Gå till innehåll

Royal exlusive Rd3 Speedy 75 vs Jebao dc6000


Henric

Rekommenderade inlägg

Jag har beställt en Jebao dc6000 som jag tänkte jämföra med Royal exlusive Rd3 Speedy 75.

Rd3 går idag i mitt kar och har gjort så i ca 2 år.

Båda pumparna är likströmspumpar men Rd3 pumpar 8000 liter mot DC6000 pumpar 6000.

Det är stor skillnad i pris på dessa pumpar 5570 (Drakfisken) mot 620 (Fish street) Frakt tillkommer på båda.

Jag kommer att titta på kavalitet och prestanda och väldigt mycket på ljudnivån som jag tycker är extra viktig.

Nu väntar jag bara på att tomten ska komma några dagar tidigare än den 24:e.

Jag återkommer.

Mvh Henric

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant för jag står å stampar jag med vilken som kan vara aktuell som returpump å lyfta vattnet ca 3,5m max

hur justerar man flödet med RD3?

Intressant för jag står å stampar jag med vilken som kan vara aktuell som returpump å lyfta vattnet ca 3,5m max

Pengar är strunt samma vill ha en pump som är reglerbar å inte bara stegvis. Har även kollat på waveline 6000 och den nya styrningen som blir rpm istälet för stegvis. Men även Abyzz A100 är intressant men faller på dess watt ;(

Ändrat av wrang
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant för jag står å stampar jag med vilken som kan vara aktuell som returpump å lyfta vattnet ca 3,5m max

Pengar är strunt samma vill ha en pump som är reglerbar å inte bara stegvis. Har även kollat på waveline 6000 och den nya styrningen som blir rpm istälet för stegvis. Men även Abyzz A100 är intressant men faller på dess watt ;(

Det är väldigt enkelt. En knappsats upp och ned. Displayen visar antal watt som den går på. Om det stämmer vet jag inte men det går att använda som ett referensvärde, typ om man stänger av den.

Så man kan väl säga att den är regerbar i väldigt små steg;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant för jag står å stampar jag med vilken som kan vara aktuell som returpump å lyfta vattnet ca 3,5m max

hur justerar man flödet med RD3?

Intressant för jag står å stampar jag med vilken som kan vara aktuell som returpump å lyfta vattnet ca 3,5m max

Pengar är strunt samma vill ha en pump som är reglerbar å inte bara stegvis. Har även kollat på waveline 6000 och den nya styrningen som blir rpm istälet för stegvis. Men även Abyzz A100 är intressant men faller på dess watt ;(

Tänk på att när tillverkarna anger 3,5 m max så betyder det att vid 3,5 m ger pumpen 0 i flöde. Titta på detta flödesdiagram för Jebao 6000 till 12 000

post-2331-14468931763867_thumb.jpg

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har även kollat på waveline 6000 och den nya styrningen som blir rpm istälet för stegvis.

Den nya kontrollern är inte helt klar ännu, men bör vara så efter nyår. De kontrollers som skickas med i dagsläget har 12 steg istället för 6 som det var från början.

Kom ihåg att det finns en stor OEM-marknad

På RC hävdas det att

The Waveline/Diablo/Jebao Gen 2 are all basically the exact same thing.

MVH Lasse

Helt klart är att Diablo och Jebao är kopior på Wavelines Gen 1, på Gen 2 har man flyttat ut en del av elektroniken i själva styrenheten.

Gen 2 är nu gjorda så att man kan koppla in 3'e parts kontroller från tex Apex via den nya pumpkotrollern och den blir då en ren by-pass.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okey då är kanske en RD bättre för mig å en GHL flödes mätare på detta sedan ;)

Är det samma kurva för flödet på dom du skall testa å watt

Riktigt så bra kommer jag inte kunna göra testet.

Jag tycker att jag har bra koll på pumpar då jag har testat ganska många olika. Deltec, New-jet, Aqua-Bee, Tunze silence DC, Royal Exclusive m.m.

NR1 är fortfarande Deltec 8070 på läge 2.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den nya kontrollern är inte helt klar ännu, men bör vara så efter nyår. De kontrollers som skickas med i dagsläget har 12 steg istället för 6 som det var från början.

Helt klart är att Diablo och Jebao är kopior på Wavelines Gen 1, på Gen 2 har man flyttat ut en del av elektroniken i själva styrenheten.

Gen 2 är nu gjorda så att man kan koppla in 3'e parts kontroller från tex Apex via den nya pumpkotrollern och den blir då en ren by-pass.

Vilken är styrsignalen - vet du det?

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilken är styrsignalen - vet du det?

MVH Lasse

1-10V har jag läst nån stans å även GHL syrbar

as well as a 0-10v accepting port to control speeds by your Neptune Apex, Digital Aquatics ReefKeeper, Reef Angel controller, or any other control device that will output a 0-10v signal.

--

The second option is better suited for closed loops with 0-100% flow control and an external com port for 0-10v analog speed control. It will work with any 0-10v analog controller such as Apex, Reef Keeper, Profilux, and Reef Angel (analog). You can use a 0-10v analog to 5v digital converter for Arduino PWM speed control.

å sen lasse så lägg inte in en skärmdump utan bara pumpkurvan tack ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Testen jag har lovat är inte utförd ännu då mitt kar blev nästan en 1 månad försenat. Men jag har hunnit provköra Dc6000 en gång och den verkar mycket lovande.

Men tyvärr i går när jag skulle sätta i gång den igen så gick controllern sönder. Jag satte i 220 adaptern i uttaget och därefter dc-pluggen i controllern och då gick den sönder. Jag lyckades se en liten blixt när jag satte i dc-pluggen i controllern så det var nog det som var orsaken. Jag har även blåst en contoller till en WP25, antagligen på samma sätt... Så någon detalj i konstruktionen är svag. Men som tur är så är Fish-Street väldigt vänliga och skickar nya grejer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Testen jag har lovat är inte utförd ännu då mitt kar blev nästan en 1 månad försenat. Men jag har hunnit provköra Dc6000 en gång och den verkar mycket lovande.

Men tyvärr i går när jag skulle sätta i gång den igen så gick controllern sönder. Jag satte i 220 adaptern i uttaget och därefter dc-pluggen i controllern och då gick den sönder. Jag lyckades se en liten blixt när jag satte i dc-pluggen i controllern så det var nog det som var orsaken. Jag har även blåst en contoller till en WP25, antagligen på samma sätt... Så någon detalj i konstruktionen är svag. Men som tur är så är Fish-Street väldigt vänliga och skickar nya grejer.

Det är tillräckligt med testresultat för min del... En så drift-osäker returpump vill man ju inte ha...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...