Gå till innehåll

Mantisälskares tråd


Rasmus Pedersen

Rekommenderade inlägg

  • 1 år senare...

Beslagtog denna efter senaste ömsningen. Blev ett ypperligt tillfälle att studera evolutionen lite!

_DSC8921_zpsjhqamvma.jpg

Den är hård, riktigt hård. Satte hälen över den och ställde mig på ett ben, den förhårdnade delen klarade detta alldeles utmärkt. Riktigt empiriskt av mig.

_DSC8922_zpskgwdhosm.jpg

Här kommer det intressanta. Dagens stomatopoders ("mantisräkor") förfader var mer av en "spjutare". När man tittar på "klubban" hos - som i detta exemplet - Odontodactylus scyllarus, så ser man att den i själva verket är tvådelad. Leden är öppningsbar, men huruvida djuret faktiskt har kvar muskulatur för att själv öppna den vet jag inte. Man ser i alla fall klart likheten med armarna hos dagens spjutande arter. Underarmen (dactyl) har till och med kvar tandningen till viss del. Jämför med armen hos en "spjutare" (till höger, lånad bild):

forelimbs.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Jag fick med en liftare med min nya LS som för närvarande bor i ett dricksglas men jag håller på och startar upp en 54L tank som den skall få bo i.

Jag tror det är en Mantis men har ingen aning vad det är för sort(Boxare el Spjut)

post-8922-14468936325173_thumb.jpg

http://youtu.be/NzsI0NSTZtw

Något speciellt att tänka på för att den ska trivas?

BTW: den är ca 1.5cm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fick med en liftare med min nya LS som för närvarande bor i ett dricksglas men jag håller på och startar upp en 54L tank som den skall få bo i.

Jag tror det är en Mantis men har ingen aning vad det är för sort(Boxare el Spjut)

[ATTACH=CONFIG]129024[/ATTACH]

http://youtu.be/NzsI0NSTZtw

Något speciellt att tänka på för att den ska trivas?

BTW: den är ca 1.5cm

Det där är utan tvekan en liten mantis! En boxande art är vad det är. Ge den tillgång till grottor i sin egen kroppsstorlek och mata med mysis eller småbitar av nordhavsräka. Placera maten med exempelvis pipett alldeles utanför grottan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 år senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...