Gå till innehåll

Lolabahamas Tropiska träsk (Cayman 300l)


Lolabahama

Rekommenderade inlägg

Som hackspetten i Kalle Anka på julafton, fast gullig :). Är extremt glad nu att jag inte började bråka med alla alger för Torben, som Salariasen numera heter ser mycket lycklig ut när han hoppar från sten till sten och käkar (om en fisk nu kan vara lycklig).

Är hur som helst glatt överraskad att alla verkar trivas så bra hittills. Har under veckors tid målat upp skräck scenarior där alla mina efterlängtade fiskar ligger och flyter med magen i vädret dagen efter införskaffandet. Men än verkar dom må bra (peppar peppar ta i trä).

Nu känner jag att jag vill ha nåt annat i karet. Har fått erbjudande om att köpa en ganska stor anemon (ca 30 cm) och visst vore det kul att se hur Clownerna reagerar men det känns som att anemoner inte är något alternativ i dagsläget. Skulle inte vilja ha på mitt samvete att ha haft ihjäl den pga okunskap.

Hur tror ni Euphyllia skulle funka? Är det också för svårt för en nybörjare kanske?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 124
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Köpte en anemon till mina clowner i början men den visste inte var den ville vara och clownerna struntade i den helt. Anemonen dog efter ett tag och först nu typ 1år efter fick jag köpt någon sak och efter 1 månad hittade clownerna till den.

och jag lyckas inte få in bild mha denna frukt saken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dator skall man använda och inte några fruktsaker lr så behöver man lära sig hur fruktsakerna är tänkta att utnyttjas helt enkelt.

Köptes från lottac här på forumet och den är snyggare nu än när den var i 80L tycker jag.

post-7223-14468932040079_thumb.jpg

post-7223-14468932039481_thumb.jpgInhandlades också från lottac men verkar inte trivas perfekt men de sitter under 100W dioder totalt utan linser iofs. Stenen de står på är en av flera som kom från imazo som jag nämnde tidigare.

post-7223-14468932039824_thumb.jpgStenen bakom yellow tang är från bioted.

//Jonas

post-7223-14468932038889_thumb.jpg

post-7223-14468932039148_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jomen det där ser ut som en Euphyllia divisa som jag hade tänkt mig, jättefin, och hemskt fina clowner. Skulle du säga att den verkar vara relativt lätt att få att trivas? Hur stor är den i diameter ca? Kollade lite på tyska korallförsäljar sidor och dom var ju inte billiga direkt :snurrig: (säkert inte dyra heller om man ser till vad korall fantaster kan tänka sig att betala för ett fint exemplar av något ovanligt).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Uppskattningsvis knappt 10cm på längden och kanske 5cm på bredden. Har låga Kalium värden som jag korrigerar samt även MG men vet ej hur Ca är då den påverkas av MG så.

Clownerna är från Ciklidhuset och även yellow tang samt min hondjävul, all fisk som är kvar är från Ciklidhuset kom jag på nu. Bengaii pappan överlevde inte förlossningen och mamman gick hädan vid akvarie bytet, de om något verkar ha problem med höga No3 värden.

Jag är nybörjare i detta och har väl haft tur så sett med allt omkring samt bra hjälp från medlemmarna här. Upplever att Euphyllia'n mår bra men vill att den skall växa och bli stor, går väl inte över en vecka men det är bara att skynda långsamt. Duttar i FM ultra organic varje dag.

Fick lite cyano nu iom flytten till 375L men dammsög bort första gången och doserar nu salpeter utblandat enligt lasses femtielfe-gången metoden. Märker att det minskar den lilla fläck på 2cm i diameter som jag har.

//Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmmja det känns som om nästa investering jag kommer att göra får definitivt bli ett ordentligt testkit. Har ju koll på dom mest basala värdena men det känns som om det inte räcker så långt i den här hobbyn ;)

Väldigt fina firrar har du, blir lite nyfiken på vad en hondjävul kan tänkas vara för nån fisk? Själv har jag noll koll på hur den slutgiltiga populationen i akvariet kommer att se ut, är ju något begränsad av storleken på karet men fick ju ett par tips på fina fiskar av Lasse. Så det får man väl se vart det landar nånstans. Skulle vilja ha någon lite större fisk samt ett litet stim av några snälla småfiskar, yellow staghorn var ju väldigt fina till exempel. Men finns ju en del att välja på :snurrig:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

post-7223-144689320409_thumb.jpg

Här är en suddig bild, fick namnet hondjävul av mig då den uppförde sig på ett sätt som en jag levde ihop med tidigare. Köpte en fisk som jag ville skulle gå ihop med denna men vid uppvärmningen av påsen så var hondjävulen framme och "gnatade" så den nya dog.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Haha aj då det låter inget vidare. Ser ut som nån liten fröken? Grymt snygg fisk men låter ju som om den har allvarliga attitydproblem :). Synd på nya fisken :(. När jag började kika på saltvattenfiskar tyckte jag ju att fröknarna var jättefina och tänkte att jag skulle ha massa sådana i karet men dom är väl inte helt snälla har jag fått reda på nu (undantaget dom Lasse nämnde).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att hemligheten med de flesta fröknar är antalet - och att man har en viss tur med individer. Just den som Jonas visar går att ha om man har många så man tätar upp populationen. Då pratar jag kanske om 10 - 20 i ett 300 liters. De som har haft Malawi och Tanganyiker känner väl till problemet och lösningen. Den jag visade går i alla fall bra med 9 i ett kar på ca 450 liter (Percula 120). Men det finns fröknar som vuxna inte går att ha i möblerade rum - tyvärr så är några av de vackraste från den kategorin. Med fröknar menar jag frökenfisk - bara så det inte blir några missförstånd :)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men det finns fröknar som vuxna inte går att ha i möblerade rum - tyvärr så är några av de vackraste från den kategorin. Med fröknar menar jag frökenfisk - bara så det inte blir några missförstånd :)

MVH Lasse

Hahaha det finns nog Homo sapiens fröknar som faller under den kategorin också :ler:. Känner igen det där från Malawi kar som du säger Lasse, dom behöver nästan stå på varandra för att inte hålla på och bråka och slåss som vildar. Har börjat snegla på Chromis istället faktiskt, är dom något mildare i temperamentet tro?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dags för en bild. Såhär ser karet ut idag, är mer än sugen på att börja få i lite koraller och dylikt. Ser lite tomt ut men innevånarna verkar trivas. Blir lite avundsjuk när man kollar på andra som startat upp samtidigt eller till och med senare än jag och redan har fullt med anemoner och koraller och annat kul. Jag är väl helt enkelt lite seg.

post-8061-14468932070672_thumb.jpg

Ganska mycket kiselalger fortfarande men Torben jobbar på bra och börjar se ganska så smällfet ut. Kan en Salarias äta ihjäl sig?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ganska mycket kiselalger fortfarande men Torben jobbar på bra och börjar se ganska så smällfet ut. Kan en Salarias äta ihjäl sig?

Det har jag undrat också - men för mig har det inte inträffat än - men jag var rätt orolig ett tag....

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mjo ska köpa till lite mera sten jag med. Ser lite endimensionellt nu men mängden får duga så länge. Tänkte köpa riktigt fin sten och försöka få till en lite mer fantasifull reefscape med tiden. Men nu undrar jag som gröngöling lite. Kan man "tillsätta" sump i efterhand liksom? För då ska det väl borras och så vidare. Eller ska du köra med nån typ av överrinningsbox? Det var ju nån klok människa som skrev till mig i min första tråd här på guiden att jag borde överväga att ha sump. Överkurs tänkte jag men nu ångrar jag mig faktiskt (oväntat) så det är nog nåt som jag kommer försöka greja till i framtiden. Fast sen vetifan om man får plats med nån sump värd namnet i akvariemöbeln jag har? Du har ingen tråd om ditt akvarium man kan kika på?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Överriningsboxar kan vara lite mer bökiga, men har man bra säkerhetsnivåer i sump och akvarium så fungerar dom jättebra.

Med säkerhetsnivå menar jag att du har tillräckligt med extra volym i sumpen så att det aldrig kan svämma över, och att returfacket i sumpens volym samt akvariets vattennivå är så att den inte kan översvämma själva akvariet.

Detta är ju så klart ifall det skulle bli strömavbrott, samt om överrinnigsboxen av någon anledning skulle tappa suget eller bli blockerad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En sump är smidigt och ger dig mer plats om du i framtiden vill köra zeovit eller liknande. Gällande säkerhet med vattennivåer osv så är det bara att fundera på vad som kan hända, utlopp som täpps igen, hävertverkan vid strömavbrott osv. En kompis råkade hänga en wettexduk på kanten till en balja med vatten i och det räckte för att placera 10 liter vatten på ett nu förstört parkettgolv =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?58004-Jonas-375L

Här har du mitt men har inte blivit uppdaterat på ett tag. Fick hämtat returpumpen idag och väntar på skummaren som beställdes samma dag. Sedan är det hornbach för 160L akvarie och bioted för pvc rör för ytavrinning i ett ej borrat akvarie. Snart är man väl i hamn med att ha det så man vill ha det. Projektet med arduino kontroller för ljuset och dosering är under utveckling och det är först nu de senaste dagarna man fått gjort en del med det. Mycket att röja efter att exet flyttade ut har man kvar att göra som är lite mera prio på än akvariet.

//Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Överriningsboxar kan vara lite mer bökiga, men har man bra säkerhetsnivåer i sump och akvarium så fungerar dom jättebra.

Med säkerhetsnivå menar jag att du har tillräckligt med extra volym i sumpen så att det aldrig kan svämma över, och att returfacket i sumpens volym samt akvariets vattennivå är så att den inte kan översvämma själva akvariet.

Detta är ju så klart ifall det skulle bli strömavbrott, samt om överrinnigsboxen av någon anledning skulle tappa suget eller bli blockerad.

Mjo det där med strömavbrott känns ju väldigt vanskligt, översvämmade akvarium klarar man sig ju utan. Är nervös så det räcker och blir över för att eländet ska spricka/läcka ändå :smiley24:. Och det där med sumpvolym, akvariebänken ser ju ut som så att det är skåp-öppen hylla-skåp så utan att bygga om hela bänken skulle man inte få plats med nånting där under. Men får lura på det där lite.

En sump är smidigt och ger dig mer plats om du i framtiden vill köra zeovit eller liknande. Gällande säkerhet med vattennivåer osv så är det bara att fundera på vad som kan hända, utlopp som täpps igen, hävertverkan vid strömavbrott osv. En kompis råkade hänga en wettexduk på kanten till en balja med vatten i och det räckte för att placera 10 liter vatten på ett nu förstört parkettgolv =)

Åh fy, 10 liter av en sån liten grej!? Bittert. Förstår att du har rejält säkerhetstänk gällande vattennivåer iom att du i princip har en ocean i vardagsrummet (med mina mått mätt). Herrejösses, din sump är större än hela mitt akvarium :snurrig:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?58004-Jonas-375L

Här har du mitt men har inte blivit uppdaterat på ett tag. Fick hämtat returpumpen idag och väntar på skummaren som beställdes samma dag. Sedan är det hornbach för 160L akvarie och bioted för pvc rör för ytavrinning i ett ej borrat akvarie. Snart är man väl i hamn med att ha det så man vill ha det. Projektet med arduino kontroller för ljuset och dosering är under utveckling och det är först nu de senaste dagarna man fått gjort en del med det. Mycket att röja efter att exet flyttade ut har man kvar att göra som är lite mera prio på än akvariet.

//Jonas

Ja då förstår jag att du har haft annat att tänka på. Ska smyga lite i din tråd iaf, blir spännande att se hur det blir.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blev lite fundersam nu när jag öppnade locket på akvariet, det flöt nämligen ett gäng smådjur på ytan. Såg ut som små spindlar ungefär, ljusa till färgen, kass beskrivning men kommer inte på nåt bättre att jämföra med. Vad är det för nåt?

Slänger in en bild på fläsk-Torben som sitter på sin favorit sten och surar.

post-8061-14468932097918_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, kanonsaker låter bra. Har hittat lite andra konstigheter också som någon kanske kan hjälpa till och identifiera.

post-8061-14468932105422_thumb.jpg Små röda prylar. Den runda rakt fram öppnar och stänger sig? (Ursäkta mobilkamera bilder).

post-8061-14468932105675_thumb.jpgBorstig, trådig grej. Gör inget speciellt. Bara är där liksom...?

post-8061-14468932105161_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...