Gå till innehåll

Hjälp med doseringen


pkarl

Rekommenderade inlägg

Hej!

Har efter mer än ett år bestämt mig för att konvertera från KZ zeovit till Fauna Marin Ultrah lith. Har nu köpt bas produkterna och håller på att få in rätt dosering.

Nu har det visserligen enbart gått en vecka sedan konverteringen men jag tycker mig märka att en del koraller börjar se bleka ut och undrar därför om jag kanske går för hårt åt i doseringen?

Det jag doserar idag är:

0,6 ml x 2 (dag) - ultra bac

0,4 ml x 2 (dag) - ultra min s (doserade 0,6 ml x 2 (dag) dem första 7 dagarna, har nu dragit ner dosen)

8 droppar x 2 (vecka)

Jag har även köpt deras coral elements men har inte börja dosera detta ännu. Vill först komma rätt med kombinationen ultra bac + min s.

Det jag har märkt under veckan som gått är att jag fick mer bakteriefilm på rutorna än vad jag har haft tidigare. Inte mycket mer men ändå mer och det är därför bl a som jag misstänker att jag kör för hårt. När jag körde zeovit metoden så doserade jag 0,5 ml x 2 zeostart per dag och kände att det var i mesta laget och hade även planer på att gå ner även där med doseringen.

Jag använder även FM sten och bytte den senast för 5 veckor sedan (kör med ca 1,8 liter sten). Rör om denna sten 2 gånger per dag.

Har även varit kört rätt hårt den senaste månaden med aktivt kol, Har bytt kol efter bara 2 veckor. (Kör kolen genom en en reaktor, mängd: 5 dl)

Anledningen till att jag har bytt redan efter 2 veckor var p g a cyano som bröt ut. Genom att byta kolet ofta samt användningen av produkten "gravel & substrate cleaner" från Microbe-Lift fick jag cyanon att försvinna.

Jag har nu dock inte fortsatt med den produkten, 2 veckor sedan sista dosen, utan kör nu enbart med FM produkter.

Så, kan någon ge en rekommendation av dosen ultra bac + min s och min nästa fråga: Skall jag börja använda deras color elements redan nu? Har dock lärt mig att man skall vara försiktig med detta utan förs komma tillrätta med basprodukter och sedan gå vidare. Men, jag kan ha fel.

Jag har självklart läst deras manual ett flertal gånger och om jag förstår det rätt så är den "vanliga" kombinantionen av bac och min s ca 3 ml per dag och 1000 liter. Denna kombination kan höjas till 10 ml/1000l/dag men även minskas. I o m att jag har ca 800 liter så kom jag fram till siffran 2,4 ml/dag. Jag har nu gått ner 2 ml dag.

Mina värden är:

ca: 440

kh: 7.5

fosfat: 0

nitrat: 0

magnesium: 1290

salthalt: ca 35 ppm

Så, Leffe eller Fredrik från Triton eller någon annan med kunskap om Ultralith systemet, har ni lust att lägga en kommentar så vore det hyggligt.

Mvh

Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kom även på en annan sak: Det talas ju om att FM skall släppa en uppdaterad "manual" angående deras ultralith metod. När beräknas den komma? Någon som vet?

//Patrik

Hej

Backa av lite till med med ultra-Bak - prova 0.4 x2 - det kan ta lite tid att komma tillrätta med doseringen när det gäller "gamla" kar.

Den nya Ultra-Light versionen finns ute sedan någon vecka - dock har jag inte hunnit översätta ännu.......

Maila tritonakvarium@gmail.com så får du en kopia på Ultra-Light 1.0

//Leffe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Backa av lite till med med ultra-Bak - prova 0.4 x2 - det kan ta lite tid att komma tillrätta med doseringen när det gäller "gamla" kar.

Den nya Ultra-Light versionen finns ute sedan någon vecka - dock har jag inte hunnit översätta ännu.......

Maila tritonakvarium@gmail.com så får du en kopia på Ultra-Light 1.0

//Leffe

Tack ska du ha. Har nu mailat dig om manualen.

Kommer även att backa på ultra bac. Märker nu att algfilmen kommer redan efter 2 dagar nu. Har dock gått upp i matning lite grann och korallerna ser faktiskt lite bättre ut nu.

Mvh

Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här är den från faunamarine:s hemsida http://static.faunamarin.de/manuals/ZEO-Light-lite_EN.pdf på engelska.

Jag har börja kört den och tycker den är riktigt intressant. Men kan inte säga att jag har något vidare fint visnings akvarium än men tycker det verkar gå åt rätt håll i alla fall.

Tror Ultramin S kan vara för stor dos om du får en grön hinna väldigt snabbt på rutorna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack ska du ha. Har nu mailat dig om manualen.

Kommer även att backa på ultra bac. Märker nu att algfilmen kommer redan efter 2 dagar nu. Har dock gått upp i matning lite grann och korallerna ser faktiskt lite bättre ut nu.

Mvh

Patrik

Hej och tack för manualen (såg nu att dem även hade lagt upp den på FM sidan)

Blir till att köpa Reef vitality nästa månad samt inhandla lite ny sand (efter att ha läst guiden)

Mvh

Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här är den från faunamarine:s hemsida http://static.faunamarin.de/manuals/ZEO-Light-lite_EN.pdf på engelska.

Jag har börja kört den och tycker den är riktigt intressant. Men kan inte säga att jag har något vidare fint visnings akvarium än men tycker det verkar gå åt rätt håll i alla fall.

Tror Ultramin S kan vara för stor dos om du får en grön hinna väldigt snabbt på rutorna.

Jo, det kan nog stämma. Skall dock nu testa att dra ner på bac för att se om det hjälper. I Zeovit värden ses det väl som "normalt" att få skrapa rutorna 2 gånger varje vecka och jag antar att det gäller med denna metod.

Just nu så får jag dock skrapa varannan dag och det känns lite för mycket.

Mvh

Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...