Gå till innehåll

Jebao Wp25 vs Tunze 6095


Henric

Rekommenderade inlägg

En test ytterligare!

Jag har beställt en Jebao wp25 som jag tänkte jämföra med Tunze 6095.

Tunze 6095 kör jag i dag i mitt kar.

Båda pumparna är likströmspumpar och pumpar 8000 liter.

Det är stor skillnad i pris på dessa pumpar 1970 (Drakfisken) mot 457 (Fish street) Frakt tillkommer på båda.

Jag kommer att titta på kavalitet och prestanda och väldigt mycket på ljudnivån som jag tycker är extra viktig.

Nu väntar jag bara på att tomten ska komma några dagar tidigare än den 24:e.

Jag återkommer.

Mvh Henric

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kvalitén på kontrollenheten för Jebao känns väl sådär vilket du kommer att märka, men rent prestandamässigt så är det mycket för pengarna enligt mig.

Blir skoj att läsa din utvärdering av de båda då jag aldrig testat en 6095. Har dock jämfört en Vortech MP10es mot Jebao WP-25 och Vortech såldes snabbt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Konteoller tillkommer ju för 6095.

Har redan jämfört 6095 med wo40, och det utmynnade i att jag behöll min 6095 pga ljud

Du har helt rätt. En single-controler tillkommer, har för mig att de ligger på en 5-hundring ungefär.

Wp40 tycker jag inte man kan jämföra med fullt ut. Dels är den så mycket större i omfång och så pumpar den mer. Man skulle i och för sig kunna ställa ned flödet till 8000 och jämföra.

Min 6095 ökar rätt mycket i ljud när jag ökar flödet från 5000 till 8000.

Men det ska bli spännande att köra dem bredvid varandra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har 2st 6095 och 2st WP40 i mitt kar.

Ljudmässigt kan jag inte påstå att det är nån större skillnad på de olika märkena om jag använder samma typ av program på dem. WP40 flyttar betydligt mer vatten än 6095 vilket inte är så konstigt eftersom de snarare motsvarar tunze 6105 och inte 6095..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

WP40 flyttar betydligt mer vatten än 6095 vilket inte är så konstigt eftersom de snarare motsvarar tunze 6105 och inte 6095..

Roligt att du säger det, tunze 6105 är dokumenterad att föflytta 12,000liter, men i verkligheten så pumpar den faktiskt mindre än 6095 som släpptes efter tunze fick på fingrarna för att deras siffror var så fel, så man får anta att den stämmer då de justerat sina mätsätt nu.

post-5317-14468931762929_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är väll snarare så att det där testat av AA fått på fingrarna.

The final conclusion to be drawn from this test and the one published in Advanced Aquarist is that flow rates measured in gallons per hour (or any other velocity for that matter) are essentially useless.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Äger en WP-25 Super nöjd på min 130L Kar

har bara en och kör Wave mode W1 på 50% annars sanden flyttar runt i hela karet,

Ljudet är tyvärr lite högt när det gäller Wave mode men kör men konstant flöde så det är knepp tyst.

sensor för natt funktion tycker jag inte om på grund att den enda som den gör att byta från Wave till konstant , så beror på hastigheten kommer pumpen att agera.

den är mycket mindre i storlek än Tunze 6095

MVH

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har båda pumpar och tycker dom är rätt olika i vissa aspekter, tunzen är ytterst tyst medan min jebao har vissa ljud för sig när den varvar upp.

Den stora skillnaden är dock flödesmönstret, tunzen kan köra med fullt flås utan problem med koraller o sand medan jebaon har mer av en jetstråle som kan ställa till det.

Har man ett kortare kar kring 100-120 så har tunzen vissa fördelar med att den täcker mer yta med "önskvärt" flöde för koraller.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har båda pumpar och tycker dom är rätt olika i vissa aspekter, tunzen är ytterst tyst medan min jebao har vissa ljud för sig när den varvar upp.

Den stora skillnaden är dock flödesmönstret, tunzen kan köra med fullt flås utan problem med koraller o sand medan jebaon har mer av en jetstråle som kan ställa till det.

Har man ett kortare kar kring 100-120 så har tunzen vissa fördelar med att den täcker mer yta med "önskvärt" flöde för koraller.

//NiXoN

Intressant, är det skillnad i diameter på utblåsen kanske?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

WP-60/40 eller 25 har en koncentrerad flöde och det kan skada koraler om det riktat mot.

eftersom jag använder en WP-25 på en 80cm kar har jag 2 tips som kan

1- Köp den extra power supply för att minska flöde

2- Rikta utbålset mot rutan.

sök på google WP-60 mod det är några som har kapat utblåset och andra som har gjort 4 hål på sidan och det minskar det koncentrerat flöde

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Roligt att du säger det, tunze 6105 är dokumenterad att föflytta 12,000liter, men i verkligheten så pumpar den faktiskt mindre än 6095 som släpptes efter tunze fick på fingrarna för att deras siffror var så fel, så man får anta att den stämmer då de justerat sina mätsätt nu.

Tunze har efter att det där testet publicerats börjat skicka med två frontkåpor så man kan välja mellan det ursprungliga smalare utflödet eller ett bredare utflöde... Man skickar också med en jumper som ställer om spänningsmatningen till 24V istället för ursprungliga maximala 18V, vilket också ger ett högre flöde...

Även testarna/testet har fått mycket kritik så sanningen ligger kanske någonstans mitt-emellan...(?)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan bidra med mina erfarenheter också.

Jag har alla mina 4 streamers på ena kortsidan i ett 120cm lång kar.

Avrinningen är på samma kortsida, så de sitter två och två på var sida.

Läng med hela akvariet har jag en "rygg" av LS längs hela akvariet.

Mitt problem har varit att 6095 ger bra flöde men så brett flöde att det "studsar" på LS och ner i sanden som då flyttas.

Det är ju bra för att röra om men inte så snyggt.

Jag bytte ut en 6095 mot en 6055 som har ett smalare flöde (men svagare) och då får jag bra cirkulation längs med ryggen, men det finns inte så mycket tryck kvar efter 100-110 cm.

Sedan bytte jag en 6095 mot en WP-25 och fick då bra (för mig) bredd och trycket når hela vägen till andra änden.

Så hade jag kunna göra om mina val (kanske jag gör så småningom) så hade jag kört på 4 st WP-25.

Ljudmässigt så lät min WP-25 när den varvade upp och ner under ca 2 veckor. Nu är den knäpptyst.

Med min hemmabyggda styrning för 6095:orna och 6055:an lät de mer faktiskt när de varvade upp och ner. Nu kör jag för tillfället för fullt med 24V.

Min feedback. Kanske inte passar alla, men...

/Håkan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...