Gå till innehåll

PNY's andra rev


petnym

Rekommenderade inlägg

Presentation av PNY's "Nano-kub"

Fick ett infall och köpte detta akvarium, och hämtade det mitt i värsta snöovädret... Köpte det mest för att tekniken kändes rätt, och för att jag ville ha ett till "litet" akvarium med mer fokus på koraller, då mitt stora akvarium visat sig svårt att få stenkoraller att överleva i. Kanske inte helt genomtänkt att ha två akvarium, men mitt stora akvarium kommer antagligen köras vidare som FOWLR med relativt låg ambition, förutsatt att jag hinner sköta båda mina akvarium, och barn... ;-)

Detta är egentligen för stort för att kallas "nano", men jag ser det lite som ett nano med tanke på att akvariet nästan rums i sumpen till mitt stora akvarium, två gånger om...

Tekniska data

Helglasakvarium, 60x60x60 cm, 216 liter

Sump med 4 fack, (osmosdel, filterdel, returdel och skummardel)

Möbel i 22 mm vitmålad MDF

Teknik

Belysning: Radion XR30W LED

Skummare: Bubble King 180 mini

Returpump: Red Dragon mini 2500

Flöde: Tunze Nanostream 6025

Flöde: Tunze Nanostream 6045

Flöde: Hydor Koralia

ATO: Tunze osmolator 3155

Doppvärmare: Hydor 200 W

Akvariet fylldes med saltvatten igår kväll...

Bottensubstrat, levandesten och koraller kommer att stoppas i allteftersom... (Billiga fraggar köpes gärna i Linköping)...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vill ockå köra ett litet nano men hinner inte me 2 burkar.

Det hinner egentligen inte jag heller... Akvariumen får dela på den tid jag har...

Ska du sattsa på sps kar ?

Vi får se vad som funkar... Låg fisklast så jag enklare kan hålla låga näringsvärden utan alltför mycket arbetsinsats är planen... Plus den mindre volymen gör att man inte blir ruinerad av delvattenbyten...

aah du köpte iKuben! Lycka till :)

Tack!

Trevligt att kuben lever vidare.. Om jag inte mins fel så kommer den från Ken från början ? Han är ju duktigt på "stil" ..

Ja, så är det nog. Känns lite annorlunda att använda andras grejer, när man är van att bygga själv. ;-)

Har ingen LS i akvariet än... Har inte bestämt om jag skall och ta lite från det stora akvariet och "förstöra skapen" däri, eller försöka hitta annan sten... lutar åt det sistnämnda...

Ändrat av petnym
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, så är det nog. Känns lite annorlunda att använda andras grejer, när man är van att bygga själv. ;-)

Har ingen LS i akvariet än... Har inte bestämt om jag skall och ta lite från det stora akvariet och "förstöra skapen" däri, eller försöka hitta annan sten... lutar åt det sistnämnda...

Men nu har du iaf fått ett stiligt och framför allt välbyggt kar ;)

Hoppas det blir några roliga prylar i det också!

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, så är det nog. Känns lite annorlunda att använda andras grejer, när man är van att bygga själv. ;-)

Passar på att fråga om det du som byggt det här akvariet?

Ska bli kul att följa :)

Ja, alltid kul att bygga nytt... Börjar nästan förstå dom som uppgraderar stup i kvarten...

Satsa på lite nytt liv oavsett.. Hoppas du får till det riktigt bra som du vill ha i karet, förutsättningarna finns där av högsta klass..

Köpte en låda levandesten hos KF ikväll... :-)

Gjorde också rent returpump och skummare från gamla kalkavlagringar... Blev stor skillnad i ljudnivå direkt. :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Byggde det förra året, du behöver inte va rädd för att det ska ge sig ;)

Förstod att det varit ditt akvarium, men visste inte om du köpt det från någon annan...

Luckorna är så tunga så de känns lite farliga för småbarnen... Skall nog byta övre lyckan mot något lättare och fixa någon spärranordning (typ barnås) på insidan av den nedre... Förövrigt gillar jag designen.

Hos mig va det helt ljudlöst, precis som det ska va.

Jag skulle inte vilja påstå att det är helt ljudlöst, men det blev rätt bra när jag gjorde rent pumparna. Returpumpen verkar fortfarande vibrera en del... Vi får se om det går att få ordning på det också... Det borde rimligen gå att få riktigt tyst, med tanke på vilken utrustning det är...

Känns lite ovant att vara tillbaka i uppstartsfasen igen... Över fem år sen sist... Törs man stoppa i "cleaningcrew" (turbosnäckor) med en gång, eller skall man invänta nitritspiken? Skulle kunna köra med lite "flytande filtermedia" för att hålla ner eventuell nitrit...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förstod att det varit ditt akvarium, men visste inte om du köpt det från någon annan...

Jag skulle inte vilja påstå att det är helt ljudlöst, men det blev rätt bra när jag gjorde rent pumparna. Returpumpen verkar fortfarande vibrera en del... Vi får se om det går att få ordning på det också...

Känns lite ovant att vara tillbaka i uppstartsfasen igen... Över fem år sen sist... Törs man stoppa i "cleaningcrew" (turbosnäckor) med en gång, eller skall man invänta nitritspiken? Skulle kunna köra med lite "flytande filtermedia" för att hålla ner eventuell nitrit...

Prylarna är ju kända för att vara tystgående, när jag startade upp det så va det enbart ljudet från tunze 6095 som förde lite väsen men det la sig efter 2 veckor, iom att toppen är lite isolerad så försvann fläktljudet, kanske kan sätta in lite mer isolering där också?

Gör ett vatten byte från ditt stora o köp beg sten så kan du slänga i ett crew direkt, ska du ha sand i så tvätta den först i lite saltvatten innan du lägger i den!

En uppstart ska inte ta längre tid om man redan har ett kar igång, så har jag gjort iaf och det har funkat för mig!

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Prylarna är ju kända för att vara tystgående

Ja, utmärkt val av utrustning... ;-)

Gör ett vatten byte från ditt stora o köp beg sten så kan du slänga i ett crew direkt, ska du ha sand i så tvätta den först i lite saltvatten innan du lägger i den!

Redan köpt och plumsat i ny sten... Tänker nog ympa in lite bakterier från mitt andra akvarium, som du föreslår...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Haha, jo det hade nog blivit lite bättre, men nu blev det utan optiwhite, men hade en optiwhite kub 50x50 innan denna och allt från den åkte ner i 60x60 kuben och den lilla skillnaden det gjorde kunde jag knappt se, men nu bör det optiwhite i mitt nya för att få mer naturliga färger ;)

Men förstår absolut att man vill få fram det lilla extra!

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilar den övre kåpan på glaset eller är det en vägg bakom som håller den uppe?

Lurar själv på en liknande lösning.

Ja, den som byggde den (Ken?) har fasat ur MDF-skivorna så att lite av dom vilar på glaset. Luckan sitter bara med magneter, men jag skall nog byta den mot en tunnare MDF och sätta fast den med gångjärn... Jag vill inte riskera att barnen får loss den tunga luckan och får den över sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...