Gå till innehåll

Henric V2


Henric

Rekommenderade inlägg

On 1/22/2020 at 2:44 PM, Henric said:

Bättrade på flödet ytterligare med en mp60. Mp60 pumpar nästan lika mycket på tomgång som mp40 på 70%.

Nu sitter det totalt 8 vortech i karet. 

3 på bakrutan, 3 på en gavel och 2 på andra gaveln. Styr dem via Apex med olika sekvenser. 

Oerhört häftigt när alla går på max! Rör om gött😄

received_1402769573225155.jpeg

Skapligt flås där du! 😃 Hur programmerar du pumparna för att fisken inte ska ligga på bredsida mot glaset?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

17 timmar sedan, m0jjen sa:

Skapligt flås där du! 😃 Hur programmerar du pumparna för att fisken inte ska ligga på bredsida mot glaset?

I Apex går det ställa pumparna i antisync. Dvs. När ena sidan ökar minskar andra sidan. 

Men även när allt går på max så fixar fiskarna det. Har sett en achilles en gång som betade alger på frontgallret på en mp60. Så de är oerhört starka. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 hour ago, Henric said:

I Apex går det ställa pumparna i antisync. Dvs. När ena sidan ökar minskar andra sidan. 

Men även när allt går på max så fixar fiskarna det. Har sett en achilles en gång som betade alger på frontgallret på en mp60. Så de är oerhört starka. 

Okej, då kör du något reef crest eller liknande rakt igenom?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, m0jjen sa:

Okej, då kör du något reef crest eller liknande rakt igenom?

Ja, och några lägen med konstantflöde. 

Jag kör pumparna då så att turbulensen flyttar sig över hela revet. När ena sidan går på 100, går andra på 10. Efter 15min 90 och 20 på andra osv. 

Funkar väldigt bra. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 hours ago, Henric said:

Ja, och några lägen med konstantflöde. 

Jag kör pumparna då så att turbulensen flyttar sig över hela revet. När ena sidan går på 100, går andra på 10. Efter 15min 90 och 20 på andra osv. 

Funkar väldigt bra. 

Ah de schemat som BRS visade upp för något år sedan som får från 100-10 o sen vänder 10-100? :) Har länge tänkt testa något sådant men inte blivit av!

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 timmar sedan, m0jjen sa:

Ah de schemat som BRS visade upp för något år sedan som får från 100-10 o sen vänder 10-100? :) Har länge tänkt testa något sådant men inte blivit av!

Japp, blev inspererad av dem. 

Testa, det funkar bra. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 9 månader senare...

Nu ska det bli omstart av karet. Behöver lägga nytt golv och dags o fräscha upp möbeln till karet. Koraller o fisk mår prima så hoppas att flytten ska gå bra till provisoriska kar. Har igång 4 kar med sump o skummare sedan mars.

ska försöka o klippa ned korallerna lite o förvara hos några vänner. Om mina strular så är det bra med backup

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ojoj vilka koraller! 

Är själv lite sugen på att gå över till t5:or, dina bilder gör ju steget lite lättare! :) Det som tar emot mest är nog den minskade kontrollen, man kan styra olika spektrum på samma sätt som med led, lite orolig över värmen oxå men spridningen och ljuset som helhet när man får till mixen av rör är ju riktigt bra!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan , kaptenen skrev:

Att ingen har kommit på idén med flyttbara akvarier ännu. Måste vara osmaklig känsla att ta ner allt detta ändå

 

19 minuter sedan, MattiasN skrev:

Ojoj vilka koraller! 

Är själv lite sugen på att gå över till t5:or, dina bilder gör ju steget lite lättare! :) Det som tar emot mest är nog den minskade kontrollen, man kan styra olika spektrum på samma sätt som med led, lite orolig över värmen oxå men spridningen och ljuset som helhet när man får till mixen av rör är ju riktigt bra!

Tack, ja det ä lättare med led, men snart kommer man på vilka lysrör som passar bra och sedan är man rätt nöjd. 

När jag körde led hade jag samma inställning de två sista åren. 

Men led är häftigt med soluppgång och nedgång. Tycker hållbarheten är sådär bara. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...