Gå till innehåll

Min salta vägg, del.1 (fiskdelen)


Ulf Sandberg

Rekommenderade inlägg

  • Svar 74
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Nu frågan alla ställer sig... Hur hinner / orkar du sköta alla dessa akvarium?

Väggen ligger i anslutning till vardagsrummet så familjen får träffa mig. Har en förstående fru och utflugna barn. Är snickare i grunden och arbetar som slöjdlärare/specialpedagog. Älskar att bygga. Men i och med att allt är i samma system så blir det inte så mycket jobbigare med flera kar. Men visst är tid en bristvara. Har ett ledbygge som väntar, men det får vänta till efter helgerna. Ska till Kuba och dyka den 21/12. Hoppas dottern fixar och sköta mina kar.

Inbyggnader lär nog ta ett tag innan den är helt klar.

Tålamod är en dygd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En ny medlem till kejsarfamiljen införskaffades idag .https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?58279-Dv%E4rgkejsare-bicolor

Inkoppningen klar. Kan säga att putsaräkan i karantänkaret blev lycklig. Lever normalt med en anemon och två clowner som är fullständigt ointresserade av att bli putsade.

Bilder kommer när han är klar till att flytta in i 540 litarn.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag fick mina clowner säga adjö till sin stora anemon där de bott ett par år. Ska åka på semester och vill minimera arbetet och riskerna så att dottern inte behöver känna skuld när jag kommer hem. Har säkrat upp ett tvåhundraliters kar med skumgummi på alla pumpar. Där har jag några små avknoppade anemoner från den stora. En av dessa får flytta upp och växa till sig när jag kommer hem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vill passa på att önska alla som följer min tråd en riktigt God Jul och ett Gott Nytt år. Jag reser till Kuba i morgon för en skön semester med mycket dykning. Det kanske dyker upp en tråd med bilder.

Under tiden ska dottern bo i huset och sköta mina kar. Hoppas både huset och fiskarna finns kvar när jag kommer hem. Lämnar med nybytt vatten välfyllda osmoskar och nytt aktivt kol. Både ozon och uv är aktiverat så jag tror att jag kan sova lugnt. Kanske mer osäkert med huset...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Hemma igen efter två härliga veckor på Kuba. Det ända som man blev lite besviken på var dykningen. Väldigt lite koraller, nästan bara sandbotten. En del fina drakfiskar och muränor men det har jag ju hemma med.

Men ett ycket intressant land att lära känna med underbara trevliga människor som tyvärr tvingas leva i stor misär.

All internetanvändning är förbjuden och det finns bara inhemska program på TV.

Dottern har skött sig perfekt. Kom hem till ett fint kar med nyskrapade rutor och rengjord skummare. Allt ser friskt och fint ut :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilken tur du har! Fiskvakter som behärskar skummarrengöring växer inte på träd...

Det är bara att inse, vi har lyckats med att uppfostra våra barn.

Till och med huset var städat och bilen tankad (hon hade i och för sig fri tillgång till den med mitt bensinkort när vi var borta).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dykbilder från Kuba.

Även om jag fördrar dykning i både Tailand och Egypten bättre så har jag några bilder från Kuba som jag kan dela med mig.

Hade turen att stöta på (tror jag) Tricolorkejsaren som bara finns i dessa trakter. http://www.wetwebmedia.com/marine/fishes/angels/holacanthus/tricolor.htm

Bild ett har inte med salt att göra utan socker. På landsbyggden är det ganska magert på Kuba. Kaffet serverades med en bit sockerrör som man fick doppa efter smak.

post-5441-14468932130674_thumb.jpg

post-5441-14468932129773_thumb.jpg

post-5441-14468932129973_thumb.jpg

post-5441-14468932130205_thumb.jpg

post-5441-14468932130437_thumb.jpg

Ändrat av Ulf Sandberg
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Längesedan jag hade något dödsfall men tyvärr. Idag lämnade min kanonisk in. Den följde med det begagnade karet jag köpte för fyra år sedan och har varit en trevlig individ. Alla andra djur ser friska och fina ut och värdena ser bra ut. Så den dukade nog under av åldersskäl. Den har sett tunn och slö ut en längre tid. RIP

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...