Gå till innehåll

PNY's andra rev


petnym

Rekommenderade inlägg

Härliga färger på fragghyllan...

[ATTACH=CONFIG]112871[/ATTACH]

Märkligt... Mätte fosfat idag och jag har fått tokhöga värden efter att bytt från ättika (som kolkälla) till (för lite) fosfatremover, och trots det har korallerna betydligt bättre färger nu jämfört med när jag hade lägre fosfatvärden...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 3 veckor senare...

Äntligen hunnit sätta upp doserpumpen för automatisk dosering av "Balling light" (KH+Ca+Mg+spårämnen) samt kolkälla... En förutsättning för att kunna hålla stabila värden i akvariet då jag har svårt att få till regelbundna mätningar och doseringar manuellt.

Doserpumpen köpes ursprungligen för mitt stora akvarium, men kommer väl till pass när jag vill köra "Balling light" i min rev-kub.

post-2486-14468933342319_thumb.jpg

Display.

post-2486-14468933341836_thumb.jpg

3st femlitersdunkar och flaska med ättika ryms tillsammans med doseringspumpar i nedre delen av möbeln.

post-2486-14468933342068_thumb.jpg

Fick krångla en del då Kamoer skickat med backventiler som inte passar på slangarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Nu har det gått 6 månader sedan uppstart... Har inte direkt forcerat fram något så det är fortfarande en del kvar när det gäller koraller...

Skrev ihop en ganska omfattande beskrivning för Zoopet för ett tag sedan, så jag tänkte det vore trevligt att posta texten här också, även om akvariet kanske inte är lika fint som en del andra här (än)...

post-2486-14468933479444_thumb.jpg

BESKRIVNING

Saltvattenskub, 216 liter, 60x60x60 cm på vit möbel.

Akvariet är tänkt att bli ett "mixed reef", blandat korallrev, som komplement till ett större fisk-akvarium (FOWLR) jag redan har i drift. Akvariet är placerat i TV-rummet bredvid vår hörnsoffa.

Akvariet körs med en modern variant av "Berlin-metoden", dvs filtreringen sköts av levandesten och en effektiv skummare, men kompletteras också med modernare metoder som fosfat-absorber och dosering av kolkälla. Kalcium, Alk, Magnesium samt spårämnen tillsätts enligt ballingmetoden med en doserpump.

Fiskarna matas dagligen med en omväxlande diet av flingor, pellets och frysfoder. Korallerna matas någon gång per vecka med "Reef Pearls" och diverse frysfoder.

Möblen är byggd i 22mm MDF och förstärkt med rostfria detaljer. Bänken är skruvad, limmad, spacklad, grundad, och lackerad. Nedre delen av möbeln innehåller en sump med all teknik, och är invändigt ljudisolerad. Överdelen som också är ljudisolerad döljer beysningen och minimerar ljusspridningen utanför akvariet. Tekniken är noga utvald för minimera oljud. Fläktar finns i båda skåpen för ventilation som driver ut eventuell fukt. Ambitionen är ett system som är väldigt tyst och som ger minimalt med ljusspridning utanför akvariet.

Akvariet är borrat med 3 hål, 2 st rör ner, 1 st rör upp. Överrinningen är en Herbie overflow av 25 mm PVC, dvs ett rör ned är designat som hävert och det tar ljudlöst större delen av flödet från akvariet till sumpen. Det andra röret tar en ingen eller en mycket liten del av vattnet. Syftet med det andra röret är att möjliggöra ett högt flöde utan bubblor i det första röret. Ett tredje rör tar vattnet tillbaka upp till akvariet. Planen är att ersätta det fasta utblåset med en dubbel 3/4" "Loc-line" så att man kan rikta utflödet mot de bakre hörnen dit flödet från streampumparna inte riktigt når. Returpumpen är specad för ca 2850 l/h och pumpar ca 2500 l/h med den lyfthöjd jag har. Mellan returpumpen och rören sitter en bit silikonslang som hindrar vibrationer att fortplanta sig från pumpen till rören, vilket motverkar oljud.

Eftersom akvariet innehåller några småpolypiga stenkoraller (SPS) som kräver relativt låga fosfat- och nitratnivåer så hålls dessa nivåer låga. Nivåerna hålls nere med hjälp av dosering av kolkälla (ättika och socker) och media i två hemmabyggda uppflödesreaktorer.

post-2486-14468933477294_thumb.jpg

INREDNING

Akvariet är inrett med levandesten och koraller, samt revkeramik på bakgrunden som döljer ytavriningsboxen. Bottensubstratet är korallgrus i storlek 3-5 mm.

Akvariet innehåller ca 20 kg levande sten. Levandestenen är i sig ett biologiskt filter som huserar merparten av akvariets nitrifikationsbakterier, och spelar därför en viktig roll i omvandlingen av nitrit och nitrat.

post-2486-14468933477569_thumb.jpg

TEKNIK

Akvariets teknik består genomgående av tysta kvalitetsprylar; returpump och skummare från tyska Royal Exclusiv, samt streampumpar och auto-top-off (ATO) från Tunze. Akvariet belyses med LED-ramp från Ecotech.

Akvariet har en måttanpassad sump (50x50x40 cm) under akvariet. Den har 4 fack. Ett stort fack med plats för skummare och eventuell framtida teknik, ett litet fack med filtermatta för mekanisk filtrering och ett fack för returpumpen. Det fjärde facket är avskilt från övriga och innehåller osmos-vatten för automatisk påfyllning vid avdunstning (ATO). Osmosvattnet räcker ca 1-1,5 vecka mellan påfyllningarna. Osmosvattnet filtreras av en 5-stegs omvänd osmos som jag använder till båda mina akvarium. Den har en kapacitet på 400 gpd (ca 1 liter/min). Vattenkvalitén övervakas med en dubbel inline TDS-meter.

Belysningen består av en första generationens "Ecotech Radion XR30W" LED-ramp. Rampen är på 130 W och har 5 st individuellt styrbara färger, (vit, "royal blue" 442 nm, blå 468 nm, grön 520 nm, hyperröd 660 nm). Ljuset tonas upp med blåljus först och övergår sedan till ett lite vitare dagsljus. På kvällen tonas ljuset återigen ned till ett blått ljus som får korallerna att flourisera vackert sista timmarna innan ljuset slutligen släcks.

En programmerbar doserpump från Kamoer tillsätter Kalcium, Alk, Magnesium, spårämnen (Balling) och kolkälla ett flertal gånger under dagen, några milliliter åt gången. Balling-lösningarna förvaras i 3 st femlitersdunkar längst ned i möbeln och kolkällan tas ur en glasflaska.

Två hemmabyggda uppflödesreaktorer hjälper till med filtreringen.

En DIY STC-1000 temperaturkontroller reglerar temperaturen genom att styra doppvärmaren. Temperaturkontrollern ger redundans till doppvärmarens inbyggda termostat och ger således skydd mot oavsiktlig upphättning av akvariet vid eventuellt fel på doppvärmaren.

post-2486-14468933480069_thumb.jpg

Tekniklista:

Belysning: Ecotech Radion XR30W LED (130W)

Skummare: Bubble King 180 mini

Returpump: Red Dragon mini 2500

Flöde: Tunze Nanostream 6025

Flöde: Tunze Nanostream 6045

Flöde: Hydor Koralia

Filter: 2st DIY 1,5 liter uppflödesreaktorer

ATO: Tunze osmolator 3155

Doserpump: Kamoer KSP-F03 3 chn master + 4 chn slave

Styrning: DIY STC-1000 temperaturkontroller

Doppvärmare: Hydor 200 W

Kylning/Ventilation: DIY PC-fläkt

Osmos: 5-stegs 400 gpd Osmos med boosterpump

Övrigt: Glastermometer

FISKAR

1st Smyckedvärgkejsare, Centropyge eibli

1st Orangebandad pincettfisk, Chelmon rostratus

post-2486-14468933479289_thumb.jpg

Koraller

Euphyllia sp.

Grön bubbelkorall

Pavona Cactus

mfl...

post-2486-14468933478803_thumb.jpg

post-2486-14468933477841_thumb.jpg

post-2486-1446893347803_thumb.jpg

post-2486-14468933478159_thumb.jpg

post-2486-1446893347836_thumb.jpg

post-2486-14468933478585_thumb.jpg

post-2486-14468933479012_thumb.jpg

post-2486-14468933479615_thumb.jpg

post-2486-14468933479858_thumb.jpg

Ändrat av petnym
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har experimenterat med Seachem Matrix media i den ena reaktorn ett tag men upplever inte att de tar någon nitrat, som utlovas... Har tagit ur Matrix-mediat nu och sänker nitraten med gammal hederlig kolkälla istället...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Peter - har du provat med att tillsätta lite kolkälla precis före ditt Matrixfilter - det verkar bygga på denitrifikation och då kommer kolkällan att understödja denna

Jag har kört kolkälla parallellt men inte doserat in i reaktorn som en nitratreaktor, men endå fanns det en del bakterieslem i den... Jag skall försöka få ned nitraten (med så lite okända parametrar som möjligt) sedan skall ja nog exprementera lite till med Matrix-mediat igen för att se åt vilket håll värdena går...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mätte lite vattenvärden med ett nytt och ett gammalt Salifert Mg-test och skillnaden var slående, 300 ppm skillnad. Det gamla visade 1250 ppm medans det nya ca 1550 ppm (utanför skalan).

Övriga vattenvärden:

Salthalt (specifik vikt): 1,025

KH: 7,4 dKH

Ca: 475 ppm

Mg: 1550 ppm

I: 0 ppm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...