Gå till innehåll

Någon med erfarenhet av Foxface och gul kirurg tillsammans?


Trasama

Rekommenderade inlägg

Införskaffade mig precis en Foxface till karet och när jag la in den så var min kirurgfisk på den direkt. Försöker sticka den med sin tagg och bita på fenan osv.

Kan det bara vara så att den försöker visa sin plats? För när jag precis köpte så var foxfacen i samma kar som en gul kirurg. Så den bör ju gå ihop? Eller har jag fel?

Kommer detta att sluta eller måste jag nu få ut foxfacen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej.

Jag hade samma problem då jag släppte i en Kaninfisk i mitt akvarium. Det såg till en början ut att gå bra. De två simmade ihop.Men dagen därpå gömde sig Kaninfisken bara. Jag såg inte Kaninfisken på två-tre veckor. Då var Kaninfisken mycket mager och svag, den gula kirurgen var på och försökte sticka Kaninfisken med taggen. Tyvärr var Kaninfisken så medtagen att den dog. Så försök att fånga upp Kaninfisken och ha den i en nät/bur i akvariet, så att de båda vänjer sig med varandra. Du kan även sätta en spegel någonstans, så att kirurgen kan spegla sig. Så han tror han har en konkurent. För att på så sätt avleda kirurgen från FoxFacen. Den gula Kirurgen kan vara riktigt jävlig. Lycka till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade samma problem med min scopas och kaninfisk, spegeltricket fungerade även för mig, och från nån vecka efter introduktionen ända tills kaninen hoppade ur burken var de bästa kompisar och simmade hela tiden med varann. Kirurger är ofta hemska mot nya fiskar, men när de väl vänjer sig brukar det inte vara problem, dem gillar bara inte obekanta ansikten...

Ändrat av Benighted
stavfel
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft gula kirurger med min foxface i mitt stora kar i mer än sju år nu. Under tiden har de gula mobbat ut några andra kirurger och varandra. Några kirurger har dött av andra skäl som medföljande parasiter från det vilda eller bakterieinfektioner efter det att jag försökt rensa ut knappar. Men en gul kirurg och kaninfisken är fortfarande kvar. De första åren var det lite aggressioner men nu börjar de bli vuxna och har lugnat sig. Kaninfisken har aldrig haft en biten fena på hela tiden. Nu visar den inte taggarna i ryggfenan varje månad utom om den tycker att jag hotar den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...