Gå till innehåll

Fish-street - tokbilliga UVC - bra?


phhasek

Rekommenderade inlägg

Har en Jebo 9w liggande.

Använde den bara vid introduktion av nya djur, då gick den ungefär 4-5 veckor åt gången.

Vad jag kunde se så gjorde den sitt jobb.

Ett UV-C är alltid alltid ett UV-C liksom.

Ok, det låter ju lovande. Anledningen till att jag blir osäker är att jag såg ett klipp på ett billigt UV-C (kommer inte ihåg märke) där plasten på insidan släppte som ett pulver så personen i klippet blev helt svart på fingrarna.

Någon som har längre drifterfarenhet av Jebo 9W?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min erfarenhet är att det skiljer mycket mellan olika UVC, jag har tappat fiskar pga UVC tillverkade i kina, tyvärr gäller det både billiga och dyrare varianter.

Det verkar vara UVC lysröret som inte är lika effektivt som de dyrare märkes lysrören. En variant är att byta ut lysröret till ett med välkänt märke, men ofta orkar inte de kinesiska drivdonen driva dessa lysrör.

Kontentan för mig är att det blir billigare att köpa bra grejer från början.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror det finns tre viktiga parametrar när det gäller UVC - det ena är ju att ljuskällan gör det den ska, dvs levererar tillräcklig intensitet och rätt våglängd - där är det nog viktigt också att strålningskällan/lampan sitter i ett quartz-rör och inte ett billigt plastdito.

Det andra är avståndet mellan strålningskällan och vattnet.

Det tredje är exponerings-tiden.

Så damm-UV-c har oftast producerats för bekämpning av svävalger och har oftast en "PL-lampa" som ljuskälla - sedan finns ju leksaks UVC´n med LED diod - tror inte att någon av dem fungerar speciellt bra för våra krav.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En annan viktig parameter när det gäller UVC och annan utrustning är hållbarhet... Kan inte uttala mig om just detta specifika märke, men jag vet ett annat budgetmärke som blev populärt för några år sedan... Problemet var bara att anslutningarna var gjorda i en plast som inte tålde UV-ljus, så de blev spröda och gick sönder...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har ett Jebo 36 Watt från Fish-street som gör sitt jobb riktigt bra. Har varit igån några timmar på natten under ett år. Släppte ganska nyligen i en Empirator som av stressen och flytten fick mycket prick. Med vitlök, lugn och uv dygnet runt blev den bra på någon vecka.

Tänk bara på att till priserna kommer frakt och svensk moms.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När du säger att du tappat fisk så menar du pga av ineffektivitet och inte på felfunktion av UV-C:t Alltså att UV-C:t släppt ut något farligt eller liknande?

Det har helt enkelt inte dödat parasiterna (ej släppt gift), och då har jag kört ett 36W UV i 50 liter vatten utan inredning. Med ett riktigt UV tar det bara ett par dagar innan symptomen brukar försvinna.

Jag har även ett Coralife Turbo Twist från Kina och även på det var jag tvungen att byta lampan och drivdon för att det skall funka. Så efter att jag lagt på en tusenlapp utöver inköpspris så funkar det bra, men det blev ju inte billigt....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I see...

Såg några amerikanska reviews på YouTube där just Turbo Twist verkade få bra omdöme. Men alla har säkert olika erfarenheter... Har länge fnulat på vad som skulle passa till mitt 500 liters, men Deltec 20w kanske skulle vara lämplig/tillräcklig då istället för att chansa på en "billig" Kina-modell.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är säkert ett annat drivdon i dom som säljs i USA (Ej 230 volt). Själva uppbyggnaden av Coralifes Turbo twist UV är bra med lång exponeringstid, men det UV-lysrör som följde med ihop med det kinesiska drivdonet funkade inte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hm... kan det vara så att det finns två varianter av CoraLife TurboTwist? Vad jag vet så är företaget/märket amerikanskt, men kanske är den som ser lite annorlunda ut och säljs i en turkos förpackning istället för svart... kanske är den en kina-kopia? Kan det vara så tro?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör med ett UV från FS och det enda jag fick göra var att jag sänkte flödet igenom, det jag har är 24W och körde först en retur på 6500l, när jag gick ner i tempo genom uvt så fick jag bättre effekt, kör mitt dygnet runt. Det är riktig uvlampa som luktar solarium ;) samt qvartsglas, tippar på att du har ca 5mm i en radie mellan flödet och glaset. Jag brukar få betala momsen när jag hämtar ut paketet men inte denna gången. Jag väljer aldrig gift eller liknande när jag köper på FS, men känns som lotteri när det landar om man ska betala eller inte.

Mvh

Göran

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vågar man installera ett UV-C i skåpet under karet utan sump? De är ju rätt skrymmande grejer som man gärna slipper se.

Jag hade en tanke på att ha insuget så pass högt upp och placera UV-C i en dunk/hink som rymmer mängden vatten ovanför insuget. Dock förstör ju osmosen denna lösning då den kommer kompensera för det förlorade vattnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...