Gå till innehåll

Daniels kub


backstrd

Rekommenderade inlägg

Mitt RSM130 blev för litet så jag har bytt upp mig lite.

Det blev en 65x65x65-kub som tidigare stått hos snickarn och laggeman:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?34343-nu-vet-jag-p%E5-ett-ungerf%E4r-vad-jag-k%F6pt

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?19286-Laggemans-Kubakvarium

Tekniken som jag kör just nu är:

Belysning - Maxspect G2 160W

Skummare - Vertex Omega 150

Returpump - Sicce syncra 3.0

Streamer - Vortech MP10

Igår flyttade jag över allt levande, och efter många timmars pyssel verkar allt ha klarat sig. Det blev en hiskelig massa fraggar eftersom jag var tvungen att bryta sönder sps:erna för att få ut dom. Det hade växt ihop helt i mitt gamla, så det var verkligen dags för en rensning.

Här kommer lite bilder på hur det ser ut nu efter flytten.

post-6452-14468931536256_thumb.jpg

post-6452-14468931536897_thumb.jpg

Nu håller jag på att trimma in avrinningen så att det ska fungera bra, och jag försöker även minska lite på microbubblorna som följer med pumpen. Tror kanske att jag måste sätta in en bubbelfälla. Skärbrädan från ikea gjorde det bättre, men det blev inte helt bra.

/D

post-6452-14468931535811_thumb.jpg

post-6452-14468931536051_thumb.jpg

post-6452-14468931536468_thumb.jpg

post-6452-14468931536681_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snyggt! Ska bli kul att följa! Vilken sand har du?

Tack! Det är samma sand som jag hade i det förra, jag sköljde den i saltvatten och återanvände den. Jag tror att det gick bra, var lite nervös att jag skulle dra med för mycket skit men än ser allt bra ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Jag skaffade en av mina favoritfiskar för ett tag sen, en Z. veliferum. Jag tänkte att den skulle ge sig på mina trådalger som jag har på några stenar, men hittills har jag inte sett att den rört dom alls. Den pickar i sig lite alger på andra stenar med trådlagerna verkar den inte alls gilla. Nori äter den som en galning om jag lägger i det så det verkar inte vara nått fel på aptiten i övrigt. Hur brukar det vara med dom här kirurgerna, gillar dom inte trådalger alls eller är det bara min som är lite kinkig? Är det nån som har några erfarenheter?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

mycket snyggt :-) undrar om din vortech pump låter mycket ? har planer på skaffa en och vissa säger att dom låter och andra inte :-)

Tack! Jovisst låter den en del när den går på fulla varv. Men kan man hålla den på under 80% så tycker jag man kan säga att den är tyst. Sen beror nog det på hur mycket allt annat låter. Har man ett knäpptyst akvarium i övrigt tror jag man stör sig på det, men annars försvinner det nog i det övriga ljudet. Jag har beställt en Jebao-pump som jag tänkte testa, för nu kör jag Reef crest mode på 100% och då låter det en del så jag tänkte testa Jebaopumpen och se om den kan ersätta den här. Eller också hör jag med båda, jag har inte riktigt bestämt mig än.

/D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag äntligen fått min doserpump och fått lite bättre ordning på el-prylarna. Jag snodde en hylla i bokhyllan bredvid och fick plats med det mesta.

uquga3a6.jpgatuva6as.jpg

Nu gäller det bara att få lite bättre koll på förbrukningen av ballingen. Ska bli riktigt skönt att kunna lämna karet utan att fixa med tillsats av biocalcium.

/D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt RSM130 blev för litet så jag har bytt upp mig lite.

Det blev en 65x65x65-kub som tidigare stått hos snickarn och laggeman:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?34343-nu-vet-jag-p%E5-ett-ungerf%E4r-vad-jag-k%F6pt

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?19286-Laggemans-Kubakvarium

Tekniken som jag kör just nu är:

Belysning - Maxspect G2 160W

Skummare - Vertex Omega 150

Returpump - Sicce syncra 3.0

Streamer - Vortech MP10

Igår flyttade jag över allt levande, och efter många timmars pyssel verkar allt ha klarat sig. Det blev en hiskelig massa fraggar eftersom jag var tvungen att bryta sönder sps:erna för att få ut dom. Det hade växt ihop helt i mitt gamla, så det var verkligen dags för en rensning.

Här kommer lite bilder på hur det ser ut nu efter flytten.

[ATTACH=CONFIG]105971[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]105972[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]105973[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]105974[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]105975[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]105976[/ATTACH]

Nu håller jag på att trimma in avrinningen så att det ska fungera bra, och jag försöker även minska lite på microbubblorna som följer med pumpen. Tror kanske att jag måste sätta in en bubbelfälla. Skärbrädan från ikea gjorde det bättre, men det blev inte helt bra.

/D

ang bubbelfällan så har jag ett tips. Fishstreet har billiga filtersockor med hållare som man hänger på akvarie kanten. Det kan du hänga unde utloppen från skummare eller vad det nu var, sen är det bara till att fylla sockan med lite filtervadd:)
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ang bubbelfällan så har jag ett tips. Fishstreet har billiga filtersockor med hållare som man hänger på akvarie kanten. Det kan du hänga unde utloppen från skummare eller vad det nu var, sen är det bara till att fylla sockan med lite filtervadd:)

Tack för tipset. Men jag har kommit fram till att jag ska bygga om sumpen lite istället. När jag stänger av returpumpen så har jag bara 1-2 cm marginal till att det rinner över. Det ska inte kunna rinna över oavsett vad som händer, men det är ändå lite för tight för att jag ska vara bekväm med det som det är nu. Tanken är att sänka nivån i skummarfacket och sätta dit några extra glasskivor som bubbelfälla. Alternativt så köper jag en helt ny sump, har inte kollat exakt vad det kostar än så jag får se hur jag gör.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Min Vortech-pump började låta illa för nån vecka sen. Efter lite googlande verkar det vara rätt vanligt att lagren ger upp i torrdelen, och i min så tog det 1,5 år. Efter att ha pratat med återförsäljaren lät det inte så troligt att jag skulle kunna få det fixat på garantin. Så jag orkade inte krångla med att lämna tillbaks den och hoppas att de skulle fixa den. Jag hittade en bra guide på nätet och testade att plocka isär den själv istället.

Det var ett helsike att få av ett av lagren från axeln men utöver det så var det enkelt. Nu när jag kört igång den så kan jag konstatera att det gjorde stor skillnad på ljudnivån, jag har nog gradvist vant mig med att pumpen låtit mer och mer för nu blev den riktigt tyst jämfört med innan. Det kostade 150 kr inkl frakt och rekommenderas om torrdelen helt plötsligt börjar låta illa.

/D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag köpte från kullager.se, leveranstiden var ett par dagar så det var väldigt smidigt. Vad är det som är fel med rotorn?

Jag har en likadan Vortech pump som ligger här hemma med usla lager(och kass rotor med iofs...). Vart köpte du lagren ifrån?
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar. Rotorn är sprucken i plasten så magneten har rostat och expanderat. Fast jag köpte hela pumpen som trasig. Ledningen hade gått av i lindningen i torrdelen med men det har jag lagat. Så Rotorn är bara köpa en ny orginal :-) Verkar inte vara helt superovanligt att de ger upp heller. Men då är det ju trevligt att det går köpa nya delar från Vortech så pass lätt. Lagren är tråkigare då torrdelen inte verkar vara tänkt att den ska öppnas igen...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aha, rotorn i våtdelen. Jag fick inte riktigt ihop det hur rotorn i torrdelen skulle kunna gå sönder, den var ju rätt simpel. Det är sant att det nog inte är tänkt att öppna torrdelen, så nu behöver jag absolut inte fundera på om jag ska reklamera den om det händer nått annat. Men för 150 kr tyckte jag det var värt att testa. Jag hittade inte lager från Vortech till mp10, fanns till dom större har jag för mig. Men det kanske finns? Antagligen skulle det bli dyrare att köpa därifrån ändå, så det blev nog bra.

Tackar. Rotorn är sprucken i plasten så magneten har rostat och expanderat. Fast jag köpte hela pumpen som trasig. Ledningen hade gått av i lindningen i torrdelen med men det har jag lagat. Så Rotorn är bara köpa en ny orginal :-) Verkar inte vara helt superovanligt att de ger upp heller. Men då är det ju trevligt att det går köpa nya delar från Vortech så pass lätt. Lagren är tråkigare då torrdelen inte verkar vara tänkt att den ska öppnas igen...
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Några av de bättre blåljusbilder jag sett, framförallt den första på knapparna. Den tredje är lurig, fin bild men omöjligt att få polyperna skarpa då de rör sig i vattnet med lite längre slutartid.

Jag funderar på att skaffa ett tokljusstarkt objektiv för att lyckas med det...

Men som sagt. överlag grymma bilder.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Några av de bättre blåljusbilder jag sett, framförallt den första på knapparna. Den tredje är lurig, fin bild men omöjligt att få polyperna skarpa då de rör sig i vattnet med lite längre slutartid.

Jag funderar på att skaffa ett tokljusstarkt objektiv för att lyckas med det...

Men som sagt. överlag grymma bilder.

Tack! Ja, det är lurigt med polyperna. Nu hade jag inte stängt av pumparna, det hade nog gjort det lite bättre. En annan fördel om man kunde få lite kortare tider är att man kan få till en bild utan en sudd-fisk på. Dom har en väldig förmåga att simma in i bild precis i fel tillfälle...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...