Gå till innehåll

PNY's andra rev


petnym

Rekommenderade inlägg

  • 2 veckor senare...
  • 3 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

Inspirerad av Tritons-labs rapporter så har jag lagt till ett rapportblad med översikt av mätvärden i mitt excell-ark med mätvärdeslogg. Skall försöka få till lite gränsvärden med färgkodning framöver.

Här är gårdagens mätvärden från revkuben. Bytte reagens till Hanna Alk-mätaren då jag tror den gamla visade för höga värden.

post-2486-14468934920385_thumb.png

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mätt lite vattenvärden och bytt ca 10% vatten då några av korallerna plötsligt blivit lite bleka...

salthalt/specifik vikt: 1,026

Kalcium Ca: 500 ppm

Alk: 150 ppm / 8,4 dKH

Fosfor/fosfat: 24 ppb P / 0,07 ppm PO4

Nitrat: 1 ppm

Har du ändrat styrkan på ljuset?

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du ändrat styrkan på ljuset?

Nja... Jag satte upp diffusorskivan under LED-rampen några veckor innan, (osäker på om ljusmängden blev högre eller lägre då jag samtidigt skruvade upp ljusstyrkan på rampen), men borde jag inte sett något tidigare om det haft ett samband?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju alltid svårt att veta vad som är orsaken är då vi oftast nästan aldrig gör en förändring bara. Det är ju bra tryck i Ecotech rampen och det kan ju vara för mycket ljus, men samtidigt kan det vara så att korallerna behöver mera mat nu när ljuset ökat. Det är f-n inte lätt när vi har så bra ljus:)

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför vill du köra Triton-test?

Av ren nyfikenhet vill jag se hur detta akvarievatten skiljer sig från det i mitt betydligt äldre FOWLR som jag testade för några månader sedan... Samt att det kan vara bra att ha en referens ifall man får problem i framtiden. Jag planerar nog att testa vattnet med Triton lab 1-2 ggr per år framöver.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bild på revkubens belysning... Jag kör en lite annorlunda setup med en stor skiva av prismatisk akryl under LED-rampen, vilket resulterar i ett fantastiskt fint och jämt LED-ljus med en ljusbild som påminner den man får från en massiv ramp med T5-rör.

post-2486-1446893500189_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Riktigt intressant.

Man kan ju undra vart du får överskott på Si och Al?

Har du bra tillväxt på karet?

Al kommer (antagligen) från fosfatremover av aluminiumoxid.

Si kommer (antagligen) från kranvattnet pga av gammalt silikatmedia (bytte redan efter vattentest på stora akvariet).

Ca var en oavsiktlig överdos dagarna innan vattenprovet.

Br och Ba kommer från spårämnen i Balling light???

Något förhöjd fosfat då en sjöstjärna dog någon dag innan vattenprovet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan det vara lite mycket barium (Ba) i saltet? Har för mig att jag sett någon Triton-analys på nyblandat Red Sea Pro-salt som också hade 50-60 i barium.

Vi ligger ungefär som dig i tre av våra korallsystem i Ba, kör kalkreaktorer med lite Balling för justering ibland(CaCl och MgCl).

/ David

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...