Gå till innehåll

Saltvatten i Skaraborg


Lolabahama

Rekommenderade inlägg

Jösses det finns så mycket att välja på, blir helt snurrig här :). Kan definitivt förstå fördelarna med LED belysning och förmodligen kommer man ju hamna där förr eller senare som sagt. Nu har jag hört med lokale akvarie snubben om han kan beställa hem Ferplast skummaren jag pratade om tidigare i tråden. Hoppas på det, den var ganska prisvärd och ska väl vara anpassad för mitt akvarium.

Nu tänker jag cirkulation, hur potenta grejer behöver man i ett 300l? Nåt märke som rekommenderas?

Tror du att du blir mindre snurrig med led? ;)

Det är nog enklare att förkovra sig i kombos med T5, så länge du väljer vettiga rör avsedda för salt (tex ATI eller AM som nämns i tråden) så är du nog rätt säker på att inte göra bort dig med ljuset.

Men jag vet inte om jag fick klart för mig hur många T5 du kunde köra?

Ja har ju tillsammans med ett par andra här halkat in i en reviderad syn på LED, framför allt de vita, och jag tror att en kombo med T5 är det bästa. Dey finns ett par sådana ramper på marknaden. Men det är nog överkurs. Börja med det du jar, men läs på innan du gör dyra investeingar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Haha nej. Jag menar att man blir snurrig av alla alternativ och kombos och inriktningar och tekniker och grejer det finns inom saltvattenshobbyn. När jag sitter och läser igenom trådar som ni luttrade akvarister suttit och skrivit i om teknik och dylikt så är det nästan som om ni talade utrikiska ;). Men hur som helst så ang belysning så finns det bara möjlighet att ha två rör i mitt akvarie, räcker det? Och vad gäller cirkulation så såg Tunze väldigt bra ut, var ju liten och kompakt och är dom dessutom förhållandevis tysta så är ju det en stor fördel. Så det slår jag nog till på!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jupp 300l är det, hm ajdå. Ja jag hade ju tänkt starta väldigt basic så får hoppas att man kan skapa trivsel trots lite bristfällig belysning. Ganska praktiskt med huv på akvariet när man har en 3-åring i huset dock. Sist jag hade akvariet öppet för städning var det 3 Lego gubbar som skulle "sleep with the fishes" enligt den lille mafioson.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

80w är väl knappast ett problem i ett FOWLR? Tror det blir kanon. Vill du köra rev i framtiden är det bara att uppgradera då.

Det låter ju bra! Känns som om jag har bestämt mig ang tekniken nu. Då ska jag tjata lite på er om inredning och övrigt nu ;). Korallsand eller levande sand? Och hur mycket i 300l kar? Har hört att man ska ha så det knappt täcker botten pga att det inte ska bildas farliga bakterier i sanden, stämmer det? Och hur mycket levande sten? Måste jag köpa 30 kg på en gång eller kan man börja med litegrann (10kg ca) och utöka efter hand? Saltmätare: digital eller gammaldags? Tar tacksamt emot tips och råd ang detta. Vattentester: har ju en uppsjö av dessa hemma redan men ska man ha speciella tester för saltvatten? Och vill även säga jätte tack till alla er som tagit er tid att svara på frågor och hjälpa en nybörjare! :smiley27:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det låter ju bra! Känns som om jag har bestämt mig ang tekniken nu. Då ska jag tjata lite på er om inredning och övrigt nu ;). Korallsand eller levande sand? Och hur mycket i 300l kar? Har hört att man ska ha så det knappt täcker botten pga att det inte ska bildas farliga bakterier i sanden, stämmer det? Och hur mycket levande sten? Måste jag köpa 30 kg på en gång eller kan man börja med litegrann (10kg ca) och utöka efter hand? Saltmätare: digital eller gammaldags? Tar tacksamt emot tips och råd ang detta. Vattentester: har ju en uppsjö av dessa hemma redan men ska man ha speciella tester för saltvatten? Och vill även säga jätte tack till alla er som tagit er tid att svara på frågor och hjälpa en nybörjare! :smiley27:

LS kan delas upp i omgångar, men det tar längre tid att få igång karet ordentligt. Blir lite som en nystart varje gång du lägger i mer sten, tar man det i väldig små portioner (max 5kg) åt gången så funkar det skapligt.

Så det är rekommenderat att man köper allt på en gång. Du kan med fördel köpa en 25kg låda till en början, sedan komplettera med mer inom ganska snar framtid, om det behövs.

2-3cm grus är det vanligaste, levande eller inte är upp till dig. Det stämmer att risken för svavelväte ökar i tjockare bädd. Gott om sandvändande djur är att föredra, tex nassarius snäckor. Sandvändande sjöstjärnor har tendens att svälta ihjäl ibland, så det rekommenderas inte i början.

Saltmätare är en refraktometer rekommenderad.

Vattentester i övrigt brukar dom flesta använda salifert.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då får det bli så som det rekommenderas. Det är ju en stor kostnad som man ryggar tillbaka lite inför men jag inser ju hur viktigt det är. Refraktometer och vattentester är uppskrivna på inköpslista! Sen har jag tänkt att levande sand även den blir ett biologiskt filter? Fast den effekten kanske är försumbar? Har gjort ett litet Word dokument med tabell och grejer där jag kan skriva upp allt och vad det kostar. Känns som ett misstag nu ;). Fast skämt åsido så visste jag ju att det skulle bli dyrt att starta upp så det är ju ingen chock fast det känns lättare att handla när man inte vet vad notan kommer hamna på :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sen har jag tänkt att levande sand även den blir ett biologiskt filter? Fast den effekten kanske är försumbar?

Det blir torr sand med inom några månader, men vill man skynda på processen lite så kan man med fördel köpa levande sand.

Jag kommer köra med 20kg torr sand till mitt pågående bygge och trigga igång den med 3 kg levande sand.

Inget man behöver göra egentligen.

I regel så måste även torr sand sköljas innan man häller den i karet, det slipper man med levande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Anne. Du är välkommen till Stenstorp och titta på mitt akvarium (Henric Nyströms 350 liter hörn). Jag kan bjuda på en fika och så kan vi prata salt. Annars är du välkommen till Skövde akvarieförening som Daniel skrev om.

Mvh Henric

Tack för inbjudan! Ni är verkligen trevliga inom saltvattenshobbyn! Ja det vore väldigt kul att få se ett riktigt fint saltvattenskar och hämta lite inspiration. Vilket fint djup det blev i ditt hörnakvarium. Nu ångrar jag nästan att jag ska köra med mitt gamla bowfront ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det verkar gömma sig saltvattens akvarister både här och var i bygden. Synd bara att man inte känner någon som man kan trakassera dygnet runt med jobbiga frågor ;). Ja det får bli en resa till Lerum när jag har fått igång karet. Gjorde det stora misstaget att surfa runt och kolla på Saltvattensfiskar förut. Jösses vad sugen man blir! Skönt att du säger att det är mindre skötsel med salt, har bytt 150l vatten i veckan alldeles för länge nu :P

Att det är mindere skötsel med salt är mycket bullshit det behövs mycket kunskap, intresse och vilja för att få ett kar att fungera bra! en liten sak och allt kan gå fel. på frågan med sten! så är det bättre att köra i all sten du vill ha från början eftersom det kan bli extrema nitrat och nitrit toppar vilket vissa marina djur inte tycker om. lycka till :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att det är mindere skötsel med salt är mycket bullshit det behövs mycket kunskap, intresse och vilja för att få ett kar att fungera bra! en liten sak och allt kan gå fel. på frågan med sten! så är det bättre att köra i all sten du vill ha från början eftersom det kan bli extrema nitrat och nitrit toppar vilket vissa marina djur inte tycker om. lycka till :)

#39 var till DaTrucka, miss i postning. Jo jag har insett (och vetat sen tidigare) att det är långt mer komplexa ekosystem än sötvattens akvarium. Jag var inne på att börja med salt för 6-7 år sen men blev avskräckt redan i planeringsstadiet. Men nu känns det som att det är dags. Ska ha detta med stenen i åtanke, inser att den punkten är oerhört viktig för ett fungerande akvarium där alla innevånare mår bra. Och det är ju det man eftersträvar. Tack för lycka till, det lär behövas! ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att det är mindere skötsel med salt är mycket bullshit det behövs mycket kunskap, intresse och vilja för att få ett kar att fungera bra! en liten sak och allt kan gå fel. på frågan med sten! så är det bättre att köra i all sten du vill ha från början eftersom det kan bli extrema nitrat och nitrit toppar vilket vissa marina djur inte tycker om. lycka till :)

Liten kommentar - nitrat är ofarligt även i relativt höga nivåer även för marina djur och nitrit är inte lika giftigt i salt som det är i sött vatten. Fisk är i stort sett okänsliga mot nitrit i saltvatten

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant Lasse. Jag trodde att nitrit var döfarligt även i saltvatten. Då har jag lärt mig något nytt i dag. Har du någon förklaring till hur detta kommer sig?

Liten kommentar - nitrat är ofarligt även i relativt höga nivåer även för marina djur och nitrit är inte lika giftigt i salt som det är i sött vatten. Fisk är i stort sett okänsliga mot nitrit i saltvatten

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att det är mindere skötsel med salt är mycket bullshit det behövs mycket kunskap, intresse och vilja för att få ett kar att fungera bra! en liten sak och allt kan gå fel. på frågan med sten! så är det bättre att köra i all sten du vill ha från början eftersom det kan bli extrema nitrat och nitrit toppar vilket vissa marina djur inte tycker om. lycka till :)

i mitt fall så är det mindre jobb med salt karet än sötvattens karet. Så bullshit är väl dumt att säga, för det hänger ju på vilken nivå man har tänkt att ha. Ja kan ju lova dig att det är mer jobb med ett vackert växt akvarium än att ha 2 clowner i ett salt kar, precis som det är tvärtom med ett korallrev och några guppys. Men alla får tycka vad dom vill :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

i mitt fall så är det mindre jobb med salt karet än sötvattens karet. Så bullshit är väl dumt att säga, för det hänger ju på vilken nivå man har tänkt att ha. Ja kan ju lova dig att det är mer jobb med ett vackert växt akvarium än att ha 2 clowner i ett salt kar, precis som det är tvärtom med ett korallrev och några guppys. Men alla får tycka vad dom vill :)

Ja jag har ju som sagt ingen erfarenhet av salt men det känns ju som att det finns många olika svårighetsgrader inom salt precis som i sötvatten. Jag har ju haft allt ifrån platy till Diskus och det var ju enklare med platy kan man ju lugnt säga.

Är mycket nyfiken på frågan om huruvida nitrit är skadligt i saltvatten. Det förutsatte jag bara att det skulle vara lika farligt för för alla vattenlevande djur. Mkt intressant.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant Lasse. Jag trodde att nitrit var döfarligt även i saltvatten. Då har jag lärt mig något nytt i dag. Har du någon förklaring till hur detta kommer sig?

Jopp. Nitrit i vattnet tas troligtvis upp i fiskens blodomlopp via kanaler (jonpumpar?) i gälarna. I blodet formas sedan en molekyl ihop med hemoglobinet - methemoglobin. Denna molekyl kan inte ta upp och transportera syre. Blodet blir brunt (brown blood disease). Det här syndromet är känt från damodlingar i Kina sedan många, många hundra år sedan. I de muntliga traditionerna (och skriftliga också enligt vissa källor) fördes kunskapen om att när vatttnet hade en viss färgskiktning så skulle man gå in med lite salt - det hindrade dödsfall. Under mycket senare tid - också i fiskodlingar - framförallt i de stora Channel Catfish odlingarna i södra USA så kunde man se sambandet mellan brunt blod och nitrit i vattnet. Det visade sig att om man vid nitrit satte in så lite som 50 - 70 ppm klorid till vattnet så hindrades bildningen av methemoglobin och fisken led inte av nititen i vattnet - ju högre nitrithalt desto mer kloridjoner behövdes tillsättas. Förklaringen man har gett är att kloridjonerna blockerar upptaget av nitritjonerna via de förmodade kanalerna (jag skrev jonpumpar? eftersom det verkar vara osäkert om det är en aktiv process eller inte).

Inom sötvattensakvaristiken har man på senare år infört just det momentet att vid nitrit lägga i någon matsked bordsalt per 100 liter för att förhindra skada hos fiskarna - fungerar klockrent.

Varför skall det då inte vara farligt för saltvattensfisk? Tja - först så är det naturligt över 19 000 ppm klorid i ett saltvatten - sedan har jag själv erfarenhet från piggvarsungar som klararde höga nitrithalter utan problem. Så i allmänhet kan man dra slutsatsen att nitritfaran är väldigt liten - om den finns övehuvudtaget.

Däremot bör man ändå vara försiktig om man läser nitrit. Detta innebär att nitrifikationen inte fungerar fullt ut. det finns forskning idag som tyder på att orsaken inte är att andra steget (nitrit -> nitrat) är långsammare som man trodde förr - utan att fritt amonium i vattnet inhibiterar (bromsar/hindrar) andra steget och att första stegets bakterier växer till långsammare. Kan låta som en lek med ord men om för saltvattensakvaristiken (och alla fiskar som kräver högt pH) är det en betydande skillnad. ammonium har två former - ammoium (NH4) som är en jon och ammoniak (NH3) som är en gas. NH4 är ogiftigt medans NH3 är väldigt giftigt. Förhållandet mellan dessa två ämnen är pH beroende - ju högre pH - desto mer farlig gas - ju lägre desto mer ofarliga joner. Ökningen är inte linjär utan följer kurvan från den naturliga logaritmen (e). Vid pH 7 är 99,9999 % ammonium och resten ammoniak - vid pH 8 -> ca 95 % ammoinium - 5 % ammoniak - vid pH 8,3 -> 85% respektive 15 %. Vid pH 9,4 är förhållandet ca 50/50.

Om den gamla föklaringen stämmer (att andra stegets bakterier växer långsammare än första stegets) så får det följden att det mesta av ammoniumet har blivit nitrit - nitriten ansamlas eftersom inte lika mycket omvandlas till nitrat som produktionen av nitrit från ammonium ger. Man får därför inte farliga ammoniaknivåer lika lätt.

Om den senare förklaringen att andra steget inhibiteras om det finns fritt amonium i vattnet och att första steget är långsammare så betyder det att om man läser nitrit så finns det också med säkerhet ganska mycket ammonium i vattnet - ammonium som i våra pH (ca 8,3) kommer att finnas i den farliga formen ammoniak till 15%. 1 ppm läst ammonium -> ca 0,15 ppm ammoniak - klar dödande koncentration.

Ammoniumtester är ofta väldigt knepiga - det är inte ovanligt att de visat 0,25 ppm som standard :) - oavsett verkligt värde. Den nya metoden som kommit i och med seneye är troligtvis dock ett undantag men dropptester är osäkra. Då är nitritmätningar lättare och mer exakta och därför är det av värde att ta nitrittester även om nitrit inte är giftigt för saltvatten av sig självt

I ett nystartat kar har det också av betydelse om det är den senare förklaringen som överenstämmer med verkligheten. detta beror på att i ett nystartat akvarium utan mycket organiskt material som bryts ned så är huvudsakliga amoniumproducenten fiskarnas gälar i samband med att man matar. Läser man nitrit - första åtgärd - sluta mata. Betyder också att man kan lägga upp ett schema för matningen och tillsättninga av nitrifierare som medför att man kan starta utan nitrittop. Den mest känsliga och styrbara ammoniumproducenten är då en väl etablerad fisk - det är orsaken varför jag alltid försöker starta med en fisk från dag 2. Det ammonium som måste till för att få igång nitrifikationen står fisken för - mängd och hastighet styr man via matningen. den metod jag använt är att jag matar med 3 -6 djupfrysta stora artemia var tredje dag första veckan, samma mängd varannan dag vecka 2 och samma mängd varje dag vecka 3. Vecka 4 ökar jag mängden försiktigt. Jag tillsätter också bakterier varje dag eftersom jag tror på den senare teorin och det är mängden av första stegets nitrifierare som avgör. Jag har alltid använt nitrivec - 20 ml varje dag per 100 liter. Har man tillgång till filtermulm från ett akvarium igång (salt eller sött) så tar man en del sånt och spär ut i vatten - ställer i kylskåpet och pytsar i lite grand varje dag. Ett filtrat av ogödslad ytjord från någon skogsbacke kan också ersätt kommersiella bakteriekulturer.

Hoppas du fick klart för dig vad jag mende Henric :) Och så fick du klart för dig de teoretiska grunderna för snabbmetoden vid en start av sött eller salt.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej igen allihopa! Tack Lasse för ditt inlägg, det var mycket intressant! (fast jag fick läsa det 3ggr innan jag fattade...lite ;) ) Nu har jag i alla fall läst...och läst lite till...och läst lite mer. Nu ska jag läsa ytterligare lite till och börja planera för och inhandla tekniken som ska vara i baljan. Hade från början tänkt panikhandla allting så att jag fick igång karet i helgen men har nu kommit på bättre tankar. Det kan mycket väl vara så att jag dyker upp nån måndagskväll på Skövde akvarieförening när jag får lite humanare arbetstider. Kan även hända att jag dyker upp hemma hos någon av er som varit vänliga nog att bjuda in mig till era hem (fast då förvarnar jag först :ler:). Vill säga ett stort tack till alla er som hjälpt mig och tålmodigt svarat på frågor som för er med allra största säkerhet är väldigt grundläggande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle verkligen rekommendera sump. Även om det går alldeles utmärkt så får man mer total vattenvolym (stabilare värden), ingen synlig teknik (nära nog), större utbud på skummare & framför allt tystare skummare. Sen kan man hänga fosfatremover, aktivt kol där m.m. utan att det syns & tar plats i karet.

Jag ångrar mig nu 1 år efter uppstart av mitt första kar, nästa blir med sump!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja jag förstår absolut dom stora fördelarna med sump, det jag varit väldigt tveksam till är borrandet i akvariet + att min akvariemöbel ser ut som så att det är skåp - öppet utrymme med hylla - skåp, så det känns väl som att man inte får plats med vidare värst mycket sump (utan att bygga om även skåpet, och det vill jag helst inte). Jag tänker nog att jag börjar lite low Tech eller hur man ska uttrycka det så kan man köpa på sig mer efter hand.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Anne, mitt kar har snart varit igång i 7 år utan sump, och det fungerar naturligtvis precis lika bra utan sump som med.

Den stora fördelen med sump är att man kan gömma teknik, om man nu tycker det är viktigt. Men jag sätter en tia på att den första frågan en saltvattensakvarist får från en annan saltvattensakvarist är 'kan du inte öppna luckan så jag får se din sump'.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Anne, mitt kar har snart varit igång i 7 år utan sump, och det fungerar naturligtvis precis lika bra utan sump som med.

Den stora fördelen med sump är att man kan gömma teknik, om man nu tycker det är viktigt. Men jag sätter en tia på att den första frågan en saltvattensakvarist får från en annan saltvattensakvarist är 'kan du inte öppna luckan så jag får se din sump'.

Det där var faktiskt lite skönt att höra. Att det fungerar lika bra utan som med, om teknik syns eller ej spelar mindre roll just nu känns det som. Det vet man ju aldrig hur man känner i framtiden men då är det ju bara att tänka om isf.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...