Gå till innehåll

Vita Prick - Behandling, Fakta & Myter


ormet

Rekommenderade inlägg

Min teori om vitlök och inälvsmaskar är att vitlök inte är giftigt för dem. Det finns forskning på det. Och därför trodde man ett tag att det inte skulle ha effekt på dem.

Men eftersom det har effekt tror jag att vitlökslukten i fisktarmen blir så hemsk för maskarna att de lämnar miljön.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Här är kanske en prickmyt till (även om jag inte har läst studierna som citeras):

http://www.lionfishlair.com/biology/ich.shtml (slutet av artikeln)
 

Quote

NO, Ich does NOT have a shelf life

The word around town is that Ich will "burn" itself out in under a year if left alone to live communally with the fish.
[...]
In one study, the researchers were unable to keep the parasite alive for anything over 10-11 months or 34 cycles and it was attributed to senescence (Dan, 2009).
[...]
when the test was repeated, the parasite was kept alive for over two years. In another study, they had used a sample collected in 1994 from a culture started and maintained since 1989.

Observera att denna teori inte handlar om immunitet hos fiskarna, utan om att Cryptocaryon-parasiten skulle dö ut trots att den lyckas infektera fisk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
On 2016-06-03 at 17:43, Christian J sa:

Här är kanske en prickmyt till (även om jag inte har läst studierna som citeras):

http://www.lionfishlair.com/biology/ich.shtml (slutet av artikeln)
 

Observera att denna teori inte handlar om immunitet hos fiskarna, utan om att Cryptocaryon-parasiten skulle dö ut trots att den lyckas infektera fisk.

Frågan är ju bara hur långt tid det skulle ta för parasiten att dö ut (och försöka hålla allt vid liv med Uvc/ ozone i väntan på) och då är det väl dessutom förutsatt att inget nytt tillsätts i karet? 

Det jag undrar över är uttalandet om att karantän inte kommer att hjälpa. 

 

Jag hade tänkt köra karantän på allt, fick sen rådet att skippa karantän och köra med Uvc/ozone då karantän kommer stressa fisken, till efter att läst denna tråden en gång till bli säker på att karantän är det rätta, till att återigen tveka efter att ha läst länken. 

Jobbigt.....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2016-06-12 at 1:48 PM, Kimozabe said:

Frågan är ju bara hur långt tid det skulle ta för parasiten att dö ut (och försöka hålla allt vid liv med Uvc/ ozone i väntan på) och då är det väl dessutom förutsatt att inget nytt tillsätts i karet? 

Precis, dessutom verkar det dessutom inte ens stämma att den dör ut, enligt den länkade sidan. Däremot kanske den dör ut om samtliga fiskar utvecklar immunitet, så att den inte kan föröka sig av den anledningen? Men det kan också vara så att fiskarnas immunitet inte är 100% effektiv, vilket kanske gör dem till symptomfria bärare.

 

Quote

Det jag undrar över är uttalandet om att karantän inte kommer att hjälpa.

Karantän botar inte prick, det var väl bara det artikeln ville säga? Däremot minskar risken att dina befintliga fiskar smittas av en sjuk nykomling, och du har möjlighet att försöka bota den nya fisken på olika sätt. I värsta fall dör den nya fisken, men då har du i alla fall räddat de gamla.

 

Quote

 

Jag hade tänkt köra karantän på allt, fick sen rådet att skippa karantän och köra med Uvc/ozone då karantän kommer stressa fisken

 

Om det är ett bra karantänsakvarium blir nog inte fisken stressad, tvärtom kan den känna mindre stress eftersom den inte störs av andra aggressiva fiskar och får äta ifred. Möjligen kan fiskar blir skygga av att gå ensamma, men det är iaf bättre än att bli jagade. En spegel mot akvarierutan kanske piggar upp en ensam fisk.
 

Ändrat av Christian J
stavfel
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Christian J

Läste artikeln en gång till då @ormet frågade var jag hade läst at TTM ej hjälper mot prick. Står ju faktiskt inget om TTM utan bara karantän rent generellt. 

Jag kommer köra karantän, sen återstår det att se om det funkar. 

 

Tänkte typ 100liters kar med några rör som inredning så fisken även har lite gömställe, efter full TTM cykel så får man väl låta den gå lugnt och fint med nanoskummare i några veckor sen i med dem i DT.  

Nånting sånt tänkte jag i varjefall, sen gör man kanske bara det en gång och aldrig mer för att det kommer vara så jäkla omständigt :).

 

Tänk om man gör så med allt och så på någon vänster får man ändå med prick ner i karet, då blir man nog rätt less på allt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det här var intressant:

"Stationary tomonts were easily seen with the naked eye against the black background... The tomonts detected using this method were carefully detached using a fine paintbrush"

källa: http://www.int-res.com/articles/dao/25/d025p159.pdf

Det går alltså att se tomonter (cystorna på botten) med blotta ögat, iaf om man använder svarta behållare. Så om man tillämpar TTM/tank transfer/hinkmethoden kan man kanske fortsätta göra hinkbyten så länge man upptäcker nya tomonter, för att vara på den säkra sidan?

Och att en liten pensel räcker för att lossa tomonterna tyder på att de inte sitter fast särskilt hårt, så man kanske borde undvika en stark stråle från cirkulationspumpen. Kanske man borde försöka få fiskarna att hålla sig stilla också?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
10 timmar sedan, Johan Svensson sa:

En tanke slog mig. Borde man inte kunna köra hinkmetoden med hyposalinitet? Eller det är bara att utmana ödet och stressa fiskarna ytterligare?

/ Johan

Jag gör det sedan ett tag tillbaka. När jag får fisken sänker jag salthalten i första baljan segvis under två dagar ner till 1.009. Gör så genom att spä ut med sötvatten.

Första dagen ner till ca 1.015 dag 2 resterande.

Byter sedan med två iställer för tre dagars intervall för att ha större marginaler.

Följer upp detta med 2v hyposalinity för övervakning. (detta bör man nog göra för att ha möjlighet att sakta höja salthalten.) Ner går att göra snabbt men upp kör jag ca 0.002  per dag.

Övervakning efter TTM krävs för odinium som kan blomma ut då varken hypo eller ttm hjälper mot detta.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Nån mer fråga, syrestenen skall vara utav trä eller hur? Skall slangen oxå vara något speciellt för saltvatten, silikon?

hur stora luftpumpar/cirkulationspumpar i baljorna vid ttm?

en sista fråga oxå :) Efter ttm är utförd tänkte jag ha fisk/korall i ett 60-100 liters akvarium....behöver man skummare då? Skulle en tunze 9006 bli overkill?

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 1 månad senare...

Vet inte om jag sett tidsangivelser för själva pricksymptomen någonstans, bara för parasitens olika stadier.

--Stämmer det att prickar på huden inte visar sig direkt efter att fisken blivit infekterad? Hur länge dröjer det i så fall (minuter/timmar/dagar)?

--Hur länge efter att parasiten lämnat fisken stannar prickarna kvar? Kan en fisk teoretiskt vara smittfri men ändå ha prickar kvar från det senaste angreppet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

tack för viktigt information! sanden och stenar från infekterat kar stod ute i några dar (6-7 grader på natten) har de elaka bakterierna dött av kylan eller skall man tvätta i kokande vatten för säkerhets skull, innan allt placeras tillbaka?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

delar lite av min erfarenhet:) jag använder denna mot vita prick http://www.zoo.se/punktol-ultra-jbl-fiskmedicin-500-ml.html med hemleverans:)

80% av prick "försvinner" (blir inte synliga) under natten, resten under kommande par dar. Bara i ett fritt från allt levande, utom infekterade fiskar kar. De sjuka stannar där i 1-2 veckor efter alla prick är borta. En gång fick Doris hela ögat full med vita prickar, dessutom ökat ögat i storleken rejält... trodde aldrig att hennes öga kommer att se något nån gng, om fisken överlever överhuvudtaget. Men det blev så:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

mina fiskar och koraller sitter nu på olika kar... men funderar på att ge fiskarna deras favorit korall, för att den inte sitter på sten eller sand (där sitter alla parasiter, väl?). Vad tycker ni, får jag göra det, tack?

 

20161101_141934.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Enligt vad andra siter säger innehåller octozin metronidazol. I så fall har det ingen effekt mot prick.

Punktol innehåller malakitgrönt som huvudingrediens. Det är cancerframkallande och vad jag vet förbjudet att säljas i Sverige. Jag är också fundersam på om det är ofarligt för kräftdjur som t.ex räkor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2016-11-01 at 2:43 PM, Nelli said:

mina fiskar och koraller sitter nu på olika kar... men funderar på att ge fiskarna deras favorit korall, för att den inte sitter på sten eller sand (där sitter alla parasiter, väl?). Vad tycker ni, får jag göra det, tack?

Parasiter kan även sitta på döda delar av korallskelett. Hur länge har karet varit utan fisk?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Offentliga akvarier har ofta 30 dagars karantän.

Om man sätter ett 20w UVC med flöde 1000 liter per timme till ett 100 liters karantänkar med en ren botten utan sand överlever ingen Cryptocarion. Den brukar vara borta på 5 dagar. Jag brukar hålla fisken 8 dagar efter sista synlig prick och vad jag vet har jag inte sålt en fisk med prick sedan jag började med separat karantän.

Men Brooklynella kan överleva då den kan föröka sig på fisken. Den dör i sötvattensdopp. Det tråkiga är att man ser ingen skillnad. Brooklynella kommer oftast på Clownfiskar. Många andra fiskar verkar vara helt resistenta.

De flesta siter som skrivit om karantän kör dem utan UVC och jag begriper inte varför.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 timmar sedan, stigigemla sa:

Offentliga akvarier har ofta 30 dagars karantän.

Om man sätter ett 20w UVC med flöde 1000 liter per timme till ett 100 liters karantänkar med en ren botten utan sand överlever ingen Cryptocarion. Den brukar vara borta på 5 dagar. Jag brukar hålla fisken 8 dagar efter sista synlig prick och vad jag vet har jag inte sålt en fisk med prick sedan jag började med separat karantän.

Men Brooklynella kan överleva då den kan föröka sig på fisken. Den dör i sötvattensdopp. Det tråkiga är att man ser ingen skillnad. Brooklynella kommer oftast på Clownfiskar. Många andra fiskar verkar vara helt resistenta.

De flesta siter som skrivit om karantän kör dem utan UVC och jag begriper inte varför.

Dom kör utan UVC för att det tar bort effekten av vissa mediciner / preparat som används.
Vet att Niclas på Aqua STHLM pratade varmt om ett kemifritt karantän med droppfilter och överdimensionerat
UVC i en loop/slinga. Kan absolut vara en bra metod.

Men då gäller det att ha lågt flöde igenom UVCt så parasiterna exponeras tillräckligt för UV ljuset.

Ändrat av runstenen
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...