Gå till innehåll

Mitt 1800 liters revkar.


LN21

Rekommenderade inlägg

Om du/ni ser så är vänster stolpen lägre än de andra, där är toppen på karet. Skälet att jag dragit upp resten av väggen är att ja vill ha belysningen 30 upp ovan karet.

Det är 75 cm till taket från ovankant kar.

Har inte sågat ut in in vardagsrummet hoppas att det blir till veckan.

Men har råkat ut för två små bakslag. Om ni kikar noga så går en svart (och en vit telekabel) från taket ung. i mitten av den blivande öppningen. Den kabeln är matningen till mitt garage, suck suck ,,,väggen som ja nu är och spekar i var ju en yttervägg tidigare, o jag hade totalt glömt bort att det gick en matarkabel där.

Sen vart det det där med sumpen, planen var ju att bygga ställningen till stora byttan för att sedan i lugn o ro fixa iordning sumpen. Sen skutan in den från vänster.

Meeeeen där står ju en liten 4 metare ivägen. Så att nu blir det till att imorgon försöka skär ut och silicona om 600 sumpen och placera den innan ja bygger vidare

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju en fruktansvärd tur att man inte vet vad som finns runt hörnet.

Då hade man ju inte vågat sig på nån ting här i världen :)

Hur svårt kan det vara att göra en matarkabel längre och skära ner ett litet akvarium. Dom kan ju åka till månen,,,,då borde ja kunna sträcka en liten kabel:)

Men ja ser i mina inlägg,, att lära mig stava är helt omöjligt verkar det som.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du/ni ser så är vänster stolpen lägre än de andra, där är toppen på karet. Skälet att jag dragit upp resten av väggen är att ja vill ha belysningen 30 upp ovan karet.

Det är 75 cm till taket från ovankant kar.

Har inte sågat ut in in vardagsrummet hoppas att det blir till veckan.

Men har råkat ut för två små bakslag. Om ni kikar noga så går en svart (och en vit telekabel) från taket ung. i mitten av den blivande öppningen. Den kabeln är matningen till mitt garage, suck suck ,,,väggen som ja nu är och spekar i var ju en yttervägg tidigare, o jag hade totalt glömt bort att det gick en matarkabel där.

Sen vart det det där med sumpen, planen var ju att bygga ställningen till stora byttan för att sedan i lugn o ro fixa iordning sumpen. Sen skutan in den från vänster.

Meeeeen där står ju en liten 4 metare ivägen. Så att nu blir det till att imorgon försöka skär ut och silicona om 600 sumpen och placera den innan ja bygger vidare

Det finns ett lösningsmedel för att ta bort silicon. Men det kanske du redan känner till. Det brukar vara svårt att få bort de sista resterna med rakblad.

Lycka till, Henric

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Biltema har en silikonremover. Men blir det rester kvar av den minskar hållfastheten avsevärt. Jag använder den inte på grund av det utan tar det sista med ett radergummi och sedan aceton.

Löser aceton torkad silicon? Smart med radergummi, det ska jag komma ihåg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack:) motgångar stärker en.

@Henric, vet du vilket lösningsmedel som är bäst?

Jag ska kolla vad det heter. Det är köpt på en lackeringsfirma. Stig skriver att det kan bli rester kvar av "removern" så det är nog bäst att torka både med förtunning och aceton efteråt. Men jag har misslyckats förut (hade inte remover) när jag har siliconat om och jag vet ett kar där bottenglaset lossnade och ett där det börjad läcka efter ett tag. Ny silcon fastnar dåligt på gammal.

Ett annat alternativ är att skära till glasremsor typ 4 cm och lägga dessa i hörnen och fylla med silicon. då får du silicon på glaset där det inte har suttit något förut. Det gör ju inte så mycket om det ser lite lustigt ut i sumpen. Bätre det än att det läcker.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Larry, jag står målös inför ditt burk bygge och för att svara på din tidigare fråga...du är alltid välkommen i Kalmar...vi får nycklarna till det nya huset men akvarium tillbyggnaden blir inte förren till våren/försommaren...nu kallar jag inte det för just "akvariumtillbyggnaden utan för Relax & Bad samt mysrum och pumprum till badet. Hhehehe...alla har inte en så förstående andra hälft som du. Bygg Byggg Byggggg! Det är toppen att läsa dina trådar. Jag har själv lagt en förfrågan om kar till Tyskland.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...