Gå till innehåll

Strömavbrott


Andreas84

Rekommenderade inlägg

Det är primärt mängden fisk som kommer sätta begränsningen, korallerna vill ju gärna ha flödet för att göra sig av med restprodukter, men klarar sig utan cirkulation i dagar, fiskar, förbrukar ökar co2, ammoniak, minskar syre osv allt detta relativt snabbt, så med ett överbelastat kar kan det bli problem på nån timme, med ett lågt belastat kar är det nog temperaturen som man behöver oroa sig för i första hand, vispa lite med ett burklock en gång i timmen så funkar det så länge det inte är en protein/fettfilm över ytan... Man ska även tänka på att om man kör med kolkälla så påverkar det, bakterierna förbrukar stora mängder syre...

Så Andreas, har du en fisk på 200L och det inte är en gigant, så behöver du nog inte oroa dig så länge temperaturen håller sig över 17-18grader i karet, skulle tro att den kan klara sig veckor utan cirkulation och ljus.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack. Nej jag har en fisk och en liten städpatrull, karet har bara varit igång några veckor. Ska vispa runt lite för syresättningen om det blir långdraget. Har 12 volt pumpur så i värsta fall tar jag och skaffar ett batteri. Hoppas för alla andra att det går bra.

Skickat från min GT-N7105 med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har sett någon här på gudien som har backup och 12 v bilbatteri och det såg ut som ett gel eller fritids batteri,,

kan varit petym på gudien..

har någon något bra tipps på backup som kan koplas till fritidsbatteri ? eller går det köpa ups från kjell o compani och bara sätta dit större batteri ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här ute på Österlen blåser det som tusan, djuren gömmer sig i en hörna ute i ladan.

Har precis batteribackup som somnat in till mitt vindkraftverk och sladden har gått av så det skenade, allt på en gång,men jag har lyckats kortsluta sladdarna , med risk för livet , och fått stop på det iaf, är glad att man inte har större kar för tillfället.

Ibland är det så man längtar tillbaka till 08 regionen.

Ni med stora kar , vad har ni för backup vid sådana här tillfällen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har varit utan ström uppemot 5h innan så så lång tid vet jag att mitt kar klarar sig. Det är ett under att strömmen inte gått här än, stora grenar har gått av på träden i närheten och röda varningsskyltar för vägarbete har rullat förbi på gatan!

En annan liten billig "backup" är små batteridrivna syrepumpar, så får man lite cirk och gasutbyte i karet iallafall

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bor man i större samhälle eller i närheten av är risken mindre för strömavbrott. Blir det något

så är uppehållet kort.

Om det nu är så att man har oturen ändå har jag hört om folk som vispat för hand i vattnet eller varför inte ta en hink som du fyller med vatten från karet och sen häller igen från en höjd. Enkelt sätt att syresätta på men värmen kan vara svår att hålla...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag bredbandet tillbaka. Det var nästan 18 timmars avbrott så jag fick dra igång generatorn. Jag har tappat en hel del fisk i mitt stora kar men i butiken inte en enda. Ingen korall skadad vad jag kan se.

Det är tydligen en våldsam skillnad i syrebehov mellan olika fiskarter. Anthias och liknande har det dött många av men av pilfiskarna (som kommer från djupare vatten) har det inte försvunnit någon.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...