Gå till innehåll

ATIs LED-hybrid


Blåbert

Rekommenderade inlägg

Nån som kört ATIs LED/T5-hybrid? Känns het! Innehåller vita LED som jag för närvarande är misstänksam emot, men fördelen är att man kan köra simuleringar av deras T5-rör. Så man skulle kunna låta LEDarna aggera blå lysrör (med litet eller inget utnyttjande av vitt) och sen fylla på med T5or till önskad konfiguration.

Fördelen mot ren T5 är såklart effektförbrukning och rörkostnad samt lite fäna effekter.

Fördel mot PS Pandora är dimbara T5, lägre pris, större andel T5 om man vill och tycker det är bra samt lite mer stabil konstruktion pch mjukvara.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser på tok för feg ut tycker jag, även om idén är kanon och mycket sympatisk. Hade jag varit ATI hade jag gått hela linan ut på blå dioder som sträcker sig från 400-470 nm och ger ordentligt med kräm i hela det blå spektrumet. Jag hade även placerat ut dioderna över ett större område. Det ser ganska taffligt ut att bara ha tre kluster i en så stor ramp även om 48 dioder(räkna snabbt bara, kan räknat fel) inte är illa. Men så har de satt in vita dioder. Meningslöst på sätt och vis. Det jag vill få ut av en sådan här ramp är effektiviteten och den långa hållbarheten man får från blå dioder, samt det fina vita ljuset en del bra lysrör kan ge. Blå lysrör är dyra och verkar slitas ut ännu fortare än de flesta vita rör och då de står för den tyngre delen av det användbara ljuset så blir det mer märkbart att de slits.

Kul ramp, men jag tror den kunde gjorts betydligt bättre med ganska enkla medel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är den verkligen billigare? kikade på den men tycker den verkar kosta lika mycket eller mer, fast med mindre funktionallitet och i mina ögon fulare än Pacific suns :)...

Jag får min hybrid om ett par veckor och kommer göra en liten review om den då i.o.m. att jag är den första på forumet vad jag vet som kör den

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är den verkligen billigare? kikade på den men tycker den verkar kosta lika mycket eller mer, fast med mindre funktionallitet och i mina ögon fulare än Pacific suns :)...

Jag får min hybrid om ett par veckor och kommer göra en liten review om den då i.o.m. att jag är den första på forumet vad jag vet som kör den

Ja det är nog hugget som stucket med priset, PS har gått ned en del i pris verkar det som.

Fast

Indre funktionalitet vet jag inte, ATIn verkar synnerligen flexibel tycker jag. Eller är det båt därskilt du tycker verkar saknas?

På plussidan i funktionalitet för ATI:

+ kan hanteras utan dator till nöds

+ betydligt mer lättarbetad programering

+ verkar ha steglös toning mellan programpunkter

+ man är inte beroende av bluetooth

+ kan knappase ha sämre kontaktdon, men det vet jag ju å andra sidan inte....

+ man kan om man vill köra 8 T5-varianten

+ färdigprogramerade efterapningar av ATIs lysrör

+ möjlighet att styra varje panel separat

+ dimbara T5

Plus PS

+ PS har nio LED-kanaler och ett helt annat tänk

+ saknar vita LED

Vad som är snyggt är ju individuellt. Jag tycker båda ser bra ut.

Men jag gillar PS, ser fram emot din review. SMT är extremt intressant

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det är nog hugget som stucket med priset, PS har gått ned en del i pris verkar det som.

Fast

Indre funktionalitet vet jag inte, ATIn verkar synnerligen flexibel tycker jag. Eller är det båt därskilt du tycker verkar saknas?

På plussidan i funktionalitet för ATI:

+ kan hanteras utan dator till nöds

+ betydligt mer lättarbetad programering

+ verkar ha steglös toning mellan programpunkter

+ man är inte beroende av bluetooth

+ kan knappase ha sämre kontaktdon, men det vet jag ju å andra sidan inte....

+ man kan om man vill köra 8 T5-varianten

+ färdigprogramerade efterapningar av ATIs lysrör

+ möjlighet att styra varje panel separat

+ dimbara T5

Plus PS

+ PS har nio LED-kanaler och ett helt annat tänk

+ saknar vita LED

Vad som är snyggt är ju individuellt. Jag tycker båda ser bra ut.

Men jag gillar PS, ser fram emot din review. SMT är extremt intressant

+ kan hanteras utan dator till nöds (i.o.m. att alla har en telefon med bluetooth i dagens samhälle är väl inte detta en issue? )

+ betydligt mer lättarbetad programering (kan inte uttala mig om någon av dem då jag inte testat, har du?)

+ verkar ha steglös toning mellan programpunkter (detta har PS också)

+ man är inte beroende av bluetooth (i.o.m. att alla har en telefon med bluetooth i dagens samhälle är väl inte detta en issue? )

+ kan knappase ha sämre kontaktdon, men det vet jag ju å andra sidan inte....

+ man kan om man vill köra 8 T5-varianten ( lägger man 15k på en belysning kommer man väl aldrig rulla tillbaka till gammal teknik eller? )

+ färdigprogramerade efterapningar av ATIs lysrör (ps har ju också rekommenderade rör att köra med armaturen som programen är byggda runt)

+ möjlighet att styra varje panel separat

+ dimbara T5

Plus PS

+ PS har nio LED-kanaler och ett helt annat tänk

+ saknar vita LED

Tycker många av plusen som listas är saker som antingen finns på andra sätt eller är oviktiga, iaf för min del, men måste erkänna att jag uttalade mig utan att ha full koll på ATI's. Utan tappade intresset direkt när jag såg att det inte fanns en app till min Windows Phone (lumia 1020).

har ATIs bluetoothstöd?

Oavsett ledsen är helt klart bättre i PS vilket är det viktigaste i mina ögon, dimmbara t5or är nog det enda jag saknar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

+ kan hanteras utan dator till nöds (i.o.m. att alla har en telefon med bluetooth i dagens samhälle är väl inte detta en issue? ) - de har ingen iPhone-app. Sen är jag rädd att det blir ganska jobbigt att den connectar till telefonen hela tiden. När jag körde min Hyperion på datorns inbyggda BT så hängde sig rampen stup i kvarten när den varit ansluten och tex skärmsläckaren gick in - har beskrivit detta i PS-tråden rätt ingående.

+ betydligt mer lättarbetad programering (kan inte uttala mig om någon av dem då jag inte testat, har du?) - Jag har en Hyperion, och det är inte så lätt. Det jag sett av ATI på nätet impnerar på mig, men jag har inte varoit hands on.

+ verkar ha steglös toning mellan programpunkter (detta har PS också) - Har jag inte sett

+ man är inte beroende av bluetooth (i.o.m. att alla har en telefon med bluetooth i dagens samhälle är väl inte detta en issue? ) - SOm beskrivit ovan - det racklar rätt betänkligt om man inte kör en separat BT-dongel som man kan ta ur datorn. Telefon vet jag inte.

+ kan knappase ha sämre kontaktdon, men det vet jag ju å andra sidan inte....

+ man kan om man vill köra 8 T5-varianten ( lägger man 15k på en belysning kommer man väl aldrig rulla tillbaka till gammal teknik eller? ) - varför köper du då en Pandora?

+ färdigprogramerade efterapningar av ATIs lysrör (ps har ju också rekommenderade rör att köra med armaturen som programen är byggda runt) - men man har ingen chans att kolla spektrat med mindre än att man köper en spekrometer. Man får ju hoppas ATI har gjort det åt en så kan man ta T%-spektran när man klurar på sin setup

+ möjlighet att styra varje panel separat

+ dimbara T5

Plus PS

+ PS har nio LED-kanaler och ett helt annat tänk

+ saknar vita LED

Tycker många av plusen som listas är saker som antingen finns på andra sätt eller är oviktiga, iaf för min del, men måste erkänna att jag uttalade mig utan att ha full koll på ATI's. Utan tappade intresset direkt när jag såg att det inte fanns en app till min Windows Phone (lumia 1020).

har ATIs bluetoothstöd?

Oavsett ledsen är helt klart bättre i PS vilket är det viktigaste i mina ögon, dimmbara t5or är nog det enda jag saknar.

Kommentrat dina kommentarer.

Bägge ramperna är nog grymma. Beror nog på vad man är ute efter. Av de riktiga SPS-fantasterna på utländska forum är det mitt intryckatt de flesta kör T5 huvudsakligen. LED är rätt omoget ännu, de senaste rönen kring vita dioder visar detta. PS ligger långt fram här, men ATI-rampen är mer framtidssäker då man kan byta panelerna. Vill man dock basera sitt lyse på T5 men ändå dra en del nyta av LED för energiförbrukning och rörkostnad så tycker jag nog ATI smäller högre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blåbert

:

Jag tycker T5or är riktigt grymma, men de har många brister, värme, elkostnad, rörkostnad och glimmer. Detta gör för mig att kombon känns vettigast, LED har man nästan motsatt problem med värme att man måste hålla uppe temperaturen större delar av året så t5ans värme är possetivt när man komboar med led. Man får glimmer, halva rörbyteskostnaden i detta fallen och lägre elförbrukning.

Därför väljer jag dubbla även om man "satsar" på ny teknik. jag ser det dock mer som ett komplement till mina leds, kommer ha 450W led på ~700liter i karet beroende på måtten jag kör, t5orna är bara komplement för det som jag saknar från led :)

Och. ang spektrat som du skriver om, med ATI har du väl inte heller det om du lämnar ATI's sortiment av rör? Jag planerar iaf att ha minst ett fiji purple i min :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blåbert

:

Jag tycker T5or är riktigt grymma, men de har många brister, värme, elkostnad, rörkostnad och glimmer. Detta gör för mig att kombon känns vettigast, LED har man nästan motsatt problem med värme att man måste hålla uppe temperaturen större delar av året så t5ans värme är possetivt när man komboar med led. Man får glimmer, halva rörbyteskostnaden i detta fallen och lägre elförbrukning.

Därför väljer jag dubbla även om man "satsar" på ny teknik. jag ser det dock mer som ett komplement till mina leds, kommer ha 450W led på ~700liter i karet beroende på måtten jag kör, t5orna är bara komplement för det som jag saknar från led :)

Och. ang spektrat som du skriver om, med ATI har du väl inte heller det om du lämnar ATI's sortiment av rör? Jag planerar iaf att ha minst ett fiji purple i min :)

Vaddå, det är väl fritt fram att stoppa i ett fiji purple, man måste ju inte köra ledarna som specialrör. Det skall till mycket kräset behov om inte blue plus duger som "blått rör", men man kan ju sen tweeka det till vad som helst. Tyckte bara det var smidigt med förinställda representationer av välrenomerade rör.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...