Gå till innehåll

Ang min Skummare


sebluh

Rekommenderade inlägg

Hejsan!

Har efter en längre tid med sötvattensakvarium bestämt mig för att pröva på ett saltvattensakvarium!

Problemet är bara att varken jag eller någon i min krets vet någonting om det.

Det första problemet jag stött på är att den skummare som följde med akvariet när jag köpte det inte verkar fungera!

Jag undrar om vilken/vilka delar utav den som skall vara placerade ovanförvattenytan!

När jag placerar endast den löstagbara koppen över vattenytan händer ingenting och jag kan varken se några små eller stora bubblor

Drar jag upp även nästa "genomskinliga" del utöver vattenytan så börjar det däremot bubbla utav bara helvete. Samtidigt som ljudet blir olidligt i en enkel tvårummare.

Kan ni hjälpa mig med hur jag skall placera skummaren för bästa effekt!

Bifogar bilder på just min skummare

post-7978-1446893106674_thumb.jpg

Tacksam för svar!

post-7978-14468931063576_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Delen till höger är skummar koppen. Jag skulle nog tro att utan skall vara i höjd med den vita sladden någon stans. ium att du har ett insug där. och hålen i botten är säkert utblås. Känner inte riktigt till just den där skummaren. Men låter uta bara den kan jag tänka mig den gör men det ställer du med luft slangen så du har lagom med bubblor. Sedan brukar dom tystna när det skitar ner sig lite.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har ett insugsgaller på sidan av skummaren. Det skall vara i vattenytan.

Jag skulle börja att prova med halva det gallret över vattenytan. Sedan justerar man mängden bubblor med kranen på luftslangen.

Om man släpper in för lite luft brukar det bli små bubblor som kommer ut i karet och med för mycket luft kan det bli stora bubblor som inte är effektiva. Om ljudet i rummet kommer från insugsslangen eller ljuddämparen kan det hjälpa med att byta till en hårdare luftslang och en bättre ljuddämpare. För mig ser ljuddämparen väldigt liten ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack så mycket för alla svar!

Jag har köpt ett Juwel Lido 120 l!

Ang skummaren så hittar jag inget märke!

Kan ju lägga till en följdfråga här ang saltvattens akvarium och det är om det på ett okej sätt går att hålla igång ett saltvattenskar med endast en skummare och vanliga pumpar!

Eller är man ute och cyklar om man ska försöka hålla igång ett 120liters utan osmosgrejjer och liknande!

Mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser ut som en blueskimmer... Den är ej bra men i höjd med där luftslangen gå in står nog waterlevel och något streck där ska vattennivån vara... Delar du den sen så änden på luftslangen så sitter där ett munstycke som går in i pumpen jag hade problem med att den satte igen sig av salt var tvungen att rensa den minst en gång i veckan... Hade jag varit som du så hade jag satsat på att köpa en annan skummare som är bättre

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...