Gå till innehåll

Djup Sand Bädd


Tompa_

Rekommenderade inlägg

Spännande!

Har haft djup sandbädd för länge sedan, hade då 2-3 mm kiselsand 10- 20 cm tjockt.En del vänner hade korallsand.

Vi körde enligt Robert P.L.Straughan´s metod i Boken The Salt Water Aquarium In The Home.

Tänker du ha någon genomströmning av materialet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Går du på intuition så skulle ja skippa DSB.

Det finns idag så många andra trevliga sätt att tillsätta spårämne och fånga fosfat.

Har själv en frikopplad djup sandbädd med plenum (mellanrum mellan bädden och bottenglaset) och skulle absolut inte satsa på djup bädd i hela karet.

Det tar inte särskilt lång tid innan det anrikas fosfat under bädden. skulle du råka ut för något som sätter bädden i rörelse efter några år så finns det stor risk att fosfaten kommer ut i det fria vattnet igen. Så länge inget oväntat händer i bädden så funkar det säkert kanon men den blir med åren en säkerhets risk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaubert-botten med plenum har ju till och med Jaubert själv sagt att det inte fungerar så bra som han trodde från början. Vi har ett sånt kar som är lite halvmisslyckat, kan beskriva mer senare om du vill.

Men visst kan man trixa och fixa och säkert få ut något bra av det om man verkligen vill och har kunskap. Finns ju ett system från Holland som styr redox och tillsätter kolkälla till vattnet i botten, och på så sätt lyckats jättebra med SPS och andra svåra koraller/gorgonier. Sett systemet på Rotterdams Zoo. Kallas DyMiCo. Tyvärr inget för småakvarier än så länge vad jag vet.

Men har du inte tänkt att du ska ha något specifikt djur som verkligen behöver 10cm sandbädd så tycker jag det känns mer lättarbetat med 2cm sand som är lätt att tvätta och ändra vid behov.

Lycka till iaf! Fortsätt sök runt på DSB så finns det massor att läsa.

/ David

Ändrat av Sjöfartsmuseet Akvariet
Stavfel..
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte bara fosfaten som kan bli ett bekymmer.

Det största problemet med DSB i karet är svavelväte, i den syrefria zonen bryter bakterierna ner nitrat som blir svavelväte.

Tänk er då vad som händer om något gräver sig ner dit och frigör detta.

Naturligtvis finns det kar som gått ett bra tag med DSB i själva karet, men det finns även dom som haft stora problem.

Jag hade nog satsat på "remote DSB" istället, den kan man bara stänga av från systemet om det blir problem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja jo ja kanske glömde tillägga att även ja kört med kolkälla.

Har även en liten gammal tråd i ämnet.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?41592-Remote-deep-sandbed

Sitter och grunnar lite på att testa saltsyra i plenum också. Har testat två minidoser för att se om lyckas sänka PH och fälla Kalciumkaronatet o alla andra gosaker som kan vara till nytta för korallerna:)

Precis som DaTrucka skriver kan Svavelväte lätt bildas om bädden är för tät,,,,, eller som i mitt fall om man doserar en gnutta för mycke VÄS.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, visst ser det fantastiskt ut! :) De korallerna såg faktiskt väldigt bra ut live också, men enligt de som jobbade med systemet var det väldigt mycket justerande för att det skulle fungera. Har haft planer på att testa det här på museet men det är svårt att göra i liten skala och det blir förmodligen rätt dyrt.. Letar efter nån bild därifrån men hittar inte nu. Får återkomma med det.

/ David

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sök på youtube efter newyorksteelo. Han har kört DSB länge och lyckats bra med det plus att han har massa fina videos med vad man ska tänka på. Tror han snackade om att man skulle ha 0.5-2 mm sand om jag minns rätt.

Jag var själv inne på att köra DSB i början men märkte att alla handlare i stockholm verkade vara så anti det och i och med att jag är nybörjare själv så ville jag köra något som dem kunde hjälpa mig med så jag har nu bara ca 2 cm sand.

JAg har ju själv ingen erfarenhet av DSB men jag tror många som räknar upp nackdelarna med DSB gör det från system där man inte gjort rätt. Newyorksteelos kar har kritvit sand fast hans kar är flera år gammal. Gasen som bildas i den är kvävgas vilket är ofarligt. I något avsnitt så tar han till och med och rör runt riktigt ordentligt i sanden för att bevisa att det inte är någon fara om man gjort rätt. Efter han gjort det så får han ju så kallade dead spots i sanden där nån mask eller något dött och förruttnelsen påbörjats. Just där bildas det ju giftiga saker som man inte vill få ut i karet men han visar även den dead spoten ett tag senare och då ser man hur bakterierna och maskarna har gjort sitt jobb och dead spotten börjat försvinna.

Han tar upp vilka djur det är som är av störst vikt att ha i sitt kar och det verkar som att borstmaskar är det absolut viktigast då dessa kan röra om i sanden i alla olika lager. Han säger även att sandvändande gobys är något man ska hålla sig borta från då dessa skulle äta upp maskarna. I vissa av hans videos så zoomar han in och man ser hur ytan på sandbädden fullständigt kryllar av maskar. Kan tänka mig att en anledning till att folk misslyckas är för att man inte har tillräckligt med mask som ser till att rör runt i sanden men även för att man kanske aquascapat på ett sätt som stänger in sanden.

Jag skrev till honom en gång och frågade ifall han körde med plenum och fick svaret att han ansåg plenum vara förlegat och inte hållbart.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att du summerade rätt bra Vidofner,, det är många som räknar upp nackdelarna och en som lyckats.

Som ja sa i första meningen.

Går du på intuition så skulle ja skippa DSB:)

Skulle gissa på att minst 9 av 10 här på SVG kör utan DSB.

Hade det varit enkelt med DSB så skulle förhållandet varit tvärt om

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Även om man får till det så det fungerar perfekt så förstår jag fortfarande inte varför man vill ha en dsb i visningskaret, den stjäl ju 10 cm av karets höjd...

Men om man ser ett egenvärde i en sandbotten som fullständigt kryllar av maskar *spyr*, där man inte får ha sandvändande fiskar :ledsen: så är det bara att köra.

Det skulle vara en annan sak om man ville hålla ett specifikt djur som behöver en djup sandbotten för att trivas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej tack för svaren! Skippar nog DSB isåfall, men hade för några år sen 2-3cm sand som jag tyckte samlade på sig mycket skit efter det gått något år,så jag tog tillslut bort sanden det är nog mest det jag vill undvika. kanske ska köra på endast ett tunt lager som bara täcker botten eller köpa någon ultra städpatrull som får rengöra sanden. Måste ha sand tycker det är för fult utan den, Men det får inte samlas massa skit, det ska vara rent och snyggt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller på och testkör mitt system där jag kör med djup sandbed. Ca 110kg Aragalive Hawaiian Black 1-5mm i ett red sea 650.

Lite info

Arag-Alive™ - You can now bring the world’s most exotic reefs into your home with CaribSea’s Arag-Alive™ substrates. It is developed from CaribSea’s

cooperation with public aquariums and zoological parks, where authenticity is a must. Arag-Alive™ helps maintain a proper pH for the life of your aquarium

without the constant addition of chemicals, and creates a biological balance to discourage nuisance algae. Arag-Alive™ contains millions of bacteria per pound

specially engineered for aggressive waste reduction in closed systems like your aquarium. Arag-Alive™ is engineered to suppress “new tank syndrome” and

compress the ammonia cycle. It begins to cycle your aquarium instantly. In fact, independent labs prove Arag-Alive™ cycles your aquarium days faster than other

brands. Grain size 1 - 5.0 mm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Även om man får till det så det fungerar perfekt så förstår jag fortfarande inte varför man vill ha en dsb i visningskaret, den stjäl ju 10 cm av karets höjd...

Men om man ser ett egenvärde i en sandbotten som fullständigt kryllar av maskar *spyr*, där man inte får ha sandvändande fiskar :ledsen: så är det bara att köra.

Det skulle vara en annan sak om man ville hålla ett specifikt djur som behöver en djup sandbotten för att trivas.

Fördelen är ju att om du får det att fungera så har du en extremt bra naturlig filtrering

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detta pratades om längre upp i tråden, en slags avancerad DSB som ett företag i Holland har patent på. Se Stigs länk. Vi var på besök på Rotterdam Zoo för nåt år sedan och de har ett tillväxtkar med det systemet.

Läs på deras hemsida, sök på EcoDeco eller DyMiCo.

Förenklat så pumpar de in och ut vatten från botten, mäter och justerar pH och tillsätter kolkälla.

/ David

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja har kört vodka även i min djupa sandbädd i 4 metaren. Det blir ytterst marginell PH sänkning däremot i den anaeroba miljön gasas N och F blir kvar under som man sen suger ur precis som Stig säger.

När ja bygger nästa kar så ska ja ha tre rör ner till plennum istället för det enda i min nuvarande bädd. Varför kan vi ju tugga på Växjöträffen:):)

Har kört med fjärrkopplad djup sandbädd i två år nu och det är förts nu ja börjar få kläm på den, och ja skulle absolut inte rekommendera en över hela bottenytan om man inte har riktigt bra koll på vad som händer i den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Väldigt spännande! Har inte testat på detta i praktiken. Vi gjorde en DSB efter Jaubert-modellen med plenum och två sandlager, tyvärr inga rör för vatten upp och ned, och jag har nästan gett upp tanken på att gräva upp den för att göra om.. Vår botten varken kryllar av liv eller hjälper till särskilt med att hålla N och P nere. Ingen succe där.

Har väntat på att nån mer skulle börja fundera på den här iden så en diskussion kunde komma igång. Försökt luska ut så mycket jag kunnat, till och med översatt lite från holländska.. I Ecodeco låter det som de siktar på ett pH under 7 i bottenvattnet. Har nån siffra på redox också nånstans. Tror dom tillsätter CO2.

Kanske får ta mig till Växjö i november då... ;)

/ David

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ahhh inte då,,, klart vi kan ta det här,, men du är välkommen iallafall:)

Ja kör ju inte i någon som helst kommersiell skala utan i plutteformat:)

Ett nerviket VP-rör till att dosera VÄS, ett VP-rör med en liten slang i som som är kopplad till en slangpump och en tredje större rör för att få ner en PH-probe.

Eftersom ja inte kommer åt att mäta PH på något bra sätt (jo det går i det vattnet jag suger ur) så är ja feg när jag försöker sänka PH under bädden.

Men det finns flera knepigheter i i/under en sandbädd, en är att fosfat i sig fungerar som en PH stabiliserare. Det betyder att de två sakerna man vill motverkar varandra, dvs fånga fosfat i en anaerob miljö samtidigt som man vill sänka PH.

Men en sak som gör det hela extra knepigt är att om man tillsätter CO2 under bädden så använder bakterierna kolet. Då man istället för en syrefattig miljö får en syrerik eftersom en rest av CO2 är fritt O.

Därför försöker ja i pytteliten skala att köra med saltsyra i stället, och då är vi tillbaka till ruta 1. Alltså ja kan inte på ett säkert sätt mäta PH under bädden (därför vågar ja inte fullt ut köra mitt test).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...