Gå till innehåll

Vita Prick - Behandling, Fakta & Myter


ormet

Rekommenderade inlägg

Är det någon som provat detta Prodibio Spots & Velvets

Kör en kur med Spots & Velvets nu, en grön clown goby som åkt på sammets sjuka. Symptomen har minskat kraftigt på 3 dagar, nu vet jag dock inte om det är medicinen eller en naturlig process i sjukdomen. Får se hur det går, bara hoppas på att dom andra firrarna klarar sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Någon som har provat den ?

*köra i tio dagar .

Inget som körs I tio dagar kommer kunna ge garanterade resultat.

Behandling under längre tid(6-8 veckor) är det enda raka, eftersom man måste vänta ut tomonterna.

Mirakelmedel existerar helt enkelt inte.

Kemikalier kan inte skilja på snälla och elaka mikroorganismer.

Som bäst är det en "kill them all and let god sort them out" metod, och det är däför som all behandling av fiskar för sjukdom och parasiter bör alltid göras I karantän.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

niki68 du får gärna ge svar om vad du tycker efter kuren. Om det nu är din flaska :)

JAR HAR KÖPT FLASKA MEN ALDRIG TESTAT DEN (OÖPPNAD)

Allt började med min Achilles för 4-5 dagar sen MED PRICK.

Sista månader slutade köra UV kanske därfor.

För två månader sen hade samma problem med min vitbröst fisken nästa dag efter butik inköpt , körde bara UV och ozon några timmar / dag -räddat.

Vi få se om Achiles kan bli bra igen kör bara UV OCH LITE OZON.

post-5479-1446893396363_thumb.jpg

post-5479-1446893396381_thumb.jpg

post-5479-14468933963993_thumb.jpg

post-5479-14468933964191_thumb.jpg

post-5479-14468933964422_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

JAR HAR KÖPT FLASKA MEN ALDRIG TESTAT DEN (OÖPPNAD)

Allt började med min Achilles för 4-5 dagar sen MED PRICK.

Sista månader slutade köra UV kanske därfor.

För två månader sen hade samma problem med min vitbröst fisken nästa dag efter butik inköpt , körde bara UV och ozon några timmar / dag -räddat.

Vi få se om Achiles kan bli bra igen kör bara UV OCH LITE OZON.

Intressant hur mycket ozon, och hur länge kör du varje gång, dessa timmar är de utspridda över dygnet eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant hur mycket ozon, och hur länge kör du varje gång, dessa timmar är de utspridda över dygnet eller?

Har en Tunze Controll redox går inte över 340-350 o SANDER 200.

Doserar nu bara 1 timme dag på min / på morgonen när barnen är borta, lördag/söndag inget.

Kommer öka till 2-3 timmar sen från Torsdag ..!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har själv barn, vet ej hur jag ska göra tänkte köra under nätterna, har prick på mitt vitbröst, kör Max med ett lånat Kina 50, tills jag får mitt nya Sander 50 som är beställt, kör du ditt när du inte har sjukdom i karet.

ber om ursäkt ormet för kapandet av tråden

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har själv barn, vet ej hur jag ska göra tänkte köra under nätterna, har prick på mitt vitbröst, kör Max med ett lånat Kina 50, tills jag får mitt nya Sander 50 som är beställt, kör du ditt när du inte har sjukdom i karet.

ber om ursäkt ormet för kapandet av tråden

Nej ozon kör bara när kommer prick, men UV rek. hela tiden om man har många känsliga fiskar (kirurg)

Vitbröst fisken har också prick (både achiles och den )

Jag vill tacka för mig och ursäkt för kapadet av trådet

Vi hörs måste jobba nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Här är en intressant artikel i ämnet:

http://www.int-res.com/articles/dao/1/d001p019.pdf

Lägg särskilt notis om att artikeln styrker TTM:

C. imitans life cycle was similarly interrupted by 4 consecutive transfers of fish into clean tanks at 3 d intervals.

Och att den förkastar sötvattensdopp för parasiterna som är på fisken:

Most of the trophonts whose hosts had undergone hyposalinity treatment, including fresh water, for at least 18 h, were still alive and occupied the same position in the host by the end of the experiment, following re-adaptation to sea water. They later dropped from the fish, encysted, and the tomonts produced tornites.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 6 månader senare...

Jag gör ingenting, men har Uv och ozon. Vet inte sannolikheten för vita prick parasiter på koraller, men om det skulle finnas några så kommer de inte försvinna för att man doppar korallen i något. Enda sättet att vara verkligt säker är att ha nya koraller i ett akvarium utan fiskar i ca två månader.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 5 månader senare...

Hejsan är lite osäker så frågar här,, ps om jag kapar för mkt förstår jag om admin tar bort det. jag har fått vita pricken "cry" och tänkte göra ttm metoden men hur får jag igång mitt karantärskar för att hålla fiskarna de 70+ dagarna när jag har parasiten i karet ? Om jag ska vänta på en cykel i karantärskaret är jag rädd att det ska gå för lång tid? Har jag missförstått allting?! Vill bara inte att fiskarna ska bli lidande pga min okunskap

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan är lite osäker så frågar här,, ps om jag kapar för mkt förstår jag om admin tar bort det. jag har fått vita pricken "cry" och tänkte göra ttm metoden men hur får jag igång mitt karantärskar för att hålla fiskarna de 70+ dagarna när jag har parasiten i karet ? Om jag ska vänta på en cykel i karantärskaret är jag rädd att det ska gå för lång tid? Har jag missförstått allting?! Vill bara inte att fiskarna ska bli lidande pga min okunskap

Om du startar upp karantänsakvariet med nytt vatten och undviker att flytta med något som kan ha parasiter från ditt vanliga akvarium (tex pumpar) så behöver du inte vänta ut någon cykel för karantänsakvariet...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...
  • 1 månad senare...

Livscykel:

Vita prick (cryptocaryon irritans) är parasiter med en livscykel i 5 steg. Vita prick kan inte överleva utan ett värddjur.

Cykeln är:

Trophont - sitter fast på fisken i 3-7 dagar.

Protomont - lämnar fisken och letar efter ett ställe på substratet att sätta sig på. Oftast 2-8 timmar men upp till 18 timmar.

Tomont - växer som en cysta på substratet & delar sig i hundratal till dotterparasiter (Tomites) under 3-28 dagar.

Tomiterna - kläcks och blir:

Theronts - simmar och letar efter ett värddjur. Hittar de inte ett inom 24 timmar dör de. Hittar de ett värddjur blir de återigen Trophonter.

Behandlingar som fungerar:

1. Hyposalinitet - Med hjälp av en refraktometer, håll salinitet vid 11-12 ppt i 4 veckor efter att den sista pricken setts till. (Använd helst salinitet men om du använder “specific gravity” så blir det ungefär 1.008 - 1.009). Öka salinitetn långsamt och observera fisken i 4 veckor till. Det är svårt att kontrollera pH och vattenkvalite under behandlingen. Detta är dock den minst stressande behandlingen för vita prick.

(Viktigt: vissa rykten gör gällande att vissa varianter av vita prick klarar hypo. Personligen är jag skeptisk men vågar icke nyttja denna metod)

2. Kopparbehandling - Följ anvisningarna på medicinen (tex Seachem Cupramine). Koppar kan vara effektivt från 2 till 4 veckor. Efter behandling, avlägsna all koppar och observera fisken i 4 veckor.

Koppar är giftigt även för fisk och stressar fisken till viss grad.

3. “Tank Trasnfer Method” - fisken flyttas från tank till tank var 72:a timme för att separera fisken från de cystor som faller av och de frisimmande stadierna av parasiten. Två karantänkar behövs. Karen desinficeras mellan varje flytt. Fisken stressas av flyttarna.

4. Chloroquine Phosphate - Nygammal metod som verkar mycket lovande. Inte helt lätt att få tag på. Se källhänvisningarna, Advanced Aquarist-artikeln.

5. Dessa är de ENDA 4 kända botemedlen mot Vita Prick, Andra kemikalier dödar parasiten, men endast under vissa omständigheter och är sällan eller aldrig nyttigt för fisken. Ytterliggare andra kemikalier dödar endast en del av parasiterna.

Observationer, Påståenden och Vanliga Myter:

1. Vissa kirurger verkar mer mottagliga för Prick. Det stämmer. Deras slemskikt är tunnare och har en annorlunda sammansättning.

2. Prick försvinner av sig själv. Detta är absolut INTE sant. Prick syns endast i ett stadie i sin livscykel men om det har observerats en gång så har det inte försvunnit, akvaristen ser bara inte längre Pricken.

3. En revsäker medicin avlägsnar prick ur systemet. Tyvärr inte, men det vore fantastiskt om så vore fallet. Detta är en av de farligare myterna. Det som oftast händer är att Prick har dödat de fiskar som är svagast och de kvarvarande har utvecklat resistens och delvis immunitet. Parasiten finns fortfarande i akvariet och kan tex fortfarande sitta i gälarna.

4. Akvarier har alltid Prick. Det stämmer inte. Med korrekta karantänsrutiner för allt som stoppas ner i akvariet kan ett akvarium hålla Prick borta.

5. Fiskar har alltid Prick. Inte sant. I det vilda är ca 30% av fisken infekterad med Prick. Fisk i det vilda överlever mindre infektioner. I akvariet kan parasiten blomma upp mycket mer då fisken inte kan komma undan. kombinationen av stora utbrott och ingen möjlighet att komma undan blir ofta för mycket för fisken. När fisk fångas och transporteras blir även friska fiskar utsatta för parasiten vilket leder till att många vildfångade fiskar har Prick. Dock inte alla.

6. Det går aldrig att helt bota en fisk från Prick. Stämmer ej. med korrekt karantän och behandling kan alla fiskar botas från Prick.

7. Mata bara fisken ordentligt och använd vitlök så kommer fisken klara sig fint. Detta stämmer inte. Näring, mat, vitaminer mm botar inte infekterad fisk. En infekterad fisk är sjuk och plågas ständigt av kliande och obehag. Fisken kan klara sig genom sjukdomen och utveckla resistens och delvis immunitet men fisken stressas av att hela tiden kämpa mot parasiten. Resistens håller sig över ca 6 månader.

8. Ett nytt botemedel har hittats! Mycket osannolikt. Om något nytt sätt att bota Prick har hittats som är lika effektivt som de 3 ovan nämnda metoderna så skulle professionella veterinärer, privata och publika akvarium, fiskfarmer och jag använda det. Hobbyisten/akvaristen måste se det i ett perspektiv att Prick inte bara är ett enormt problem i hobbyistens hemma-akvarium utan även ett stort gissel med stora ekonomiska konsekvenser för hela den marina fiskfarmsindustrin. Ett nytt effektivt botemedel skulle skapa stora rubriker globalt.

9. UV och/eller Ozon dödar Prick. Delvis sant, men Ozon och UV skall ses som ett hjälpmedel om man har beslutat sig för att leva med Prick i sitt kar. De hjälper till att hålla antalet paraasiter nere och avlastar fisken. Det botar dock _aldrig_ ett kar från Prick.

10. Parasiten kan finnas i många månader i ett fisklöst akvarium. Delvis sant. Parasiten kan gå i dvala i kallt vatten och ligga vilande under lång tid. Vid 25 grader är dock maximal dokumenterad livslängd 72 dagar.

Källor:

http://www.reefkeeping.com/issues/2003-10/sp/feature/

http://reefcentral.com/forums/showthread.php?t=1996525

http://www.reefkeeping.com/issues/2003-08/sp/

http://reefcentral.com/forums/showthread.php?t=2041951

http://edis.ifas.ufl.edu/fa164

http://www.advancedaquarist.com/2013/2/fish

http://www.int-res.com/articles/dao/1/d001p019.pdf

Ska man köra den låga salinitet i huvudkaret eller i karantänkar/hink i mitt fall.

television, teacher mother secret lover

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...