Gå till innehåll

Uppgradering


Fredrik1

Rekommenderade inlägg

Hej!

Jag har ett Percula 120 som jag haft i ett år snart. Alla värden bra etc etc.

Jag funderar nu på att byta upp mig till ett nytt kar mellan 1000-1500 liter.

Min fråga är följande: Måste man gå igenom hela uppstartsfasen med allt vad det innebär med ev algblommning, långsamt igångsättande etc eller kan jag använda mig av vattnet från min gamla burk (ca 400 liter ev lite mer) och sedan köra nytt vatten på resten och sedan stoppa ner de fiskar, musslor och koraller jag har?

Jag lär ha en ca 100 kg sten...

Någon som har ngt bra tips?

MVH

Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det lär ju snabba in det vanliga inkörningstiden om du tillsätter 400liter inkört vatten till en 1000 liters kar, men en viss mängd grejer kommer att dö vid flytten av LS och annat till det nya karet så du kommer att få en viss nitrattopp efter flytten. Det kanske vore smart att dela upp flytten om du kan: iordningsätta det nya karet, flytta över lite sten som inte har några koraller och annat på sig och komplettera med vatten från nuvarande kar och ersätta det som om du gjorde ett stort vattenbyte i det gamla karet (kanske upprepa det ett par gånger under 5-6 dagar tills du har fört över tillräckligt med bakterieflora och annat från gamla till det nya); och sen flytta över allt levande när det nya karet har fått gå en vecka eller så med inplanterat vatten och LS från det gamla.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag startade mitt 1100L så hade jag ett 300L + 4st 100L i gång. stoppade ner allt samtidigt i det stora och toppade upp med nytt vatten. Då hade jag endast fyra små fiskar så det var låg belastning.

Om man inte köper någon ny sten så verkar det inte vara värre än vid ett stort vattenbyte.

Gjorde samma sak när jag uppgraderade från 100L till 300L.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skall alldeles snart gå igenom nästan exakt samma sak. Jag har tagit beslutet att låta allt ta sin tid för att minimera döden. Jag tycker dessutom att inkörsperioden är väldigt intressant och underhållande. LS stirrande kan vara rätt skoj de med plus att man känner ett större lugn om allt får fungera på de viset man vet är de enda rätta. Korall o fisk kommer ju att finnas mer utav ändå och se dom leva i ett haltande system är inte riktigt det jag siktar på. Jag behöver ändå¨antagligen tiden på mej att finslipa detaljer så de kan bara vara plus med att starta från noll. Men jag har absolut skruvat på mej tusentalt gånger innan jag tog detta beslut de tar ju sin lilla tid att jaga exakt de man har skaffat sej och vissa saker men har vid det här laget är svåra att lämna ifrån sig men de får vara värt det. Jag är övertygad om att jag aldrig kommer ikapp habegäret ändå så varför inte krydda de med att sätta sej i en tom o jobbig situation. Från mitt gamla kommer jag endast ha med mej en mussla som jag ordnat barnvakt för i ett par månader resten kapar jag navelsträngen helt med. Så går mina tankar om detta, det går säkert att ta med en hel del i flyttar OSV men det är ju rätt kul att stå som man gjorde en gång i tiden och längta efter hur de blir när de e "färdigt" (vilket de aldrig blir ).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag förstår inte riktigt tanken.. Har man ett fint fungerande rev som man vill uppgradera, varför stänga ner då?

När det gällde mig själv så var det ingen hastig övergång. Jag skaffade mig LS i omgångar som jag lät mogna tillsammans med bitar av min egen sten i ett par månader.

Alla vattenvärdena var intakta, inget såg ut att må dåligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man bara flyttar stenen från ett kar till ett annat (dvs högts 30 sek lufttid) så borde väl inget dö? Om man lägger ner bra levande sten i "nybryggt" saltvatten dör det automatiskt en massa nyttigt i stenen då? Om man dessutom flyttar ev ny sten i vatten så borde väl inget dö (?). Precis som Petrol säger så borde det ju mest likna ett ordentligt vattenbyte. Kan man tillsätta ngt preparat (An-bacter, Sera ammovec etc ect) för att undvika dödliga nitrit och ammoniak toppar?

MVH

Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det dör alltid av en heldel på ny sten.

Den sten som jag köpte beg / ny fick genomgå en "cykling" i de små karen. (med toppar)

När det sen är dax för flytt så blir det bara som ett vattenbyte.

Att fuska med inkörningen är inget att rekomendera!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Petrol jag har ingen möjlighet att skaffa sten som får mogna osv för jag har inflyttning 1 september och de nya karet kommer ungefär samtidigt plus att mitt gamla hus ska tömmas kan inte riktigt försvara att ha två hus för att LS ska mogna så jag tar de säkra före de osäkra och startar från noll.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Petrol jag har ingen möjlighet att skaffa sten som får mogna osv för jag har inflyttning 1 september och de nya karet kommer ungefär samtidigt plus att mitt gamla hus ska tömmas kan inte riktigt försvara att ha två hus för att LS ska mogna så jag tar de säkra före de osäkra och startar från noll.

Låter vettigt!!

Säg till när du säljer korallerna ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...