Gå till innehåll

Vita Prick - Behandling, Fakta & Myter


ormet

Rekommenderade inlägg

Livscykel:

Vita prick (cryptocaryon irritans) är parasiter med en livscykel i 5 steg. Vita prick kan inte överleva utan ett värddjur.

Cykeln är:

Trophont - sitter fast på fisken i 3-7 dagar.

Protomont - lämnar fisken och letar efter ett ställe på substratet att sätta sig på. Oftast 2-8 timmar men upp till 18 timmar.

Tomont - växer som en cysta på substratet & delar sig i hundratal till dotterparasiter (Tomites) under 3-28 dagar.

Tomiterna - kläcks och blir:

Theronts - simmar och letar efter ett värddjur. Hittar de inte ett inom 24 timmar dör de. Hittar de ett värddjur blir de återigen Trophonter.

 

Behandlingar som fungerar:

1. Hyposalinitet - Med hjälp av en refraktometer, håll salinitet vid 11-12 ppt i 4 veckor efter att den sista pricken setts till. (Använd helst salinitet men om du använder “specific gravity” så blir det ungefär 1.008 - 1.009). Öka salinitetn långsamt och observera fisken i 4 veckor till. Det är svårt att kontrollera pH och vattenkvalite under behandlingen. Detta är dock den minst stressande behandlingen för vita prick.

(Viktigt: vissa rykten gör gällande att vissa varianter av vita prick klarar hypo. Personligen är jag skeptisk men vågar icke nyttja denna metod)

2. Kopparbehandling - Följ anvisningarna på medicinen (tex Seachem Cupramine). Koppar kan vara effektivt från 2 till 4 veckor. Efter behandling, avlägsna all koppar och observera fisken i 4 veckor.

Koppar är giftigt även för fisk och stressar fisken till viss grad.

3. “Tank Trasnfer Method” - fisken flyttas från tank till tank var 72:a timme för att separera fisken från de cystor som faller av och de frisimmande stadierna av parasiten. Två karantänkar behövs. Karen desinficeras mellan varje flytt. Fisken stressas av flyttarna.

4. Chloroquine Phosphate - Nygammal metod som verkar mycket lovande. Inte helt lätt att få tag på. Se källhänvisningarna, Advanced Aquarist-artikeln.

5. Dessa är de ENDA 4 kända botemedlen mot Vita Prick, Andra kemikalier dödar parasiten, men endast under vissa omständigheter och är sällan eller aldrig nyttigt för fisken. Ytterliggare andra kemikalier dödar endast en del av parasiterna.

 

Observationer, Påståenden och Vanliga Myter:

1. Vissa kirurger verkar mer mottagliga för Prick. Det stämmer. Deras slemskikt är tunnare och har en annorlunda sammansättning.

2. Prick försvinner av sig själv. Detta är absolut INTE sant. Prick syns endast i ett stadie i sin livscykel men om det har observerats en gång så har det inte försvunnit, akvaristen ser bara inte längre Pricken.

3. En revsäker medicin avlägsnar prick ur systemet. Tyvärr inte, men det vore fantastiskt om så vore fallet. Detta är en av de farligare myterna. Det som oftast händer är att Prick har dödat de fiskar som är svagast och de kvarvarande har utvecklat resistens och delvis immunitet. Parasiten finns fortfarande i akvariet och kan tex fortfarande sitta i gälarna.

4. Akvarier har alltid Prick. Det stämmer inte. Med korrekta karantänsrutiner för allt som stoppas ner i akvariet kan ett akvarium hålla Prick borta.

5. Fiskar har alltid Prick. Inte sant. I det vilda är ca 30% av fisken infekterad med Prick. Fisk i det vilda överlever mindre infektioner. I akvariet kan parasiten blomma upp mycket mer då fisken inte kan komma undan. kombinationen av stora utbrott och ingen möjlighet att komma undan blir ofta för mycket för fisken. När fisk fångas och transporteras blir även friska fiskar utsatta för parasiten vilket leder till att många vildfångade fiskar har Prick. Dock inte alla.

6. Det går aldrig att helt bota en fisk från Prick. Stämmer ej. med korrekt karantän och behandling kan alla fiskar botas från Prick.

7. Mata bara fisken ordentligt och använd vitlök så kommer fisken klara sig fint. Detta stämmer inte. Näring, mat, vitaminer mm botar inte infekterad fisk. En infekterad fisk är sjuk och plågas ständigt av kliande och obehag. Fisken kan klara sig genom sjukdomen och utveckla resistens och delvis immunitet men fisken stressas av att hela tiden kämpa mot parasiten. Resistens håller sig över ca 6 månader.

8. Ett nytt botemedel har hittats! Mycket osannolikt. Om något nytt sätt att bota Prick har hittats som är lika effektivt som de 3 ovan nämnda metoderna så skulle professionella veterinärer, privata och publika akvarium, fiskfarmer och jag använda det. Hobbyisten/akvaristen måste se det i ett perspektiv att Prick inte bara är ett enormt problem i hobbyistens hemma-akvarium utan även ett stort gissel med stora ekonomiska konsekvenser för hela den marina fiskfarmsindustrin. Ett nytt effektivt botemedel skulle skapa stora rubriker globalt.

9. UV och/eller Ozon dödar Prick. Delvis sant, men Ozon och UV skall ses som ett hjälpmedel om man har beslutat sig för att leva med Prick i sitt kar. De hjälper till att hålla antalet paraasiter nere och avlastar fisken. Det botar dock _aldrig_ ett kar från Prick.

10. Parasiten kan finnas i många månader i ett fisklöst akvarium. Delvis sant. Parasiten kan gå i dvala i kallt vatten och ligga vilande under lång tid, upp till 150 dagar vid 12 grader celsius enligt Dan et al. 2009 (se källor). Vid 25 grader är dock maximal dokumenterad livslängd 72 dagar.

 

Källor:

http://www.reefkeeping.com/issues/2003-10/sp/feature/

http://reefcentral.com/forums/showthread.php?t=1996525

http://www.reefkeeping.com/issues/2003-08/sp/

http://reefcentral.com/forums/showthread.php?t=2041951

http://edis.ifas.ufl.edu/fa164

http://www.advancedaquarist.com/2013/2/fish

http://www.int-res.com/articles/dao/1/d001p019.pdf

  • Gilla 2
  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Allt är värt att testa. Men just nu är ingefära rykten och hörsägen så jag avvaktar lite. Antioxidanter dödar knappast parasiterna i sina olika stadier. Det kan lika gärna vara så TS på RC helt enkelt har tåliga fiskar som skakar av sig infektionen och lever med Prick.

Det är fortfarande mycket bättre att se till att Prick inte kommer in i systemet än att hoppas på en ny mirakelkur kommer bota fiskarna.

Btw, 2003 pratades det om ingefära första gången på RC. Så jag vågar påstå att det är osäkert.

http://reefcentral.com/forums/showthread.php?s=&threadid=181818&perpage=25&highlight=ginger&pagenumber=1

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur sanerar man karen med tank transfer? Totalt vattenbyte?

Tömmer, torkar ur, låter stå torrt ett dygn. All inredning, pumpar & värmare måste vara helt torra överallt. Alternativt vinäger-bad eller svagt klorinbad.

Nytt vatten sen. pH, temp & salinitet skall matchas så gott det går.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mkt bra med sådana här inlägg från folk som vet vad de talar om, av erfarenhet. Tycker också denna borde bli sticky.

Du smickrar mig, jag kan egentligen bara ta åt mig äran att ha bra engelsk läsförståelse och ser stort nöje i att sammanställa och presentera data och gillar att dela med mig av kunskap :) Andra människor, källorna, gör det riktiga arbetet bakom detta!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Tack för ett bra inlägg ormet! Jag ska börja använda mig av karantän för nyinköpta fiskar! För man in smittan via andra djur också? Med vänlig hälsning, ante

:)

Det är väll teoretiskt möjligt att föra in det via snäckor/musslor/sniglars skal. Jag skulle dock inte oroa mig för det.

Risken är nog mycket större att dra in Prick via levande sten & fraggpluggar. Jag kommer ha LS i fisklös karantän i 10 veckor. Fraggpluggar får aldrig följa med ner i karet då det kan finnas andra tråkigheter på dem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Tack för ett bra inlägg ormet! Jag ska börja använda mig av karantän för nyinköpta fiskar! För man in smittan via andra djur också? Med vänlig hälsning, ante

Självklart karantänför du ju alla andra djur med, innan de kommer i karet! Om man inte karantänför övriga djur innan de kommer i karet så är nog prick inte det största problemet dock... Sps och vissa andra koraller kan man om man med rätt hyfsad säkerhet köra en accelererad karantän om man nu tycker det är helt nödvändigt. Klipp oss all död vävnad (ta gärna med 1cm levande vävnad) alla fraggpluggar/ls med mera. Sen doppar man den i en lämplig korall-dipp och följer råden i den, jag gillar ändå att observera dem ett par dar/en vecka innan jag tar dem i karet men efter denna behandling har jag aldrig sett nåt skadedjur i karantänen... Musslor och sniglar är några av de svåraste sakerna om man vill karantänföra mot skadliga organismer, då man inte gärna kan klippa bort deras skal, så om man inte vill få med saker så är det karantän med skrubbning av skalen som gäller... Weee ;)

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ju mer man lär sig om denna hobby, ju mer känns den överväldigande och... meh :död: Hur många har plats, tid och råd med ytterligare ett mer eller mindre komplett kar för att karantäna fiskar och koraller i flera flera veckor? -ger upp- Kan inte tänka mig att mer än kanske 10-15% av alla saltvattenshobbyister i Sverige har satt upp så extensiva system? Ändå kan man tycka att VP-utbrott borde vara vanligare.. =/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man kan även fråga sig vem som har råd ett skadedjursutbrott i sitt kar, som lätt kan ge kostnader på 1000-tals eller 10 000-tals kronor i förlorade djur, har skrivit flera relativt långa inlägg om karantänföring och om hur lätt och billigt det är (några gamla 54L kar, några gamla pumpar med skum-insug), lite lite utrymme kräver det absolut det kommer man inte undan, men mitt karantänsystem kan jag ställa undan i källaren och få igång igen på mindre än en halvtimme vid behov.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ju mer man lär sig om denna hobby, ju mer känns den överväldigande och... meh :död: Hur många har plats, tid och råd med ytterligare ett mer eller mindre komplett kar för att karantäna fiskar och koraller i flera flera veckor? -ger upp- Kan inte tänka mig att mer än kanske 10-15% av alla saltvattenshobbyister i Sverige har satt upp så extensiva system? Ändå kan man tycka att VP-utbrott borde vara vanligare.. =/

Daniel får börja hyra ut karantänplatser ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men... 54L låter ganska snävt för att ha fisk i en längre tid. Sen måste man väl ha adekvat summare iaf, även om man snålar på pumpar och belysning? Vill inte låta obstinat eller korkad, så beklagar om jag är rudis just på detta område, men jag finner det bara så svårt att tro att var o varannan saltis har karantänsystem hemma?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ingen fara, det är många som slarvar med karantän, det är helt klart, de flesta som hållit på ett tag brukar säga att man ska ha karantän, men många har ändå inte orkat skaffa det ändå. Det som gör att de många som hållit på länge säger det är för att de har råkat ut för ett antal oinbjudna kompisar i sina kar, det är en PINA på riktigt när du får in acroporaätande plattmaskar i karet, eller pyramidsnäckor, gälparasiter, tarmparasiter eller bara en jobbig omgång med valonia/glasrosor osv. Och måste tömma hela karet, rensa ut och medicinera/desinficera allt. Det är där många lägger ner hobbyn och aldrig hörs av igen.

Vi som karantänför är i minoritet helt klart, men det är en skön känsla att veta att man aldrig får prick i karet, fiskarna inte simmar runt med maskar i magen som gör att de äter bra men ändå inte går upp i vikt, och plötsligt dör efter flera månader i karet. Det är även skönt att veta att ens koraller inte har parasiter som kan spridas till dina övriga koraller, och till alla du byter fraggar med. Det är som sagt en väldigt härlig försäkring, vissa tycker försäkringar är onödiga, och kostar bara pengar, men när huset brinner ner eller blir fuktskadat så var det jäkligt skönt att man hade försäkrat sig...

När det kommer till storlek på karantän så brukar man säga att 10-20% av huvudkarets storlek ska räcka som karantän, om en fisk blir väldigt stressad av att simma i ett 54L kar under en månad, så är ett akvarium på 300L på tok för litet för den arten, självklart om man har ett 1000L kar och vill introducera fullvuxna kirurger i det så är det alldeles för litet med 54L, fullvuxna kirurger skulle nog kräva 2-300L i karantän, och därmed är egentligen ett 1000L kar för litet för dem som livshemvist, de skulle kräva flera kubik för att inte må dåligt i det långa loppet. Så för mig med ett litet 100L kar och ett lite större 300L kar så funkar et 54L kar utmärkt som karantän, speciellt då jag personligen inte har nåt intresse av extremt stora fiskar..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I see... Vad gäller belysning så antar jag att det inte spelar så stor roll eftersom karet bara har fisk. Ett enkelt lysrör borde räcka väl. Cirkulation lär ju funka med en liten streamer. Men skummare måste man väl ha? Notan torde alltså landa på minst 2-3000 med andra ord. Men självklart är det som du säger, dyrare att all fisk dör av prick. Iaf om han har många fiskar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skummare är nåt som t.o.m. ha negativ effekt i ett karantänkar, speciellt om man medicinerar så kan medicinen skummas ut. Det man gör istället är att att byta vatten ofta, och som en del av en god karantänhållning ska man suga ut botten och se till att det inte finns nån grogrund för sjukdomar/parasiter. Har man alltid skött sin karantänföring i huvudkaret kan man använda vattenbytes vatten ifrån huvudkaret för vattenbyten, så ingen extra kostnad kommer för salt, och fisken i karantänen kommer vara aklimatiserad till miljön i huvudkaret och en annan viktig sak, den kommer "lukta rätt" när en ny fisk läggs i karet som kommer ifrån ett annat system kommer den att lukta annorlunda, detta gör att alla fiskarna reagerar kraftigt på att det är nåt hot som inte hör hemma i detta revet, och försöker skrämma iväg nykomlingen, om fisken däremot luktar precis som alla andra i karet minskar det på aggressiviteten, en sak många inte vet om.

Hemligheten för att få en bra filtrering i karantänen med möjligheten att sätta igång det med ett ögonblicks notis är att man håller ett antal filterkuddar i sumpen i en plats med bra flöde, detta kommer att göra att filtersvamparna helt inokulerade med den bakteriefloran som finns i huvudkaret, det man sen gör är att ta karantänkaret, fylla det med vatten ifrån huvudkaret, sätta på filterkudden på pumpen och dra igång, och du har ett fullt fungerande biologiskt filtersystem som redan är i balans mellan vatten och bakterieflora. Nästan för lätt faktiskt :) Filtersvamparna och övrig utrustning ifrån karantänskaret får självklart ALDRIG sättas in i huvud karet igen utan att desinficeras, vilket jag gör genom att låta allt gå i en klorinlösning över natten, sen i rent vatten med klorinborttagare, sköljer en gång till. Sen kan svamparna sättas in i huvudkaret igen för att igen bli inokulerade med bakterier för nästa omgång, jag brukar hålla tre svampar i sumpen alltid. Om man har använt mediciner av typ koppar, vet jag om man får bort allt vid rengöringen, men då jag aldrig behövt använda koppar så är det inget problem.

Ljus beror ju på, fiskar blir mindre stressade om de inte har det jätteljust i karantänen, koraller, fullvärdigt ljus för den korallen, till fisk brukar jag köra med en billig sötvattensakvarieramp på 18W eller vad det är, räcker gott, till korallkarantänen har jag 70W MH + blå LED.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! För mig är det inte lika självklart att karantän föra alla nyinköpta djur. Har släppt i turbosniglar, räkor, rörmaskar, sjöborrar och eremitkräftor t.ex. Har aldrig haft utbrott av vita prick vid sådana tillfällen. Har i sådant fall haft en sagolik tur och det tror jag inte på. :) Därav min fråga. Däremot har jag full förståelse för att man kör en sådan karantänrutin som beskrevs ovan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lustigt, översatt samma text från Reef Central medlemen snorvich´s inlägg http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?t=1992196 .

Tänkte postat den här men nu slapp jag det. :-)

Precis haft ett kraftigt utbrott, tidigare bara haft ett litet utbrott under mina 3,5 år inom saltvatten.

Jag har bytt upp mig till 400l kub, uppgraderingen gick bra utan utbrott av vita prick. Men efter att jag introducerade 10kg begagnad LS tog det bara några dagar så kom utbrottet, främst på palettkirurgen men den klarade livet. Tror att UVC¨t har tagit udden av det värsta de senaste dagarna.

Planerat att påbörja en "TTM" (tank transfer method) med start på fredag. Drömmer om att införskaffa en vitbröstadkirurg med tiden och vill inte ha prick i karet då.

Passar på att göra detta röj innan jag introducerar fler koraller och fiskar. Blir att riva revet för att fånga firrarna, göra om scapen som jag ändå ville ändra lite och sedan låta huvudkaret stå utan fiskar i NIO veckor. Phuu..

Fallow period for cryptocaryon irritans (ich) http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?t=2041951

Där efter blir det karantän på ALLT!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tråkigt Kalle, men det är ju det typiska som händer i hobbyn, de flesta som blir strikta på karantänhållning blir det inte för att det är så otroligt roligt utan för att man faktiskt råkar ut för nåt som är mångfalt otrevligare och jobbigare än karantänföring, faktum är att jag tycker karantänföring, speciellt av fisk faktiskt är väldigt roligt, för det första ger man fisken en tid för att återhämta sig får den fantastiska och antagligen väldigt traumatiska resan den haft dagarna/veckorna innan den kom hem till dig. När man placerar en fisk i ett karantänkar så brukar de i början vara väldigt skygga, vad gott har kommit av att en människa varit i deras närhet den senaste tiden?.

När man har den i ensamhet så får den även en chans att läka sina skador, lära sig att maten ser helt annorlunda ut än ute i havet, och äta upp sig och bygga upp sina reserver, vidare lär den sig att varje gång den där fula nunan närmar sig så är det inte för att det ska hända nåt hemskt, utan oftast ramlar det mat ifrån himlen. Det är helt enkelt ett rehabiliteringshem där den får lära sig vad som gäller i den nya miljön i fångenskap, istället för att slängas direkt in i en miljö där man blir jagad för att man luktar annorlunda, snittad av kirurger, biten av andra fiskar, letar efter nåt gömställe som inte är upptaget och i panik slåss om nånting som kanske kan vara mat.

Så för mig är inte karantänen bara en säkerhet för övriga karet, men även en viktig plats för individen som ska bli en medlem av mitt fiskkollektiv, och jag vill ge den den den bästa chansen den kan få för att få ett bra liv. Att säga att man inte fått nån allvarlig sjukdom än i karet trots otillräcklig karantän är ju faktiskt att säga att man inte fått det ÄN, det räcker med en enda infekterad individ, och allt du har i karet kan vara i risk. Det är då man säger, hmm, f*n jag borde nog kört med karantän, och så tar man tag i det och gör skitjobbet som Kalle gör nu, eller så lägger man ner det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...