Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Jag måste säga att det blev mycket bättre när fotbollen försvann. Det var fint innan med :)

Verkligen fint!

Du är väl för snäll... ;) Saknar faktiskt fotbollen litegrann men fick ju se den på Triton igår - 150kr/huvudet

Tog emot lite att lägga ut en iPhonebild...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag blev det en jobba hemma/akvariedag :)

Sugit cyano och alger i grabbens 30L nanoburk samt gjort ett större vattenbyte.

I stora burken har det monterats acropora - två nyinköpta av Ormet och några som handlades för några veckor sedan men inte limmats dit än. Passade även på att flytta om lite på botten som jag tänkt göra ganska länge. Jag har även ökat på cirkulationen samt belysningen aningens och satsar på att öka än mer allt eftersom och hoppas att acropororna kommer gilla det. Jag har även gjort mitt veckovattenbyte på 80L och blandat ny balling. Blev även en del fraggat så nu är hyllan full igen :)

Alla viktiga vattenvärden har också kontrollerats och de var i princip bra...bara po4 som ökat till 0,031 och orsaken vet jag inte.

Jag har börjat fundera lite på Fauna Marins Zeolight metod - mest för att testa något nytt och se vad som händer. Jaja vi får se om det blir av. Jag håller även på att förnya/förändra innehållet på det levande och har gjort mig av med en del koraller. Mer plats åt acropora :)

Trevlig helg till saltfolket!

Ändrat av bjomat
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Björn.

Tänkte bara säga att jag kör ju faunas zeo och är mycket nöjd. Sen om det är den eller något annat som får det att funka är ju frågan:-)

Mvh Tommy

Jag kanske kan få komma förbi och titta på setupen och akvariet vid ett tillfälle :) Jag har ju som sagt hört en del om din burk...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Björn,

Jag körde tidigare med kolkälla och fosfatremover och hade helt ok värden, stabilt och allt funkade mycket bra, men jag var inte helt nöjd med färgerna. Startade med FM ultralith mm för två månader sen och det blir sakta bara bättre.

Erik

Berätta gärna lite mer om hur du doserar, tack :)

Kanske läge för mig att komma på det där besöket om det fortfarande är ok...?!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Berätta gärna lite mer om hur du doserar, tack :)

Kanske läge för mig att komma på det där besöket om det fortfarande är ok...?!

Dosering ... tja det är en vetenskap i sig ... men min viktigaste grundfilosofi är stabilitet och långsamma förändringar, fn kör jag med ultralith 1,5 liter, lite amino och kolkälla

Dörren är alltid öppen här hemma, det är klart att du är välkommen. Hör av dig innan bara på PM eller mobil.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Ja man är inte hyperaktiv i sin egen tråd direkt...

Några nya lps:er har tillkommit precis. Jag lyckas ju inte så bra med dessa men ska nu ta tag i det hela och börja mata är det tänkt.

Wellsophyllia och lobophyllia?? Verkar inte bråka med varandra trots närkontakt.

342d80be1bca3674a20ed64bf5e6b05c.jpg

En hel del acanthastreor har också tillkommit men inga bilder än tyvärr.

Zeostarten närmar sig också då jag nu har en zeomatic reaktor. Ska först läsa på lite mer och prata med några som redan kör ultralith/zeolight

Karet tuffar på väldigt bra och ska man klaga lite så finns tendens till cyano och doserar därför lite extra cyanoclean för stunden.

Problemen finns en trappa ner där jag satt in ett fraggkar i ett eget slutet system...massdöd på acropora bland annat :( Har räddat ganska mycket korall men många fina har strukit med. Min teori är svaga koraller som blivit än svagare vid transport. Vatten tog jag från akvariet de levt i och när jag gjorde första mätningen var kh nästan 17 och ca under 200. Jag försökte långsamt långsamt med vattenbyten återställa värdena men tyvärr gick det inte :( Man lär sig av sina misstag!

/Björn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...