Välkommen till Saltvattensguiden

Registrera dig nu för att få tillgång till alla våra funktioner. När du registrerat dig och loggat in, kommer du att kunna bidra till denna webbplats genom att skicka in ditt eget innehåll eller svara på befintligt innehåll. Du kommer att kunna anpassa din profil, kommunicera med andra medlemmar via din egen inkorg (PM) plus mycket mer! Du kommer även att få tillgång till en stor kunskapsbank, vårt artikelregister, Köp & sälj m.m. Detta meddelande kommer att tas bort när du har loggat in.

ormet

Vita Prick - Behandling, Fakta & Myter

230 inlägg i detta ämne

Parasiterna tål sötvattensdopp när man doppar fiskar ja men de kan ju inte gärna klara av att vara i sötvatten när de är i de andra stadierna. Det är ju därför man kör hyposalinitet för att ta död på dem när de inte sitter på fisken. På fisken är väl C. irritans "skyddad" genom att de har borrat sig in i vävnaden på fisken men när de släpper från fisken så tål de väl inte vattnet med låg salthalt?

 

Frågan blir väl då hur lång tid som de behöver vara i vattnet med hyposalinitet/osmosvatten för att de inte skall överleva/klara av att fortplanta sig.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, Dimorb sa:

Hur är det forresten med utrustning som har varit i prickakvarium och i hyposalinitet. Ingen risk att de för med sig någonting när man flyttar dem till andra akvarium?

Kan man sterilisera utrustning genom att lägga den i osmosvatten? Hur länge behöver den i så fall ligga där?

 

@stigigemla

 

Lägg i ättika. Det fungerar bra. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 2017-05-24 at 20:38, Dimorb sa:

Ok. Inget å köpa då med andra ord.

 

Har fått lite prick i ett av karantänakvarierna och funderar på att medicinera istället för att flytta ett UV från displayen till karantänen. Har 3x40 watt i displayen som går 24/7 och kan enkelt ta ut och flytta på ett av dem till karantänen men är rädd att det skall störa i det stora och att fisken i det stora skall få problem. :/

Har också oodinex och trimarin här hemma men vet inte om jag vill medicinera och inte heller om det är värt att hälla i.

 

Behandla med Chloroquine Fosfat. 

Det fungerar utmärkt. Läs min tråd !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan, runstenen sa:

Behandla med Chloroquine Fosfat. 

Det fungerar utmärkt. Läs min tråd !

Jag kör hyposalinitet på dem nu.

Vart fick du tag på chloroquine fosfat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Dimorb sa:

Jag kör hyposalinitet på dem nu.

Vart fick du tag på chloroquine fosfat?

Best fr USA. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On ‎22‎.‎10‎.‎2013 at 09:36, ormet sa:

Livscykel:

Vita prick (cryptocaryon irritans) är parasiter med en livscykel i 5 steg. Vita prick kan inte överleva utan ett värddjur.

Cykeln är:

Trophont - sitter fast på fisken i 3-7 dagar.

Protomont - lämnar fisken och letar efter ett ställe på substratet att sätta sig på. Oftast 2-8 timmar men upp till 18 timmar.

Tomont - växer som en cysta på substratet & delar sig i hundratal till dotterparasiter (Tomites) under 3-28 dagar.

Tomiterna - kläcks och blir:

Theronts - simmar och letar efter ett värddjur. Hittar de inte ett inom 24 timmar dör de. Hittar de ett värddjur blir de återigen Trophonter.

 

Behandlingar som fungerar:

1. Hyposalinitet - Med hjälp av en refraktometer, håll salinitet vid 11-12 ppt i 4 veckor efter att den sista pricken setts till. (Använd helst salinitet men om du använder “specific gravity” så blir det ungefär 1.008 - 1.009). Öka salinitetn långsamt och observera fisken i 4 veckor till. Det är svårt att kontrollera pH och vattenkvalite under behandlingen. Detta är dock den minst stressande behandlingen för vita prick.

(Viktigt: vissa rykten gör gällande att vissa varianter av vita prick klarar hypo. Personligen är jag skeptisk men vågar icke nyttja denna metod)

2. Kopparbehandling - Följ anvisningarna på medicinen (tex Seachem Cupramine). Koppar kan vara effektivt från 2 till 4 veckor. Efter behandling, avlägsna all koppar och observera fisken i 4 veckor.

Koppar är giftigt även för fisk och stressar fisken till viss grad.

3. “Tank Trasnfer Method” - fisken flyttas från tank till tank var 72:a timme för att separera fisken från de cystor som faller av och de frisimmande stadierna av parasiten. Två karantänkar behövs. Karen desinficeras mellan varje flytt. Fisken stressas av flyttarna.

4. Chloroquine Phosphate - Nygammal metod som verkar mycket lovande. Inte helt lätt att få tag på. Se källhänvisningarna, Advanced Aquarist-artikeln.

5. Dessa är de ENDA 4 kända botemedlen mot Vita Prick, Andra kemikalier dödar parasiten, men endast under vissa omständigheter och är sällan eller aldrig nyttigt för fisken. Ytterliggare andra kemikalier dödar endast en del av parasiterna.

 

Observationer, Påståenden och Vanliga Myter:

1. Vissa kirurger verkar mer mottagliga för Prick. Det stämmer. Deras slemskikt är tunnare och har en annorlunda sammansättning.

2. Prick försvinner av sig själv. Detta är absolut INTE sant. Prick syns endast i ett stadie i sin livscykel men om det har observerats en gång så har det inte försvunnit, akvaristen ser bara inte längre Pricken.

3. En revsäker medicin avlägsnar prick ur systemet. Tyvärr inte, men det vore fantastiskt om så vore fallet. Detta är en av de farligare myterna. Det som oftast händer är att Prick har dödat de fiskar som är svagast och de kvarvarande har utvecklat resistens och delvis immunitet. Parasiten finns fortfarande i akvariet och kan tex fortfarande sitta i gälarna.

4. Akvarier har alltid Prick. Det stämmer inte. Med korrekta karantänsrutiner för allt som stoppas ner i akvariet kan ett akvarium hålla Prick borta.

5. Fiskar har alltid Prick. Inte sant. I det vilda är ca 30% av fisken infekterad med Prick. Fisk i det vilda överlever mindre infektioner. I akvariet kan parasiten blomma upp mycket mer då fisken inte kan komma undan. kombinationen av stora utbrott och ingen möjlighet att komma undan blir ofta för mycket för fisken. När fisk fångas och transporteras blir även friska fiskar utsatta för parasiten vilket leder till att många vildfångade fiskar har Prick. Dock inte alla.

6. Det går aldrig att helt bota en fisk från Prick. Stämmer ej. med korrekt karantän och behandling kan alla fiskar botas från Prick.

7. Mata bara fisken ordentligt och använd vitlök så kommer fisken klara sig fint. Detta stämmer inte. Näring, mat, vitaminer mm botar inte infekterad fisk. En infekterad fisk är sjuk och plågas ständigt av kliande och obehag. Fisken kan klara sig genom sjukdomen och utveckla resistens och delvis immunitet men fisken stressas av att hela tiden kämpa mot parasiten. Resistens håller sig över ca 6 månader.

8. Ett nytt botemedel har hittats! Mycket osannolikt. Om något nytt sätt att bota Prick har hittats som är lika effektivt som de 3 ovan nämnda metoderna så skulle professionella veterinärer, privata och publika akvarium, fiskfarmer och jag använda det. Hobbyisten/akvaristen måste se det i ett perspektiv att Prick inte bara är ett enormt problem i hobbyistens hemma-akvarium utan även ett stort gissel med stora ekonomiska konsekvenser för hela den marina fiskfarmsindustrin. Ett nytt effektivt botemedel skulle skapa stora rubriker globalt.

9. UV och/eller Ozon dödar Prick. Delvis sant, men Ozon och UV skall ses som ett hjälpmedel om man har beslutat sig för att leva med Prick i sitt kar. De hjälper till att hålla antalet paraasiter nere och avlastar fisken. Det botar dock _aldrig_ ett kar från Prick.

10. Parasiten kan finnas i många månader i ett fisklöst akvarium. Delvis sant. Parasiten kan gå i dvala i kallt vatten och ligga vilande under lång tid, upp till 150 dagar vid 12 grader celsius enligt Dan et al. 2009 (se källor). Vid 25 grader är dock maximal dokumenterad livslängd 72 dagar.

 

Källor:

http://www.reefkeeping.com/issues/2003-10/sp/feature/

http://reefcentral.com/forums/showthread.php?t=1996525

http://www.reefkeeping.com/issues/2003-08/sp/

http://reefcentral.com/forums/showthread.php?t=2041951

http://edis.ifas.ufl.edu/fa164

http://www.advancedaquarist.com/2013/2/fish

http://www.int-res.com/articles/dao/1/d001p019.pdf


@ormet

 
Borde inte artikeln säga 14-16 ppt vid hyposalinitet??

I all literatur jag finner näms 16 ppt som den kritiska gränsen för hur lågt man måste ligga för att behandlingen skall få effekt. 11-12 ppt är den interna salthalten i fiskarna och man bör inte ligga på det eller under den för då riskerar man väl fisken i större grad?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Flera frågor.

Om cykeln är:

 

Trophont - sitter fast på fisken i 3-7 dagar.

Protomont - lämnar fisken och letar efter ett ställe på substratet att sätta sig på. Oftast 2-8 timmar men upp till 18 timmar.

Tomont - växer som en cysta på substratet & delar sig i hundratal till dotterparasiter (Tomites) under 3-28 dagar.

Tomiterna - kläcks och blir:

Theronts - simmar och letar efter ett värddjur. Hittar de inte ett inom 24 timmar dör de. Hittar de ett värddjur blir de återigen Trophonter

I vilka stadier kan då parasiten överleva i hyposalinitet och i osmosvatten/dopp.

Har t.ex. haft en del utrustning från karantänsakvarium ned i ett akvarium som förser min display med osmosvatten. Finns det risker för att parasiterna kan följa med i osmosvattnet till det nya akvariet eller är de "döda" när de kommer i osmosvattnet?

Har förstått det som att när parasiten är en trophont så gör inte sötvattensdopp eller hyposalinitet någonting eftersom parasiten är "skyddad" inuti fisken.

Men vad sker när parasiten lämnar fisken (protomont) klarar den av att leva och finna en plats att sätta sig på för att påbörja förökning eller dör den av det osmosiska trycket av att det inte är saltvatten den befinner sig i? Finner ingenting om det i litteraturen som jag har läst.

Jag vet att hyposalinitet förhindrar parasiten från att föröka sig när den är i det stadiet (tomont) och att därför kommer populatinonen tunnas ut (dö ut) med tiden om man kör hyposalinitet eller osmosvatten. Men om parasiten redan har varit i förökningsstadiet (tomont) och kläckts och gått in i nästa stadiet (tomite). Kan parasiten i det stadiet (tomite)

överleva i hyposalinitet/osmosvatten?

 

Och vidare.. om den kläcks och går in i nästa stadie (tomite >> theronts) överlever den och kan den då simma omkring och leta efter ett nytt värddjur även om den befinner sig i hyposalinitet eller osmosvatten?

Detta är ting som jag inte finner någonstans men som skulle varit bra att få svar på. Om svaren är nej parasiten dör/kan inte det på frågorna/de flesta frågorna över så betyder ju det att parasiten inte utgör någon risk efter att utrustning har varit i osmosvatten/hypo men om svaret är nja/ja/vet inte så finns det ju en teoretisk möjlighet att parasiter kan ha följt med när jag har pumpat över osmosvatten. Antingen som protomont, tomite eller theront.

Vad tror ni?
Vad har ni läst?


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 2017-5-27 at 1:36 PM, Dimorb said:


@ormet

 
Borde inte artikeln säga 14-16 ppt vid hyposalinitet??

I all literatur jag finner näms 16 ppt som den kritiska gränsen för hur lågt man måste ligga för att behandlingen skall få effekt. 11-12 ppt är den interna salthalten i fiskarna och man bör inte ligga på det eller under den för då riskerar man väl fisken i större grad?

Jag har läst massor med olika förslag & värden. 11-12 är det lägsta man kan gå och gissningsvis det som har säkrast effekt. Jag tycker personligen att hypo är svårt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 2017-5-28 at 9:32 AM, Dimorb said:

Vad tror ni?
Vad har ni läst?


 

http://www.int-res.com/articles/dao/1/d001p019.pdf

 

Trophonter bryr sig inte i hypo eller sötvatten. 

Tomonter dör i 15ppm efter 48h & ganska omgående i lägre salthalt. Gissningsvis är alla andra stadier ännu mer känsliga.

 

Anledningen till lägre salthalt är väll för ryktet om bräckvattentåliga varianter av Vita Prick.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@ormet

vad tror du om överdimensionerad uvc och endast lite pvc-rör i karantänen? Kan det göra att man slipper köra ttm?

 

Mvh

Kim

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan, ormet sa:

http://www.int-res.com/articles/dao/1/d001p019.pdf

 

Trophonter bryr sig inte i hypo eller sötvatten. 

Tomonter dör i 15ppm efter 48h & ganska omgående i lägre salthalt. Gissningsvis är alla andra stadier ännu mer känsliga.

 

Anledningen till lägre salthalt är väll för ryktet om bräckvattentåliga varianter av Vita Prick.

 

Tack för infon.

Så egentligen borde fiskarna vara prickfria efter första omgången har släppt från fisken. De "nya" parasiterna borde dö inom loppet av 48 timmar (innan de sätter sig på fisken igjen?)

Vet inte varför inte pricken släpper.. men kan ju vara p.g.a. att refraktometern inte är som den ska.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kanske är en annan parasit.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 hours ago, Kimozabe said:

@ormet

vad tror du om överdimensionerad uvc och endast lite pvc-rör i karantänen? Kan det göra att man slipper köra ttm?

 

Mvh

Kim

Jag tror att genvägar är senvägar :D

 

Jag har försökt. Det fungerade inte för mig iallafall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, stigigemla sa:

Det kanske är en annan parasit.

 

Det kan nog vara så.

 

Hypo tar inte "alla" vanliga parasiter som skapar prick symptom? Crypto? Oodinium? Brooklynella? @ormet

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För mig fungerar UVC. Kör ungefär 3 gånger volymen per timme men tillräckligt med UVC rör så att det dödar allt som passerar igenom. Ett 22w klarar max 1000 liter per timme. Och absolut ingenting på städad botten. Där bildas ställen med låg cirkulation så att parasiter kan hålla sig kvar där. Svagt ljus så är fiskarna lugnare. PVCrör är en smittokälla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska flytta över ett heliomax till karantänen i dag eller i morgon så ser vi om det hjälper.

Spelar det någon roll om det är hypo eller ej när man kör uv?

@stigigemla @Lasse

 Vet ni om hypo tar död på alla typer av parasiter som har samma livssykel som crypto. irritans eller det är bara den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sliter lite med karantänen.


Kört hyposalinitet och det verkar som att det har tagit bort crypto irritans för de stora prickarna har helt försvunnit från fiskarna. Men har svart prick på A. nigricans och Z. xanthurum har fått något som liknar ludd/små prickar. Det är väldigt väldigt många små prickar.

 

Ser nästan ut som oodinium men det bör inte vara det eftersom de har klarat sig i snart 3 veckor och de äter bra. Mina tidigare erfarenheter med oodinium är att det är brutalt effektiv i att mörda fiskar. Men kan det vara någon annan parasit som jag inte har koll på, förslag?

Undrar också om det kan vara något som kan komma av den låga salthalten? Att det är slemskiktet på fisken som blir negativt påverkat eller något åt det håller. Någon mer erfarenheter?

 

För att se om jag kan underlätta för fisken kopplade jag in ett 36 watt uv-c till karantänen. Karantänen är på 150 liter och står kyligt. Än så länge ingen effekt av uv-c't.

 

Funderar på att höja salthalten igjen och bara köra med uv-c't framover. Men vill höra era erfarenheter först när det kommer till hyposalinitet och inverkan på fiskens hud.

 

Fisken äter bra och har goda former. Det är bara A. nigricans som är lite tunnare än övriga. @stigigemla@Lasse@ormet

 

 

 

ludd.jpg

svart prick.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För Cryptocaryon är det helt normalt att trophonterna lämnar fisken efter 3-7 dagar, oavsett behandling. Det avgörande är om fisken sedan blir återinfekterad igen efter ca 3-30 dagar.

 

Svarta prickar kan vara plattmasken Paravortex.

 

Det som liknar ludd/små prickar skulle kunna vara Cryptocaryon eller något annat, vet ej.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Tack för svaren @ormet och @stigigemla

Trodde faktiskt det var ok med lite pvc för fisken att gömma sig i men då kör jag utan om det blir uvc-behandlingen. 

 

Mvh

Kim

Redigerad av Kimozabe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan, Christian J sa:

För Cryptocaryon är det helt normalt att trophonterna lämnar fisken efter 3-7 dagar, oavsett behandling. Det avgörande är om fisken sedan blir återinfekterad igen efter ca 3-30 dagar.

 

Svarta prickar kan vara plattmasken Paravortex.

 

Det som liknar ludd/små prickar skulle kunna vara Cryptocaryon eller något annat, vet ej.

Ja men de vita prickarna (crypto) är borta och har inte infekterat fiskarna igjen. Detta är något annat. Det är inte crypto. Tydlig skillnad i prickarna både i storlek och i "konsistens". Ser ut som oodinium/brook men min erfarenhet är att när det har drabbat fiskar så har de varit döda inom en veckas tid. Dessa har ju gått i karantänen i snart 3 och en halv vecka.

 

Den svarta pricken tror jag börjar ge med sig lite nu. Ser ut som att det släpper och uv't tar hand om det.

 

Fortsätter lite till som jag gör. Fisken kan ju gå i karantän tills det kommer ny fisk så ingen stress.

Kan kanske också varit ett fall i pH eller liknande för doserade natriumkarbonat i går för att inte det skulle sjunka för lågt och efter någon timme såg fiskarna lite piggare ut. Vi får se vad som sker vidare. Återkommer med mer rapporter.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Kimozabe sa:

Tack för svaren @ormet och @stigigemla

Trodde faktiskt det var ok med lite pvc för fisken att gömma sig i men då kör jag utan om det blir uvc-behandlingen. 

 

Mvh

Kim

Jag startade/oftast med pvc för att fisken skall ha något ställe att gömma sig på. Men märkte då att en del fiskar som var knepiga med maten bara la sig i rören och tryckte (och rören blir en bra källa för spridning av parasiter). När jag tog ut alla rör var fisken först enormt stressad och stod tryck mot ett hörn i baksidan men nu efter någon vecka kommer han fram och äter tillsammans med övriga.

 

Så det kan nog vara bra ur flera perspektiv att starta med lite "hjälp" för att sakta vänjde dem in vid gemenskapen.

Det är ingen tvekan om att pvc rören hjälper till att sprida parasiterna så om man vill undvika det så bör man ta ut dem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan, Dimorb sa:

Jag startade/oftast med pvc för att fisken skall ha något ställe att gömma sig på. Men märkte då att en del fiskar som var knepiga med maten bara la sig i rören och tryckte (och rören blir en bra källa för spridning av parasiter). När jag tog ut alla rör var fisken först enormt stressad och stod tryck mot ett hörn i baksidan men nu efter någon vecka kommer han fram och äter tillsammans med övriga.

 

Så det kan nog vara bra ur flera perspektiv att starta med lite "hjälp" för att sakta vänjde dem in vid gemenskapen.

Det är ingen tvekan om att pvc rören hjälper till att sprida parasiterna så om man vill undvika det så bör man ta ut dem.

Att pvc rören skulle fungera som parasitnästen. Har du några belägg för det eller ? Hur isf ? Att dom fäster sig på ytan är ju möjligt. Men då borde dom sätta sig på glas och pumpar / värmare etc också !?

Om parasiten förökar sig bättre eller överlever i lägre flöde så kan det såklart vara ett minus. Jag spekulerar vilt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle rekommendera att du har akvarieinredningen uppdelad i sektioner så man kan dela av det. Då kan man ha fisken i akvariet i den miljö som den sen ska gå i, så den känner sig hemma. Själv köpte jag plexiglas som jag borrade en massa hål i. Den täcker hela akvariet från bredd och höjd. när jag sätter i ny fisk väljer jag antingen den lösningen om det är en större fisk, såsom en kejsare... Då får den gå så den kan se alla fiskar och de kan se sin nya invånare utan att de kan röra varandra. Det gör infasningen lättare sen... Fight blir det alltid, men det här har hjälpt tycker jag... Alternativet till den lösningen, är att köpa en hamsterbur i pvc.. Finns i alla djuraffärer. Borra en massa hål i den alla sidor och botten. Fäst sedan någon typ av plastsnöre eller som jag (El-sladd som är avskalad och separerad. Ta inte bort de inre höljet på sladden, det skyddar mot förgiftning om det kommer i kontakt med vatten). Sänk ner hela hamsterburen/behållaren i akvariet med litet inredning. Levande sten, någon korall... Då får fisken litet skydd och känner sig hemma... Där kan de sen gå några dagar eller så lång tid som nu behövs.... De kan se varandra, lukta på varandra och när man sen släpper i den, går det mycket bättre.... Gäller enligt min erfarenhet alla fiskar.... Då slipper man rör med parasiter eller annat skit... Det som är bra med detta är att man kan ha den som karantän också och då koppla en uvc direkt till den. Då cirkulerar den mer vattnet med den sjuka fisken istället för hela akvariet... Bättre effekt alltså.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minuter sedan, runstenen sa:

Att pvc rören skulle fungera som parasitnästen. Har du några belägg för det eller ? Hur isf ? Att dom fäster sig på ytan är ju möjligt. Men då borde dom sätta sig på glas och pumpar / värmare etc också !?

Om parasiten förökar sig bättre eller överlever i lägre flöde så kan det såklart vara ett minus. Jag spekulerar vilt. 

Jag tänker på att de vill ha lägre flöde och att de släpper från fisken för att föröka sig på ett ställe som erbjuder lägre flöde och tillgång på fisk efter att de har förökat sig. Fisken kommer ju tillbaka in i röret och blir då ett lättare offer för parasiterna som "bara väntar" på ett nytt offer.

 

Varifrån har du fått för dig att de inte fäster inuti PVC? Jag vet att det har lagts fram att de har svårare att fästa på t.ex. glas men inte att det är omöjligt. Det är väl därför man msåte göra rent ALLT vid t.ex. TTM? Ingenting är safe. Bara lite mindre farligt. :D 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
44 minuter sedan, Dimorb sa:

Jag tänker på att de vill ha lägre flöde och att de släpper från fisken för att föröka sig på ett ställe som erbjuder lägre flöde och tillgång på fisk efter att de har förökat sig. Fisken kommer ju tillbaka in i röret och blir då ett lättare offer för parasiterna som "bara väntar" på ett nytt offer.

 

Varifrån har du fått för dig att de inte fäster inuti PVC? Jag vet att det har lagts fram att de har svårare att fästa på t.ex. glas men inte att det är omöjligt. Det är väl därför man msåte göra rent ALLT vid t.ex. TTM? Ingenting är safe. Bara lite mindre farligt. :D 

Jag har aldrig sagt att de inte fäster på pvc ... Vart fick du det ifrån ? ;)

Du skriver att pvc rör utan tvekan förvärrar smittspridningen. Jag undrade om du hade belägg för det.
Och du kommer med ( som jag ) spekulationer, vilket man kan göra. Men det är en annan sak.

Till sist så överensstämde dina spekulationer ganska bra med mina :). Fiskarna kommer såklart att uppehålla sig där den största tiden.
Om man VET att parasiten förökar sig fortare i lägre flöden så borde man absolut undvika pvc i de karantänkar utan medicinering/kemikalier. 
Till de sistnämnda är de mkt bra för att inte stressa fiskarna som ni skriver.

Frågan är om ngn kan lägga fram fakta för detta med flödet kontra reproduktion för parasiten ? Annars får vi gissa vidare.
Det var min poäng typ. Ha en grym kväll !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!


Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.


Logga in nu