Gå till innehåll

Automatisk mätning av "allt". För bra för att vara sant?!


ormet

Rekommenderade inlägg

Tritonmetoden och denna är inte direkt jämförbara tycker jag. Triton må vara mer exakt, men man skickar inte iväg ett prov eller två i veckan med tanke på kostnaden.

Sedan föredrar jag daglig mätning (varje timma?) före veckovis/månadsvis som kör med Balling och rätt få vattenbyten.

Tritonmetoden kan ju dock vara ett bra komplement någon enstaka gång till detta för att se mätvärden av t.ex. spårämnen.

Jag ser inte motsatsförhållandet, man ersätter ju inte testbehovet helt med triton. Möjligen kan mindstream ersätta delar av behovet av triton om den blir tillförlitlig dock.

Nu syftar ni på tritons labtjänst va? Triton som metod är ju tänkt att vara enkel (men dyr) och inte kräva någon egen mätning mer än alk då deras elementz skall innehålla allt akvariet behöver... Triton-metoden är inget man kan köra lite då och då, utan innefattar ju allt från sumpens layout, avsaknad av vattenbyte, alla tillsatser och labtjänsten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 101
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Det låter dock lite för enkelt för att vara sant även det ;)

Olika typer av koraller förbrukar ju t.ex. spårämnen olikt. Att bara mäta KH kan ju knappast räcka "för evigt"?

Nu har vi hamnat lite off-topic, men... Tritonmetoden använder ett stort refugium med alger (minst 20% av akvariets volym) som enligt upphovsmannen funkar som buffert och katalysator för att bidra med ämnen som korallerna behöver.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo lite off-topic blev det, men men. Låter enligt mig lite väl enkelt. Ställer mig skeptisk men någon här får gärna prova och återkomma efter ett år eller två med resultat ;)

Som sagt, jag tycker Mindstream verkar vara en extremt bra produkt om den väl kommer ut. Med Triton-lab som komplement någon gång per år så borde många akvarister få betydligt bättre resultat, framför allt enklare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo lite off-topic blev det, men men. Låter enligt mig lite väl enkelt. Ställer mig skeptisk men någon här får gärna prova och återkomma efter ett år eller två med resultat ;)

Kolla på ultimatereef så hittar du många som hoppat på hypen med Triton, en del har nog kört relativt länge iallafall. (Ursäkta fortsatt off-topic).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har vi hamnat lite off-topic, men... Tritonmetoden använder ett stort refugium med alger (minst 20% av akvariets volym) som enligt upphovsmannen funkar som buffert och katalysator för att bidra med ämnen som korallerna behöver.

Hmm, hittar inte denna info om refugium för tritonmetoden.... Var läser man det?

Överlag beskrivs allt väldigt dåligt....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm, hittar inte denna info om refugium för tritonmetoden.... Var läser man det?

Överlag beskrivs allt väldigt dåligt....

Mycket står i manualen, annars är Tritons sponsorforum på ultimatereef en källa till information om metoden...

http://www.ultimatereef.net/forums/showthread.php?t=724619

...Fortfarande off-topic. Ps Detta är mitt sista off-topic-inlägg om Tritonmetoden i denna tråd.

Ändrat av petnym
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

LAQUAtwin använder om jag inte missuppfattade jonselektiva menbran som t.ex. en pH-elektrod för vätejoner. Att pH-mätare funkar är ju inte något som någon skulle tvivla på och det finns motsvarande för många olika joner som vi är intresserade av att mäta. Störningen som blir när det är höga jonkoncentrationer (som i saltvatten) är också möjlig att kompensera för. Priset på att dessa typer av elektroder jag sett har varit i åtskilliga tusen per jon man vill mäta vilket har avskräckt mig i alla fall. Jag hade slutat hoppats på den typen och att Mindstreams lösning med Fluorescence skulle kanske bli överkomlig i pris. Seneye är ju billig men mäter inte så mycket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Peter - jag tvivlar på att den ens klarar spotmätning - oavsett vad tillverkaren säger. Framförallt klorider stör alla jonselektiva nitratelektroder redan vid ca 50 ppm - vårt saltvatten har ca 19 900 ppm. Sökt på tillverkarens sida och de uppger inte något om störjoner eller annat av betydelse.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bara att man skall kalibrera före varje mätning. Och noggrannheten lär väl inte vara så jättebra i och med att den har olika mätmetoder och kalibrering för 1 - 10 ppm och upp till 100 ppm. Jag skulle tro att kalibreringsvätskan innehåller både nitrat och salt. Så korrigerar man i viss mån för kloridstörningen.

American Pinpoint är inte kända för kvalitetsinstrument så noggrannheten kanske duger för en salthalt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

Postat av Mindstream för fyra timmar sedan:

Thanks everyone for your patience as we continue to work through our product design refinements. We sincerely appreciate your interest in MindStream! Lately, we’ve been overcoming several material science challenges with ensuring our electronics can function in seawater environments for as long as possible. We’ve changed plastics to keep out humidity and are now using different electroplating methods to give the conductivity electrodes longer life. These changes will enable the monitor to last longer and provide years of reliable use. - The MindSteam team.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 8 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...