Gå till innehåll

Mantisälskares tråd


Rasmus Pedersen

Rekommenderade inlägg

Kan tyvärr meddela att min L. maculata är i mantishimlen nu. Hon skulle antagligen ömsa, även om jag inte är säker, men något gick fel. Ömsningen påstås vara den farligaste tiden för en mantis. Det kan ha varit något fel på räkan jag gav henne kvällen innan också, men det tror jag inte. Detta drog ner på julen lite, och jag vet inte om jag tänker börja leta efter en ny mantis. Får se.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
Kan tyvärr meddela att min L. maculata är i mantishimlen nu. Hon skulle antagligen ömsa, även om jag inte är säker, men något gick fel. Ömsningen påstås vara den farligaste tiden för en mantis. Det kan ha varit något fel på räkan jag gav henne kvällen innan också, men det tror jag inte. Detta drog ner på julen lite, och jag vet inte om jag tänker börja leta efter en ny mantis. Får se.

Tråkigt att höra.

Men G. Smithii gick samma väg.

Stängde in sig i sin håla och kom aldrig ut igen.

Sitter nu på tåget hem med fyra mantisar i väskan, be till Poseidon åt mig.

Lycka till med dom nya, själv ekar mitt mantiskar fortfarande tomt.

Vad är det för arter du har fått tag på denna gången?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tråkigt att höra.

Men G. Smithii gick samma väg.

Stängde in sig i sin håla och kom aldrig ut igen.

Lycka till med dom nya, själv ekar mitt mantiskar fortfarande tomt.

Vad är det för arter du har fått tag på denna gången?

O. scyllarus, G. smithii (förmodad, men ska titta lite närmare idag) och två småttingar som av ögonen att döma tillhör Gonodactylus, skulle jag gissa. Ska klura vidare på detta idag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjenare alla mantisälskare, har varit inne på att skaffa en mantis ett tag nu. men har bara ett litet 40l kar, och hade då tänkt mig att bygga om karet för mantisens skull. har ni något tips på en mantis som inte blir så stor/kräver stor akvarium. vad kan man ha kvar i akvariumet?

tack för hjälpen :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjenare alla mantisälskare, har varit inne på att skaffa en mantis ett tag nu. men har bara ett litet 40l kar, och hade då tänkt mig att bygga om karet för mantisens skull. har ni något tips på en mantis som inte blir så stor/kräver stor akvarium. vad kan man ha kvar i akvariumet?

tack för hjälpen :)

De flesta arter blir inte så stora, 40 liter duger fint.

http://www.ucmp.berkeley.edu/arthropoda/crustacea/malacostraca/eumalacostraca/royslist/

Där kan du kika lite. Problemet är att få tag i just den arten du är intresserad av, men arter av Gonodactylus, Gonodactylellus,

Gonodactylaceus och Neogonodactylus dyker ofta upp som objudna gäster i levande sten, och många vill bli av med dem.

En uppdatering på mina egna äventyr: varken scyllarusen eller smithiin överlevde. De två småttingarna verkar dock må fint. I fortsättningen ska jag nog bara skaffa mantisar som varit i Sverige ett tag...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en hemma som jag vill bli av med... Tyvärr väldigt skygg och har inte lyckats fånga den på bra bild än...

Försökt med flask fälla men gav upp efter ett tag, någon som har tips eller teknik att fånga den får gärna hämta den hos mig, skicka pm

Den är 2-3cm tror jag, har inte sett hela än, endast blixtsnabba tillfällen där den fångar någon mysis vid matning

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu när Bolibompa är slut sedan en stund tillbaka och Jörgen har gått och lagt sig (;)) så är det dags för lite sexualkunskap i ämnet!

Det är faktiskt riktigt enkelt att könsbestämma mantisar (förutsatt att man vågar ta i dem eller lyckas vända dem upp och ner på annat vis)! Första bilden visar hur en hane (av tills vidare okänd art) ser ut. De har två pinnlika "saker" som sitter vid det sista gångbensparet, en vid vardera ben.

_DSC4669s_zps2a933881.jpg?t=1391715870

Här under syns en hona av förmodligen G. smithii. Om ni hittar ett pedagogiskt mönster mellan denna bilden och den förra så förstår ni säkert var i bilden ni ska titta. Notera att honornas könsdelar sitter mellan det främre gångbensparet.

_DSC4648s_zps997546df.jpg?t=1391715861

Ännu ett exempel på en hona, denna gång L. maculata.

_DSC4210p_zps348b9924.jpg?t=1391715880

Bilderna har jag tagit själv på vad jag lyckats komma över. Mycket nöje!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När det vankas snusk e jag alltid vaken :) men Rasmus e de inte dax att skaffa flickvän?

Skämt å sido det verkar vara riktigt spännande djur. Jag måste erkänna att jag bli sugen på att läsa på mer och skaffa ett eget Mantis kar.

Ooohh, touché, den sved!

Klart du ska, 530 blir perfekt! Jag ser framför mig något i den här stilen http://2.bp.blogspot.com/_c18fP_gPckk/TKifTAr_9pI/AAAAAAAAFlM/zNQmaGC41r8/s1600/tn_IMG_0143.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en hemma som jag vill bli av med... Tyvärr väldigt skygg och har inte lyckats fånga den på bra bild än...

Försökt med flask fälla men gav upp efter ett tag, någon som har tips eller teknik att fånga den får gärna hämta den hos mig, skicka pm

Den är 2-3cm tror jag, har inte sett hela än, endast blixtsnabba tillfällen där den fångar någon mysis vid matning

har hört om petflaskan, men den har du väll redan testat?

skulle nog annars testa den igen, med en räka i och låta ligga några dagar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har hört om petflaskan, men den har du väll redan testat?

skulle nog annars testa den igen, med en räka i och låta ligga några dagar!

Testat och misslyckats att få han nappa, går inte ut så långt från hålan i stenen, gav upp med flaskan efter 3 dagar.

Slå sönder stenen är sista alternativet...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte undra på att jag inte kan höra några när jag är där! :P

Min första var faktiskt från en Lerum sten. Ren olyckshändelse då.

Sent from my RM-914_eu_sweden_408 using Tapatalk

Jag har fullt här hemma nu, så blir nog inga mantisar som får följa med hem det närmaste. Hittar jag någon mer så kan jag skriva till dig om du är intresserad, och så länge du inte är kräsen med vilken art...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...