Gå till innehåll

Förvara akvarium! Hur bevarar jag fogarna mjuka och fina ?


zebbe1324

Rekommenderade inlägg

Hej!

Jag har köpt ett akvarium , boyu 125 liters som jag inte ska köra igång förens vi flyttar om ca ett år.

Förvarar detta i ett varmgarage just nu, men hur ska jag göra med fogarna så dom håller sig täta och mjuka tills jag kör igång igen?

Vill inte dom ska spricka och läcka oså, vet ni vad man kan smörja med eller behövs det ens ?

MVH/Zebastian

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja jag skulle nog säga att du kan ta det lugnt, historien med att det skall vara fuktigt för att det inte skall spricka har sitt ursprung i tiden före silikon och sen har det hängt kvar.

Om det inte står i en hårt belastande miljö så skall ett år inte vara nåt problem överlag...

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fogen som verkligen håller karet ihop är konstant torr på ena sidan utan att vara täckt med extra silikon(som insidan), om vattnet hjälpte till så skulle man nog försöka minska mängden silikon på insidan och istället lägga en rejäl sträng på utsidan.

Sen skulle butikerna/tillverkarna datera karen med bäst före datum då kar i vissa fall står rätt länge i butiken.

Är ditt kar limmat med kitt så bör du inte låta det stå torrt och så bör du kitta om det om 4 år(om jag nu minns rätt), det är dock inget som gjorts dom senaste decennierna ;)

Kort sagt ta det lugnt, förvara karet skyddat och utan att utsättas för extrem kyla/värme eller kraftiga kemikalier alt.uv strålar.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...