Gå till innehåll

Automatisk mätning av "allt". För bra för att vara sant?!


ormet

Rekommenderade inlägg

  • Svar 101
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Alla här vet min stora skepticism om "billiga" "allt i ett" lösningar. Det grundar sig i en rätt så stor erfarenhet om mätteknik och de olika metodernas svagheter. Vad gäller mätmetoderna bakom Mindstream och Senye så bygger det på teknik som är ny och som jag inte arbetat med. I korthet bygger tekniken på olika ämnens flourescens när de påverkas av andra ämnen (joner eller gaser). Intensiteten av flourescensen blir då ett mått på det eftersökta ämnets koncentration. Jag har sett den typ av mätmetoder ute i industriella miljöer vad gäller syrgas och nitrat så metoderna fungerar - och bättre än traditionella metoder. Det skulle förvåna mig om inte den lilla klämman sköterskan sätter på ditt finger för att mäta blodets syresättning bygger på samma principer. Jag vet inget om interferenser och tillförlitlighet för olika ämnen så jag kan inte säga att det kommer att fungera för mätning i saltvatten eller inte. Ett är klart - det största misstaget seneye (enligt mig i alla fall) gjorde är att man inte förklarat metoder och annat för tänkt kundkrets så jag får hoppas att Mindstream inte gör samma misstag. Ett annat problem är att få utrustning som omvandlar mätvärdena till styrsignaler så att metoderna går att använda för automatisk styrning - inte bara för övervakning. Seneye mäter idag O2, pH och NH3 samt ljus (sista tror jag) och verkar faktiskt fungera bra. Ett problem - som uppmärksammas i en annan tråd - är att de av någon anledning redovisar NH3 koncentrationen i ppm medans koncentrationen NH3/NH4 redovisa som ppb - detta har i alla fall lett till att jag förut tvivlat på deras mätningar av NH3 - vilket jag kanske inte gör lika mycket idag.

Jag tror faktiskt att den här typen av mätningar har en framtid men om det just är Mindstream eller Seneye som kommer att ha en lösning som är acceptabel för privatpersoner/hobbyister både ur ekonomiska och kvalitetsaspekter - det vet jag inte

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 6 månader senare...

Fick svar från dom i Juli och preliminärt pris blir 600$ (~6000:- då med tanke på hur det brukar se ut...) och sen 35$ per disk. Varje disk skulle räcka 90 dagar. Lite dyrt i inköp, men med tanke på vad man får (om det nu fungerar som tänkt) och vad en disk kostar så har dom en köpare här i alla fall! :)

Det var ett antal månader bort som minst, de hade en del försök kvar samt finansiering för produktionsstart kvar. Kan man hoppas på ett år?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Verkar magstArkt att 600 usd skulle bli 6000 - men 5000 får man nog räkna med, amerikanska priser nges ju ofta exkl moms.

Så, poll:

Vilka skulle köpa denna för 6000 med en månadskostnad på ca 100 kr om den håller det den lovar?

Om inte, vad är den värd tycker ni?

För mig går nog smärtgränsen där.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Verkar magstArkt att 600 usd skulle bli 6000 - men 5000 får man nog räkna med, amerikanska priser nges ju ofta exkl moms.

Så, poll:

Vilka skulle köpa denna för 6000 med en månadskostnad på ca 100 kr om den håller det den lovar?

Om inte, vad är den värd tycker ni?

För mig går nog smärtgränsen där.

Max 2000 känner jag. Annars kan jag skicka in lite Triton Lab i ett par år för dom pengarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Max 2000 känner jag. Annars kan jag skicka in lite Triton Lab i ett par år för dom pengarna.

Sant, men det är inte riktigt samma grej att få ögonbliksbilder mot att kunna ha kontinuerlig övervakning och kunna styra saker via akvariedator baserad på denna input.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter som en kanongrej. Jag vet inte om någon på forumet testat triton lab dvs skicka iväg vatten från akvariet och sedan fått resultatet efter ett tag. Själv tycker jag att det känns ganska så ointressant att få veta vilka värden mitt akvarium hade för 1-3 veckor sedan. Troligen har man hunnit med ett eller två vattenbyten där emellan. Man vill ju gärna veta på en gång vilket man får i det här fallet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nä, det är jag med på men 35$ per disk (vad är en disk?) är ju endel. Är det då en disk för varje mätare drar det ju iväg endel.

"Disken" är den som tar in vattnet för provtagningen. Exakt hur den är uppbyggd vet jag inte men den förbrukas som sagt och bör bytas var 90:e dag.

Med tanke på vilken stenkoll man skulle få över sitt kvar, lätt kunna se en trender mot tillväxt utan att behöva mäta manuellt varenda dag osv.

Vi lägger rätt stora summor på våra kar och utrustning i övrigt så jag skulle ge 5-6000:- +100:-/månad för denna kontroll. Inte över det dock, min smärtgräns går nog där.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo visst, en hundring på 90 dagar kan man ha. Men är det en disk för kh, ca, mg, fosfat, nitrat, ph osv så drar det ju iväg.

Som Robert säger, en disk för alla mätvärden. Dock inte 100:-/90 dagar utan mer 100:-/månad (35$ grovt räknat brukar bli närmare 350:- oavsett dollarkursen av någon outgrundlig anledning ;) )

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sant, men det är inte riktigt samma grej att få ögonbliksbilder mot att kunna ha kontinuerlig övervakning och kunna styra saker via akvariedator baserad på denna input.

Förvisso, realtid är mumma det håller jag med om, man jag byter inte vatten varje vecka, så 1 vecka är nästan i realtid för mig :) Dessutom mäter Triton Lab fler saker, såsom Jod mm, samt antagligen mer akkuratess i resultatet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tritonmetoden och denna är inte direkt jämförbara tycker jag. Triton må vara mer exakt, men man skickar inte iväg ett prov eller två i veckan med tanke på kostnaden.

Sedan föredrar jag daglig mätning (varje timma?) före veckovis/månadsvis som kör med Balling och rätt få vattenbyten.

Tritonmetoden kan ju dock vara ett bra komplement någon enstaka gång till detta för att se mätvärden av t.ex. spårämnen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förvisso, realtid är mumma det håller jag med om, man jag byter inte vatten varje vecka, så 1 vecka är nästan i realtid för mig :) Dessutom mäter Triton Lab fler saker, såsom Jod mm, samt antagligen mer akkuratess i resultatet.

Jag ser inte motsatsförhållandet, man ersätter ju inte testbehovet helt med triton. Möjligen kan mindstream ersätta delar av behovet av triton om den blir tillförlitlig dock.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...