Gå till innehåll

Pacific sun hyperion R2 VS radion gen2


Emil_kba

Rekommenderade inlägg

Är det sån här blinkande (disco) på led belysning som in i filmen

Gj3IsLaITik

tex 1.32min blir ju helt tossig med det lila/blå blinkandet...

snacka om discokula kanske man skall ha en sådanhär istället ovan karet

Beamz LED Fireball disco

CPjRrBSudGM

[ATTACH=CONFIG]107482[/ATTACH]

Kameror luras lätt av PWM:andet om olika färger ligger fasförskjutna till varandra, så det är inte säkert att det ser ut så där på riktigt...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 361
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

@ Frevas

Dags igen att gå till källorna och än en gång påpeka att klorofyll b inte är registrerad hos zooxantheller. Zooxantheller består oftast av dinoflagelater. Däremot finns både klorofyll a och c representerade. Om du med klorofyll f menar den nyupptäckta klorofyllen hos en alg inuti döda kalkskelet (och med en peak över 700 nm och som framförallt pappegojfiskar verkar vara ute efter när de krossar döda koraller) så tror jag inte den är aktuell för vår del

Nedan finns en förteckning över de kända fotosyntetiserande proteinerna år 1999 - sen dess tror jag klorofyll e och f tillkommit. Tillsammans med beteckningen finns de toppar som är av intresse.

Förhållandet med de röda våglängdernas betydelse för koraller har diskuterats många gånger. När det gäller exempelvis 660 så finns vid Maldiverna bara ca 10 % kvar vid 5 meter, 630 har minskat till ca 16 % av instrålningen vid ytan. Siffrorna kalkylerade av mig (varning för felräkning) från denna artikel Jag har sett än sämre siffror från andra håll. Samma undersökning visade för ett rev i Thailand ungefär samma men för en plats inomskärs fanns bara 3 % av det 660 och 6% av 630 nm vid 5 meters djup. De flesta koraller behöver inte de röda våglängderna utan klarar sig med det blå bandet 400 - 480 nm

Jag håller dock med dig att jag skulle vilja ha mer kring 420 nm (det finns det också i Dream Chippet)

För att förstå betydelsen lite om de olika våglängderna i det blåa området - se denna sammanställning:

Summary: (from Photosynthesis, 6th Edition" by Hall & Rao

(1999.

Cambridge University Press)

Chlorophylls:

Chlorophyll a .... 420nm and 660nm .... in all higher plants and algae

Chlorophyll b .... 435nm and 643nm .... in all

higher plants and green algae

Chlorophyll c ....

445nm and 625nm .... in diatoms and brown algae

Chlorophyll d .... 450nm and 690nm .... in red

algae

Carotenoids:

beta-carotene ....

425nm, 450nm, 480nm ... in higher plants and most algae

alpha-carotene ... 420nm, 440nm, 480nm ... in

most plants and some algae

Luteol ...........

425nm, 445nm, 475nm ... in green and red algae and

higher plants

Violaxanthol ..... 425nm, 450nm, 475nm ... in diatoms and

brown algae

Phycobilins (water

soluble):

Phycoerythrins ... 490nm, 546nm, 576nm ... in red algae and some

cyanobacteria

Phycocyanins .....

618nm ................. in some red algae

and

cyanobacteria

Allophycocyanins . 650nm .................

cyanobacteria and red algae

Vad gäller klorofyll B så har jag sett även 450

Klorofyll C är troligtvis den mest intressanta för oss eftersom den förekommer tillsammans med klorofyll a hos dinoflagelater och diatomer. Dessa alger är de vanligaste zooxantellerna.

Klorofyll b är inte upptäckt hos korallers zooxantheller

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det sån här blinkande (disco) på led belysning som in i filmen

Gj3IsLaITik

tex 1.32min blir ju helt tossig med det lila/blå blinkandet...

Det som elektroniken ger sken av där är vanligt skimmer - hade sett precis likadant ut om källan varit en MH. Öppna filen i you tube och klicka helskärm så ser du hur det ser ut.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Lasse!

Tråden börjar bli det som jag önskade...

Nu kommer vi in på ett område som jag inte riktigt har satt mig in i ännu...fotosyntesen.

Jag skulle tycka att det vore väldigt givande om vi tillsammans kunde komma fram till vilka nm som behövs och varför.

Vilka fotosyntetsiska pigment använder sig koraller av egentligen (sorry om jag inte förstod ovanstående ordentligt)? Hur mycket energi bidrar de med? Använder koraller antennpigment?

Sedan har jag för mig att jag läst någonstans att rött (680) driver en viss nivå av fotosyntes och att 700 driver en liknande mängd. Men att de tillsammans driver mer än om bara summorna lägges samman. Bara en intressant sak som kan ha bäring på korallarter som lever på grunt vatten...

En annan sak som jag inte heller har koll på... På vilka djup lever våra, i handeln, vanligast förekommande koraller?

Ovanstående har ju verkligen bäring på nödvändig ljuskälla...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kan du se denna? bild. det jag ville påvisa var att denna visar led i en ramp med 4st T5rör fast de är avstängda. meningen med valet av de led som är i och gör den konstiga kurvan är att i de flesta T5 rör som finns på marknaden fylls de elementära orådena upp med nm från T5 rören. jag visa då den korekta Metis hyperion S där kurvan skiljer sig med att det inte finns någon svacka vid 420nm bla.

Det är den som är mindre om du nu kan se den....

post-4344-14468931858233_thumb.jpg

post-4344-14468931858413_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Några frågor:

Vad kommer det sig att oftast de snyggaste korallkaren kör med lysrör eller kombinationen led med lysrör? Kan det ha med att göra att man inte är riktigt nöjd med vad dagens ledarmaturer presterar?

Är det kul att köra hälften av effekten på de vita led? Vad jag kan läsa mig till så oavsett om man kör Maxspect, Radion, eller något hemmabygge så minskar man på effekten på de vita. Är detta positivt att köpa dyra aramturer och sedan nyttja 75% av totaléffekten?

Jag tror en av de större anledningar är att dem som har riiiiktigt fina kar, brukar ha riktigt bra med pengar. ett par tusen här och där i driftkostnad är inte så viktigt när man har ett fungerande kar så de kör ofta kvar på det som fungerat bra och låter andra agera testkanin.

Saltvatten är verkligen en materialsport, saker som tillväxt är inte lika viktigt när man har råd med att fylla karet med XL koraller :=)

Självklart finns det dem som har riktigt fina kar som inte köpt till sig allt, men de är mycke färre av dem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag suger på PS produkter...

kollade litet. Mannes bild Pandora är med T5? Samma led utan är Andreas lilla bild.... Metis?

Min bild är från Andreas tidigare inlägg , som jag fattat det är det på Pandora varianten (LED delen) dvs utan T5or i rampen..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min bild är från Andreas tidigare inlägg , som jag fattat det är det på Pandora varianten (LED delen) dvs utan T5or i rampen..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Utan att T5orna är tända fyller jag på med då. Det finns ju 4st T5 rör i pandora rampen med den skeva kurvan.... Ja min lilla bild är metris med enbart led o där finns inga lysrör i rampen på den o därför har man en annan färgfördelning på led.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle köra på en eller 2 Blue + en Coral + eller Blue special och ett Purple +.. men alla tycker ju olika så det är ju lite vad man gillar som får bestämma vilka rör man väljer. Pure actinic ligger ju enbart mellan 400 och peakar vid 420 för att ebba ut vid 440nm så den fyller ju Pandoras tomrum rätt bra.

Ändrat av Andreas N
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant jämförelse av spektrum... Har jag förstått rätt att det är skillnaden i spektrat i intervallet 500-600 nm som diskuteras flitigast i den här tråden? Jag tycker de andra olikheterna väcker fler frågor...

Jag noterar ytterligare 5 skillnader...

1, Mindre ljus i intervallet kring 420 nm... (varför?) borde inte korallerna ha nytta av det ljuset?

2, Skillnaden i våglängd hos den blåa "royal blue"-toppen... Här ifrågasätter jag valet av jämförelseramp... (EDIT: Inser att det är de vita LED:en i jämförelserampen som spökar här då de inte riktigt sammanfaller med "Royal blue"-våglängden).

3, Mängden ljus i det turkosa området kring 490 nm... Antar att detta är deras "G-topp" i RGB-delen.

4, Den gula toppen 590 nm. Syfte? (EDIT: Antar att det hänger ihop färgbalans av att utöver grundfärgern, röd+grön+blå, ha med alla komplementsfärgerna: Cyan+Gul+Magenta (Röd+Blå). Gult är väl också komplementsfärg till blå, så den gula toppen borde minska den blå färgen.

5, Att den röda toppen är vid 635 nm istället för 660 nm. Antar att detta är deras "R-topp" i RGB-delen och att 635 nm valts för att ögat är känsligare för den våglängden.

1) Där är jag enig med dig - 420 nm bör vara med - topp för klorofyll A

2) Där har du nog rätt att det är de vita som spökar - troligtvis baserade på 445 eller 450 nm

3) Det är nog den gröna delen ja men det finns ett antal fluorescerande proteiner som aktiveras av våglängder kring 490 nm

4) 570 är en känd våglängd för vissa fluorescerande proteiner som sänder ut våglängder kring 605 - 615 nm (orange till ljusrött) - här ligger svaret varför vissa koraller verkar fadda under andra ramper. Jag tror att 590 är vald eftersom den typ av LED är enklare att göra än 570 nm

5) Tror som du men jag tror också att för koraller kan denna topp vara viktigare än 660 eftersom 625 är optima för klorofyll C

För övrigt tror jag inte att den svagare kurvan i bilden handlar om att det är lysrör med utan det är deras egne LED ramp med vita LED och utan lysrör

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...