Gå till innehåll

Äntligen igång


Hell5

Rekommenderade inlägg

Tjipp!! här kommer ännu en nybörjare inom saltvatten. vill bara dela med mej lite av min katastrofala uppstart av mitt lilla 70 liters nano. (Som i värsta fall resulterar i rivning av vägg då det kanske är fukt iden. hyresvärden gör en ny mätning på mån , håller tummar å tår. Annars blir det dyrt)Som sagt. Planen va ett enkelt 70 liters, där jag satt in slimline som bakgrund, även en dold plats för skummaren. Fyller upp karet med vatten på kvällen, och har koll på det under flera timmar Går och lägger mej. På morgonen ropar dottern kl 7 att det är blött på hennes golv. Upp som en kanonkula, å inser att halva karet har läckt ut !! Och runnit in i hennes rum. Så efter att ha haft ett akvarie utan teknik. Så stog jag nu ist med massa teknik och utan akvarium :(. Så efter jobbet bar det av till zoobutiken å köpa nytt. . Så nu står ist ett 60 liters nano och puttrar på i vardagsrummet sedan en vecka tillbaka med 7 kg ls. Mycket spännande då jag ser nytt liv hela tiden i den. Snäckor, sjöstjärnor, rörmaskar, och som jag tror, ormsjöstärnor . Igår fick även en liten erimit flytta in. Oj vad han knatade på och plockade på stenarna. Riktigt kul å kika på :). Tänkte dela med mej av en bild. Men vet inte riktigt hur ?? Hjälp med det mottages gärna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack :). Siliconet hade släppt i ena övre halvan av det ena hörnet. Tanken va att testfylla hela i badrummet (akvariet va begagnat) men dum sim jag va så skippade jag det då akvariet kändes bra i fogarna, och jag hade koll under några timmar på kvällen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack :). Har aldrig haft saltvatten, så det blir en helt ny utmaning, med skräck blandad förtjusning, då man är lite skraj för att misslyckas efter allt man läser. Men tanken är att ta det väldigt lugnt nu i början, innan någon fisk får flytta in. Dommen om väggen kommer imorgonbitti . Då kommer hyresvärden och gör en ny fuktmätning. Och har jag otur så kommer dom att riva väggen :o. Men jag hoppas att den har hunnit torkat. Så jag kan lägga pengarna på roliga saker till akvariet ist. Det är ju som sagt var inte en billig hobby :S

Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mycket tacksam för tips och idéer. Ser ut som mer sand på bilden än i verkligheten. Väldigt tunt på sina ställen. Och lite drivor pga pumparna. Är som sagt inget avancerat kar, så det som finns i nu är, två cirkulationspumpar. En på 1600l/h och en 900l/h på vardera sida. Har även en skummare wg310 som jag ska sätta i. När jag bytt ljusramp. Kör just nu med ett t8 rör, som följde med akvariet, men ska byta armatur till det jag köpte till det spruckna där det får plats 2 t5 rör. Tester ska jag hämta ut på posten idag. Beställde salifers nitrit, nitrat, ammonium, ph och fosfat. Dom tänkta invånarna är 2 clowner någon goby el blenny. Och någon av dom enkla korallerna. tjohoo !!!! bara gilla läget, hyresvärden va här. Och det har inte blivit bättre :( Anticimex nästa

Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kommer att dröja innan några fiskar får flytta in. Dels pga, ev renovering av vardagsrum. Och att jag först vill få kläm på alla värden av vattnet, och det känns som att det kommer att dröja . just nu snurrar det i skallen efter allt jag läst :o. Kollade vattnet i går, dock kom ej fosfattestet. Men av dom jag har. Blev resultatet. (Om det nu blev rätt, tyckte det va lite knepigt att jämföra/läsa av). Nitrat 5, nitrit 0, ph 7,7 amonia<0,25 salthalten ligger på 1,023 och har en temperatur 25. Har även jbl all in one, ( har läst att dom inte är bra) men köpte dom då leveransen av salifert var så sena, men tycker dom stämde skapligt då jag jämförde testen. Och enligt den är kh 10. Är ph för lågt? Och kan det bero på att jag nu i början är sparsam med belysningen? Sen ännu en fråga. När bör jag börja med vatten byten ?

Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker du skall ta proven dagligen en tid för att se åt vilket håll det går

Kolla alltid proven under samma ljuskälla så du avläser under samma förhållande.

Har själv svårt att läsa av färgskalorna,så jag köpte referensprov ,för min del var det extra marigt med nitrit/nitrat.

Får du något i skummarkoppen , har du något filter?

Vänta med vattenbyten ett tag . läs om vattenkemin och att läsa om TOTM på reefcentral för att se hur andra gör är bra.

peta i någon lätt Xenia eller liknande så du har något fint att kolla på så länge

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för tipset. Ska gå in där å kika, skummaren har jag inte fått i ännu. Då jag måste fixa nya rör till den andra rampen. Blir lättare att hålla koll på skummaren, då det kommer att vara öppet på bakdelen. Nu är hela karet täckt. Filter har jag inget. Men känner att det nog är en bra idé. Då det är lite små partiklar som far omkring. Tyvärr får nog även koraller vänta. Då jag idag fick reda på att golvet måste bytas och att dom måste öppna väggen å köra med fläktar i två rum. Så akvariet måste flyttas :(. Ingen rolig start på det här...

Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vicket jobb med läckan.

Starta upp skummaren så fort som möjligt-prio1-det är den som tar bort det mesta.

Mekaniskat filter kan du ta som no 2- i den kan du köra Fosfatremover och kol .Jag kör min lite större burk med bara skummare.

Sedan kan du börja med att tillsätta Ättiksyra (HAc) Konc från mataffären börja med 1 ml /dygn (morgon) sedan kan du öka upp till

ca 1,5- 2ml /dygn ,detta ger en tillväxt på rutorna av bakterier så du bör göra rent dem med en bit skursvamp dagligen

- Skummaren tar bort bakterierna ( bakterierna tar upp näring ur vattnet )

Samtidigt bör du hålla koll på vattenvärdena och pH, lista allt du gör så du ser vilka effekter dina handlingar får på akvariet.

Hur ser akvariet ut uppifrån?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack ännu en gång för dina tips !! Skummaren får åka i på fredag. Sitter ett "filter" på utblåsaren, tänkte se om partiklarna fastnar i det, är det ok att skippa det mekaniska filtret då? Är partiklarna dåligt för karet? eller är det mest för utseendets skull Blir rätt mycke prylar i karet annars. Nu lite "dumma" följd frågor på det du skrev :) som sagt, man blir lite snurrig som nybörjare :S ättikssyra, vad gör den? (Är det för att sätta igång bakterierna) Och måtten, passar dom på 60l ? Och hur länge ska man till föra det? Och sen en sista fundering (för idag) kol, hur vet man om och när det ska tillsättas... Bild uppifrån kommer inom kort ...

Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man generaliserar: ( det är inte alls lika känsligt om du struntar i koraller och sånt och bara har fiskar)

-Skummaren är viktigast. No1 .En bra skummare gör sas det mesta jobbet.

-lite grövre partiklar brukar det gå bra att suga upp med slang lite då och då. Allt dött organiskt skall bort.

- Ättiksyra / alkohol / socker (kolkälla) stimulerar och tas upp av bakterier,dessa tar då också upp andra näringsämnen

som avlägsnas med skummaren, ffa efter att du skrapat alla ytor (där de sitter),HAc tillsätts dagligen,

och själv skrapar jag rutorna dagligen.Kolla min blogg så ser du hur mycket jag tillsatt.Överdriv inte.Många ger sk Vodka

hela tiden.

-Måtten är för ca 60 liter, andra på forumet har anget lite andra mängder .

-Har du någon som har salt där du bor ring och fråga om du får komma och titta, de flesta saltisar brukar gärna ta emot besökare och har du tur så delar de med sig av någon småfragg.

Var inte rädd för att misslyckas, dokumentera det du gör , och ffa det är svårare att hålla balans i ett litet akvarium än ett stort,

däremot så är det så mycket dyrare att misslyckas med ett stort.

En fråga ? Varför saltvatten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tyvärr känner jag ingen här uppe med salt, tror inte intresset här i Dalarna och uppåt är så stort, men jag kan ha fel. Så dalmasar å kullor !! Hojta gärna till ;). Har alltid haft ett stort intresse för djur. Har haft allt från häst till kameleont. Sötvatten och damm med koi och gulfisk. Men kände nu att det var dax för lite djur här hemma igen (förutom katten då). Och nya utmaningar är alltid spännande.. Sen är det ju otroligt vackert att se på ...

Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...