Gå till innehåll

Automatisk mätning av "allt". För bra för att vara sant?!


ormet

Rekommenderade inlägg

  • Svar 101
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Låter väldigt billigt om det fungerar :-D

600$ känns jo billigt men som vi vet brukar det inte bli lika billigt i Europa med saker så räkna inte med vanlig kursomvandling för att få det slutliga svenska priset.

Återstår även att se hur mycket en ny disk kommer kosta en per kvartal.

Men för min del värdesätter jag att kunna låta en automatik sköta detta åt mig så prismässigt är jag på samma sida av linjen som dig.

Frågan är vad man tycker är en acceptabel kostnad på dessa diskar?

500kr?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet för lite om de här teknikerna för att ta ställning om det fungerar online i ett akvarium. För vattenmonitoring i allmänhet finns en mycket stor marknad - mycket, mycket större än akvariemarknaden och mig vetterligen finns inga billiga eller halvbilliga lösningar baserade på denna metod inom detta verksamhetsområde. Vad jag förstått så har seneye fungerat lite så där och det fungerade inte speciellt bra med det svenska bolaget när metoden introducerades (seneye är en svensk utveckling från början). Det kan vara att de var för tidiga inom området men ändå - antalet parametrar har minskat kraftigt. Men förr eller senare så finner metoden sitt arbetssätt och även vi kommer att ha nytta av den.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Seneye har ju vad jag förstått en optisk mätning av en reagens som kommer i kontakt med akvarievattnet.

De nya har jonselektiva elektroder vilket finns att köpa i dag. Hur känsliga de är för störämnen vet jag inte. Jag misstänker att de flesta är framtagna för att analysera blod så hur de fungerar i saltvatten vet jag inte. Och inte heller hur länge. Blodtesterna gör man väl så att sensorn förvaras i en aseptisk standardlösning. Man tar upp den, torkar av med ett fiberfritt papper och lägger på en droppe blod. Läser av värdet efter ett visst antal sekunder. Tvättar bort testen och tillbaka i standardlösningen. Antagligen finns det någon här på guiden som jobbar på labb och kan korrigera det jag har fel. I dag kostar de billigaste 2 -3000:- per ämne.

Kanske kan vi så småningom gå till akvariehandlaren och få en test gjord. Se här:

page.pdf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

QUOTE=stigigemla;561920]Seneye har ju vad jag förstått en optisk mätning av en reagens som kommer i kontakt med akvarievattnet.

De nya har jonselektiva elektroder vilket finns att köpa i dag. Hur känsliga de är för störämnen vet jag inte. Jag misstänker att de flesta är framtagna för att analysera blod så hur de fungerar i saltvatten vet jag inte. Och inte heller hur länge. Blodtesterna gör man väl så att sensorn förvaras i en aseptisk standardlösning. Man tar upp den, torkar av med ett fiberfritt papper och lägger på en droppe blod. Läser av värdet efter ett visst antal sekunder. Tvättar bort testen och tillbaka i standardlösningen. Antagligen finns det någon här på guiden som jobbar på labb och kan korrigera det jag har fel. I dag kostar de billigaste 2 -3000:- per ämne.

Kanske kan vi så småningom gå till akvariehandlaren och få en test gjord. Se här:

[ATTACH=CONFIG]105979[/ATTACH]

Om du läser mindstrems svar till mig så ser du att det är samma metodik som hos seneye. det är därför som jag är försiktigt optimistisk till metoden. Priset däremot..... Jonselektiva mätningar har jag jobbat med rätt så mycket - de fungerar absolut inte för ammonium, nitrat och så vidare i online applikationer om vi inte pratar om grejer för 100 000 tals kronor. Jonselektiv mätning av nitrat i saltvatten - glöm det - störs redan ordentligt i kloridkoncentrationer kring några ppm

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vem är förste försökskanin?

det blir ju 12 dollar i månaden... Översatt till svenska pengar via återförsäljare... 200 kronor?

hoppas mer på 120kr i månaden, man brukar översätta dollarn till 10kr för att få ett hyffsat rättvist pris med moms och importkostnader. försöker dem med 200 importerar jag själv iaf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hittade lite nya fakta från tillverkaren:

The Mindstream has the capability to measure up to 10 parameters and a calibration reference, simultaneously, using one disk. Conductivity and temperature parameters are not measured from the disc. Different disk types will be available (each measuring up to 10 parameters) for different aquarium needs (i.e., reef, vs cichlid vs freshwater, and so on). The fluorescence technology being used has been adapted from the biotechnology arena and re-tuned for aquarium use. The 12th position (bump) on the disc is a lens and electrode cleaning mechanism. The fluorescence technology being used does not require the use of any additional packets, tabs, powders or other liquid reagents. It is a pure light measurement and the parameter selectivity is controlled by the special fluorescent compound foils designed and optimized for this application.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Jag tror tyvärr också att detta kommer att förbli ytterligare en våt akvaristdröm - åtminstone till det dyker upp nya sätt att mäta.

Om jag inte misstar mig helt, finns det väl vissa likheter i konstruktionen/mättekniken med andra "bra ideer" som inte heller håller måttet - rätta mig om jag har fel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...