Gå till innehåll

Lolabahamas Tropiska träsk (Cayman 300l)


Lolabahama

Rekommenderade inlägg

Tänkte att jag skulle starta en tråd om min lilla burk, dels kan det väl vara av intresse för andra nybörjar-saltisar men känner även att det är kul att kunna se karet utvecklas med tiden. Kommer här att dela med mig av allt, både framgångar och dom där ögonblicken där man känner "hur fan tänkte jag där", pinsamt, men någon gång, någonstans, kanske någon annan kan undvika att göra samma misstag så nån nytta kan det komma även av dom ögonblicken.

Själva akvariet är ett Ferplast Cayman Scenic 110 på blygsamma 300l men kände att den storleken räckte att börja med. Varken för litet eller för stort.

Tekniken är än så länge:

Streamers: 1st Tunze 6045 samt en Aquaclear powerhead 70 (den senare kan man även skruva på en filtertillsats på vilket jag tyckte var smidigt)

Skummare: 1st Ferplast Bluskimmer 550 som jag hittills är väldigt nöjd med, den går ganska tyst och skummar bra redan ett knappt dygn efter uppstart.

Belysning: 2st T5 rör som satt i akvariet när jag köpte dom, har i nuläget inga tekniska specifikationer just nu men kommer ändå få uppgradera dom så vi får se vad det nya blir.

Och vad gäller levande så är det enda som bor i akvariet just nu sten, närmare bestämt 10 kg arrangerat i något som förhoppningsvis liknar ett taffligt försök till reefscape, volymen på LS kommer att utökas snarast.

Där befinner jag mig idag. Karet är tänkt att bli ett FOWLR sen får man väl se vart det hamnar om det kanske blir lite mindre krävande koraller och dylikt.

Så sammanfattningsvis så är detta ett kar som kommer att skapas av en total nybörjare. Har ni synpunkter, tips och råd så är dom hjärtligt välkomna. Vill avsluta detta inledande inlägg med att ge hela Saltvattensguiden en eloge. Jag har fått otroligt mycket hjälp redan av tålmodiga saltvattens veteraner! Fantastiskt hjälpsamt forum med en genomgående trevlig ton vilket är ovanligt på dom flesta internetforum i dagens läge.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 124
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Här kommer lite bilder från svunna tider och från uppstarten.

post-8061-14468931763071_thumb.jpg Så här såg det ut på den tiden det var sötvatten i det, innevånare just då var Diskus, samt några Platy som brorsans barn tröttnat på som fick flytta till mitt unwanted fish shelter.

post-8061-14468931763192_thumb.jpgPåfyllt, sandat med delar av tekniken igång. Köpte först en Aquamedic skummare och insåg ganska snart att det funkade inte alls...eftersom mitt akvarium har en huv, hur fan tänkte jag där...notera den ensamma hålstenen som ligger och skäms och ser allmänt malplacerad ut.

post-8061-14468931763416_thumb.jpgAnledningen till att rubriken i denna tråd är Lolabahamas Tropiska träsk, när jag hade arrangerat om min LS för 414:e gången såg det ut precis så. Som ett träsk, men tror att det får duga sådär nu. Så länge i alla fall...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack! Och tack för tipset, det sitter en stor reflektor som sitter över båda lysrören fast den är ganska så anfrätt av tidens tand så att säga, den är mer beige än vit som originalfärgen var (kan jag tänka mig). Men är reflektorer universal? Så att alla reflektorer passar dom flesta akvarier? Eller måste man köpa speciellt avsett för varje märke?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nice inledning, köpte du Diskus från polaren i Thn kanske? Kommer att följas varjefall från min sida.

//Jonas

Man tackar! Mina första plattfiskar inhandlades från den lokale zoohandlargubben, och dom som följde därpå inhandlades lite här och var i Skbg (förvånansvärt många hobbyodlare här i trakten). Har inte haft äran att handla av självaste Diskuskungen om det är Tony som åsyftas ;). Kul med followers på SvG :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man tackar! Mina första plattfiskar inhandlades från den lokale zoohandlargubben, och dom som följde därpå inhandlades lite här och var i Skbg (förvånansvärt många hobbyodlare här i trakten). Har inte haft äran att handla av självaste Diskuskungen om det är Tony som åsyftas ;). Kul med followers på SvG :)

Japp det gjorde jag. Mr Diskus himself sas var uthyrd till hans arbetsplats så man har fått hjälpa honom med mycket genom tiderna. Du får gilla Tonysdiskusodling på FB så ser du vad han har hemma. Sist jag träffade honom kom Norrlänningar ned och handlade mycket, även norra Norge kommer till thn för diskus.

//Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det löste sig någorlunda efter gårkvällens frustration? Jag missade dig på chatten innan i kväll. Har det lagt sej någorlunda nu

Hej igen! Ja då det ser mkt bättre ut nu! Släppte ju allt igår och lät det bara ligga och igång med lite extra filtrering, sen höll jag på och flyttade runt eländet några timmar förut. Den mesta skiten har lagt sig i prydliga högar (tack streamers) så den är bara att häverta upp sen har skummaren jobbat på otroligt bra faktiskt. Så vattnet har klarnat upp betydligt. Så nu känns det som om det ser rätt så ok ut med möjligheter att bygga vidare så som jag tänkt (lite lägre med sten på mitten och en lite högre sektion på höger sida av karet samt lite simyta i mitten framkant). Så nu väntar man bara på nästa löning så man kan handla mer sten! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack! Och tack för tipset, det sitter en stor reflektor som sitter över båda lysrören fast den är ganska så anfrätt av tidens tand så att säga, den är mer beige än vit som originalfärgen var (kan jag tänka mig). Men är reflektorer universal? Så att alla reflektorer passar dom flesta akvarier? Eller måste man köpa speciellt avsett för varje märke?

Det ska vara angivet att reflektorerna är för t5, sen väljer du en reflektor för samma watt som dina rör så får du rätt längd. Reflektorerna ska vara av "måsvinge"-modell Juvelreflektorerna som brukar säljas i djuraffären är inget att ha.

Den här typen är det jag pratar om http://fish.aquaristic.net/Reflekta-T5-reflector-PRO-Line.html

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Uppdatering, träsket har klarnat upp så nu ser man min rysligt attraktiva skummare (som fungerar klanderfritt) samt lite sladdar och diverse som hänger ner på ett snyggt och prydligt sätt. Blev faktiskt ganska nöjd med hur stenen ser ut, vill ha mera sten genast så man kan bygga vidare, men Rom byggdes ju inte på en dag :(. Här näst på agendan står lite allmän städning i karet och kanske eventuellt ett litet vattenbyte samt snygga till kabelhärvan. Skall även försöka få tag på nån smidig LED list som man kan få plats med mellan existerande armaturer.

Och en fråga. Det är ju en oljig hinna över hela vattenytan, kan man bli av med den på något sätt? Eller är det normalt att det ser ut sådär?

post-8061-14468931777017_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det sägs ju att oftast när man slänger i ny sten så börjar inkörningsfasen om. Och på bilden att tolka så behöver du köpa en hel del sten till, e karet på 300 liter ? Så försök ha i åtminstone 30kg sten :) hinnan på ytan blir du inte av med utan en ytavrinnare ! Men tänk på att rikta cirkulationen mot ytan så hjälper det lite åtminstone

Du har nog lite lite cirkulation också! Jag kör runt 8-10 tusen liter/h i mitt 130 liters kar !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det sägs ju att oftast när man slänger i ny sten så börjar inkörningsfasen om. Och på bilden att tolka så behöver du köpa en hel del sten till, e karet på 300 liter ? Så försök ha i åtminstone 30kg sten :) hinnan på ytan blir du inte av med utan en ytavrinnare ! Men tänk på att rikta cirkulationen mot ytan så hjälper det lite åtminstone

Du har nog lite lite cirkulation också! Jag kör runt 8-10 tusen liter/h i mitt 130 liters kar !

Jo är medveten om sten situationen så det har du ju helt rätt i, men det hade tyvärr blivit en lite för stor kostnad att köpa 30 kg på en gång, räknar med att köpa 10kg till inom kort sen får jag ta resten lite i taget så att det inte blir för stor biologisk belastning när karet väl är cyklat. Intressant det där med cirkulationen, jag hade uppfattat det som att det "räcker" med att 10ggr karets vattenvolym cirkuleras/h? Men jag kanske har fått det om bakfoten så att säga? Men då får jag införskaffa lite mer streamers då helt enkelt :). Kan leva med oljig vattenyta så länge det inte skadar det som lever i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det där med cirkulationen som Majki pratar om är helt beroende på omständigheter & mål med akvariet. Du ska ju köra FOWLR, 10x räcker bra. Kanske att du vill förhindra att för mycket detritus ansamlas på stenen, se till att det är bra flöde där då eller blås bort det manuellt med ett powerhead eller en "Turkey baster" om du tycker det är viktigt.

Akvariet startar inte heller om när du stoppar i ny sten .. eller återigen är det beroende av omständigheter. Tex mängd sten & hur mycket organiskt material som följer som bakterierna måste hantera.

Mängden sten som behövs kan diskuteras ... det beror på om det är det enda mediat för biologisk filtrering du vill använda.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det där med cirkulationen som Majki pratar om är helt beroende på omständigheter & mål med akvariet. Du ska ju köra FOWLR, 10x räcker bra. Kanske att du vill förhindra att för mycket detritus ansamlas på stenen, se till att det är bra flöde där då eller blås bort det manuellt med ett powerhead eller en "Turkey baster" om du tycker det är viktigt.

Akvariet startar inte heller om när du stoppar i ny sten .. eller återigen är det beroende av omständigheter. Tex mängd sten & hur mycket organiskt material som följer som bakterierna måste hantera.

Mängden sten som behövs kan diskuteras ... det beror på om det är det enda mediat för biologisk filtrering du vill använda.

Fast det där beror ju helt på vad för sten man lyckas hitta . Mängden sten man slänger i. Och hur den e körd innan .

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man måste komma ihåg att den gamla brasklappen, mängden levandesten i kg ska motsvara 10% av vattenvolymen i liter, är en relik från när man utarbetade berlinmetoden.

Anledningen till att man ville ha den mängden sten var för att få en tillräckligt stor denitrifikation för att bli av med nitrat.

På den tiden hade man riktigt dålig cirkulation i karen och ännu sämre skummare.

Skummar problemet gjorde att det blev mer nitrat i vattnet än vad vi normalt har i dag.

Den bristande cirkulationen gjorde att det ansamlades alldeles för mycket detrius på botten för att man skulle kunna ha en sandbotten för denitrifikation.

Sen höll man inte på med kolkällor, macroalgsodlingar, turf-scrubbers eller externa nitratfilter.

Alternativet att faktiskt byta vatten för att bli av med nitrat ansåg man (liksom de flesta i dag) vara för jobbigt.

Så det finns som sagt andra sätt att hantera nitrat, eller egentligen hela kvävets kretslopp, än att slänga i en massa levande sten i sitt akvarium. Vattenbyten tex är ju alltid bra, sen behöver man inte ha det så knökfullt med fisk heller ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det där med cirkulationen som Majki pratar om är helt beroende på omständigheter & mål med akvariet. Du ska ju köra FOWLR, 10x räcker bra. Kanske att du vill förhindra att för mycket detritus ansamlas på stenen, se till att det är bra flöde där då eller blås bort det manuellt med ett powerhead eller en "Turkey baster" om du tycker det är viktigt.

Akvariet startar inte heller om när du stoppar i ny sten .. eller återigen är det beroende av omständigheter. Tex mängd sten & hur mycket organiskt material som följer som bakterierna måste hantera.

Mängden sten som behövs kan diskuteras ... det beror på om det är det enda mediat för biologisk filtrering du vill använda.

Ok då hade jag fattat rätt ang cirkulation i alla fall, ja detrius ansamlingar vill man väl helst inte ha i några större mängder så kanske ska köpa ytterligare en streamer så det blir lite sten-koncentrerat flås, just nu är ju en riktad rätt ut i karet så att säga och den andra är riktad mot ytan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man måste komma ihåg att den gamla brasklappen, mängden levandesten i kg ska motsvara 10% av vattenvolymen i liter, är en relik från när man utarbetade berlinmetoden.

Anledningen till att man ville ha den mängden sten var för att få en tillräckligt stor denitrifikation för att bli av med nitrat.

På den tiden hade man riktigt dålig cirkulation i karen och ännu sämre skummare.

Skummar problemet gjorde att det blev mer nitrat i vattnet än vad vi normalt har i dag.

Den bristande cirkulationen gjorde att det ansamlades alldeles för mycket detrius på botten för att man skulle kunna ha en sandbotten för denitrifikation.

Sen höll man inte på med kolkällor, macroalgsodlingar, turf-scrubbers eller externa nitratfilter.

Alternativet att faktiskt byta vatten för att bli av med nitrat ansåg man (liksom de flesta i dag) vara för jobbigt.

Så det finns som sagt andra sätt att hantera nitrat, eller egentligen hela kvävets kretslopp, än att slänga i en massa levande sten i sitt akvarium. Vattenbyten tex är ju alltid bra, sen behöver man inte ha det så knökfullt med fisk heller ;)

Tänk att det hade jag ingen aning om att det var en relik, trodde det var en "gyllene regel" inom saltvattensakvaristik. Kommer nog iaf att ha minst 20-30 kg, känns som om det blir mysigt för fiskarna sen ser det väldigt tomt ut nu med min lille 10kgs hög ;). Ja vattenbyten lär det bli, är ju van sen Diskusarna att byta en herrans massa vatten så jag har vanan inne:) Fast såhär i början ska man väl undvika att byta massa vatten va? Och angående fiskar och i vilken mängd är det nog en fråga som definitivt kommer att komma upp här i tråden lite senare. Det som jag har bestämt mig för nu är ett par Ocellaris alt Percula? Så småningom en Yellow watchman med tillhörande räka. Mandarin är jag sjukt sugen på men det får väl bli om nåt år eller två kan jag tänka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det är ju faktiskt ingen dum idè alls, kan man ju blanda lite. Allmän fråga till alla som har lust att svara: Karet har ju varit igång i två veckor, jag la i den levande stenen i söndags. Idag tänkte jag bara på skoj liksom kolla om det var någon nitrit i vattnet och testet blev illrött. Är detta normalt eller? Han jag köpte stenen av sa att den var så fin och av så bra kvalitet så det skulle förmodligen inte ens bli någon nitrittopp. Är all min levande sten död eller är detta något som händer vid alla uppstarter? Viss nitrit får man ju räkna med antar jag men så mycket och så fort? Känns knepigt...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack så jättemycket för ditt svar! Tycker synd om dom små organismerna dock :smiley13:;). För stenen stod tyvärr onödigt länge utan vatten pga att en personal i Zoobutiken där jag skulle hämta stenen hade missat att den fanns på plats så när jag ringde och frågade om den kommit fick jag ett nej till svar. Sen ringde dom upp dagen efter och frågade när jag skulle hämta min sten. Lite tråkigt men hoppas den inte hann fara allt för illa på 24 timmar. Den var ganska bra förpackad och hade hållt fukten bra om man säger så.

Nu när jag ändå är igång och frågar saker. Ang tester. I dagsläget har jag endast nitrit och Ph tester (JBL dropptest) räcker dessa så länge? (Och duger JBL överhuvudtaget eller är det Salifert man ska ha?) Eller behöver man ha fosfat, kh etc etc to infinity and beyond....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...