den är en rejäl sak.

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kört Deltec med Aquabee pump, bubble magus och nu RLSS. Gillar den senaste mest. Enklast att rengöra, skummar bättre en de andra jag haft och det viktigaste.. Den är TYST. Så länge man kör med en DC pump tror jag dock de flesta skummarna är tysta. Är 50 hz burret som är så sjukt irriterande! :-)

Mina 5c

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör Bubble King Mini 200 och det är den bästa skummaren jag har haft.

Mest prisvärd anser jag dock Vertex Omega 150 vara, den är dock lite liten för ett 720 liters om du tänkt att belasta det hårt..

Vilken pump har du på BK skummaren?

Hur upplever du ljudnivån?

Jag går nämligen själv i tankarna på att byta ut min KZ rev S (med en red dragon mini pump) till något mer skötselfritt och fortsatt tyst.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har curve 5 bubble magus, tycker den är tyst jämfört med vad jag är van vid. Stänger jag dörren till skåpet hör jag den inte och jag hatar oljud så jag tycker den är tyst. Hur den skummar kan jag inte uttala mig om ännu då jag inte har någon belastning i karet men skummar gör den iaf :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilken pump har du på BK skummaren?

Hur upplever du ljudnivån?

Jag har Mini Bubble King 1500-pumpen. Skulle jag köpa skummaren idag så hade jag nog valt med RD3 Speedy-pumpen istället. Jag är visserligen 100% nöjd med den nuvarande, men Speedy'n är väl egentligen en ngt vassare pump. Jag tycker skummaren är tyst, troligen den tystaste jag har kört... men det är alltid svårt att jämföra hur man uppfattar ljud

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör med en bubble magus 150 pro men funderar på att köpa en BK skummare istället.

Man får 3-4 st BM skummare för samma pris som en BK... Väldigt dyrt för lite plastbitar och en pump men det finns ju ett stort vilja ha i en BK-skummare..

Vill du ha en helt tyst skummare så är BK ett bättre val en BM.. Typ som att jämföra en Kia med en Audi..

Min BM-skummare har jag inte gjort rent på 6-8 månader och den skummar på bra endå. En riktigt bra skummare för dom pengarna men den låter kanske för mycket för den kräsne..

Mvh Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Pumpen är nog den som är avgörande för hur tyst skummaren är. Tyvärr så låter det alltid när luften ska blandas med vattnet. Jag själv kör em KZ:A small med en BK RD3 dc-pump som sitter utanför sumpen. Innan satt det en AquaBee pump och den lät MYCKET och orsakade vibrationer i hela skummaren. Munstycket i KZ:a skummarna fungerar bra förutom att de behöver mycket tryck på vattnet för att orka igenom. Så egentligen kanske, om man kan och har lust så kan man köpa många olika skummare som säkert kommer att fungera bra men pumpen kan behövas bytas ut. Jag har en polare som köpte en Aqua-Excel från Kina för typ 1000:-, den var mer än ok. Efter ett tag byttte han till ett Kz-munstycke och en motsvarande deltec-pump och då blev den väldigt tyst. Men Bubble-King kanske är bra. Det är synd att ingen har gjort en riktig test "side by side" på skummare. Det blir väligt mycket tyckande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur är dubble cone modellen då?

Alldeles utmärkt. Lite större än mini modellerna så man måste ju ha plats för den i sumpen. Men den är nog inte sämre än de andra, större skummare borde ju innebära att vattnet är längre tid blandat med bubblorna vilket borde vara effektivare men vad vet jag om sånt. 200 modellerna är ju specade för upp till 1000l oavsett vilken modell vi snackar om.

DC är väll den senaste modellen om jag inte tar fel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...