Gå till innehåll

Gate Valve


DragonFire81

Rekommenderade inlägg

Hej

Jag får inte rätt på storlekarna på dessa så jag vänder mig till experterna :) då jag har sett att andra har sådana.

och till frågan, vilken storlek ska man använda när den ska kopplas till 32mm pvc, då dom mäts i inch på dom sidor jag har hittat som säljer dom.

Så ni experter som använder Gate Valve hur har ni gjort och var köpte ni era?

MVH

Daniel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft en sådan knivventil på en gammal DIY-skummare och den funkade bra, men var ändå inte så lätt att finjustera då det inte var någon gänga på den stela stången, utan endast möjlighet att dra kniven upp och ner i dess öppning. Har man dåligt med plats så kan det vara ett alternativ, men jag tror faktiskt att en vanlig kulventil med en längre arm får att lättare kunna justera kulan funkar bättre. Men en riktig skruvventil är så klart bäst, som tråden handlar om. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett alternativ kan ju annars vara kanske att helt enkelt köra hela den rörledningen som man vill ha en sådan här ventil på i tum detaljer. Genomföring, rör, muffar, allt. Om man designar så att dragningen är så enkel som möjligt bara vilket de oftast är(mitt justeringsrör består av tre rördelar, en genomföring och ventilen i sig enbart). Det känns lättast. Det är direkt hopplöst att det är så ont om sådana här ventiler i mm rör.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Jag får inte rätt på storlekarna på dessa så jag vänder mig till experterna :) då jag har sett att andra har sådana.

och till frågan, vilken storlek ska man använda när den ska kopplas till 32mm pvc, då dom mäts i inch på dom sidor jag har hittat som säljer dom.

Så ni experter som använder Gate Valve hur har ni gjort och var köpte ni era?

MVH

Daniel

Jag fick heller aldrig till det storlekarna så jag köpte bara ett gäng olika storlekar på ebay. Sök på King Brothers Inc eller KBI pvc gate valve. Sen tog jag en med lagom innerdiameter och skarvade med pvc & rikligt med tangit.

Blev perfekt och jag kan ställa flödet i min Herbie overflow / hävert så nogrant att nödröret bara används i nöd.

Nästa gång blir det nog amerikanska mått rakt igenom (igen), det är så mycket billigare och bättre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...