Gå till innehåll

Få död på Zoanthus ?


Majki01

Rekommenderade inlägg

  • Svar 70
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Hoppas att du mår bra idag och har orkat med flytten till detnya karet. Kan jag komma och hämta bicolorn ikväll som avtalat?

Det e bara att komma :) allt blev ju lite segare . Men det går framåt ! E ju sjukskriven några dagar o kan inte ligga stil hur dåligt jag än mår . Så liten bit framåt har jag kommit :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tänker göra ett experiment när jag kommer hem från semestern om tre veckor. Har en sten med ett tiotal Zoanthus. Tänker stoppa den till mina kejsare och observera hur lång tid det tar innan de ej syns några knappar. Sedan stoppa tillbaka stenen i ett annat kar för att se om de dyker upp igen.

Hur tror ni det går?

MVH

Uffe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tänker göra ett experiment när jag kommer hem från semestern om tre veckor. Har en sten med ett tiotal Zoanthus. Tänker stoppa den till mina kejsare och observera hur lång tid det tar innan de ej syns några knappar. Sedan stoppa tillbaka stenen i ett annat kar för att se om de dyker upp igen.

Hur tror ni det går?

MVH

Uffe

Jag kan sätta nån hundring på att de försvinner.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tänker göra ett experiment när jag kommer hem från semestern om tre veckor. Har en sten med ett tiotal Zoanthus. Tänker stoppa den till mina kejsare och observera hur lång tid det tar innan de ej syns några knappar. Sedan stoppa tillbaka stenen i ett annat kar för att se om de dyker upp igen.

Hur tror ni det går?

MVH

Uffe

Vad för knappar gäller det ?

Är det Zoanthus -typ denna modell http://se.reeflex.net/tiere/2374_Zoanthus_sp14.htm

Eller protopalythoa http://se.reeflex.net/tiere/799_Protopalythoa_sp04.htm

Har imperator-navarchus-blue face-diacanthus +2 dvärgkejsare loricula-bispinosa

Zoanthus käker dom upp direkt -medans proto/paly nafsar dom på men äter inte upp dom .

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Otäck läsning detta..Ni som är handlare vad säger ni?Känns det inte olustigt? Menar när flera erfarna akvarister gör sådana här misstag?Är ju inte helt lätt att skilja på deadly eller inte typ..Vad jag efterlyser lite är:Är det safe om man ger tusan i dom..vad händer om en kejsare nafsar men inte äter?När försvarar dom sig typ...hur hanterar man en flytt tex osv osv..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Själv är jag förtjusta I knappar och skulle aldrig ta död på dom. :P

Tur att det inte gick värre.

Intressanta är att dom flesta fall folk råkar illa ut verkar vara främst när dom försöker göra sig av med dom.

Verkar extremt sällsynt att någon farit illa bara från att hålla dom I akvariet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Äter dem den så äter dem nog allt, Protopalythoa blandar in grus och detrius i deras vävnad så att den blir som sandpapper, är även ett av de släkten med de giftigaste knapparna, jag hade dock aldrig några problem med mina av den sorten när jag hade dem, hanterade dem relativt mycket men gjorde aldrig saker som att koka dem, elda dem eller så, men däremot fraggade jag dem ofta utan någon skada skedd. Men försiktighet bör iaktagas när man hanterar knappar hur som, speciellt Palythoa och Protopalythoa. Blir intressant att se om dem äter det hursomhelst.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp, håller med dig AlexRaptor, verkar krävas nån slags "dödligt våld" mot dem för att giftet ska frigöras, jag har hållit på med knappar i 6år utan minsta problem, och då handskades jag väldigt oförsiktigt med dem innan det inträffade lite fler incidenter. Men det är ju väldigt intressant att det är så, att upphåsningen av deras giftighet har inneburit många fler incidenter då folk försöker göra sig av med dem med relativt extrema metoder, det bästa sättet att göra sig av med oönskade fint färgade Zoanthus och Palythoa (men inte Protopalythoa) är att skicka dem till mig ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Tror inte jag skrivit något i denna tråd, men ett tips (lite som tips om sjöhare för alger) är att skaffa en Protoreaster lincki (aka "Red General", "Red Knob")

Har en sådan och den hyvlad av en sten med 400-500 polyper på en natt när den väl satte igång, var inte vad jag önskade i det läget men inte en enda fanns kvar efter en tid, inga nya har kommit tillbaka heller.

Nu går den i min sump där den får bo lite emellanåt. Matas lite då och då med räka eller mussla (tinade vanliga från matbutiken). lite mer info: http://www.freshmarine.com/red-knob-sea-star.html

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror inte jag skrivit något i denna tråd, men ett tips (lite som tips om sjöhare för alger) är att skaffa en Protoreaster lincki (aka "Red General", "Red Knob")

Har en sådan och den hyvlad av en sten med 400-500 polyper på en natt när den väl satte igång, var inte vad jag önskade i det läget men inte en enda fanns kvar efter en tid, inga nya har kommit tillbaka heller.

Nu går den i min sump där den får bo lite emellanåt. Matas lite då och då med räka eller mussla (tinade vanliga från matbutiken). lite mer info: http://www.freshmarine.com/red-knob-sea-star.html

Kanon! Har inte funderat på den lösningen om man vill bli av med knappar. :) Har sett denna sjöstjärna äta upp knappar hos andra, så visst stämmer det att den käkar knapp-polyper.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Riktigt hemsk läsning.... Hoppas du mår bra nu Micke.

Jodå rent allmänt mår jag bättre men har en remiss liggandes för lungröntgen för dom ville ta det säkra förre det osäkra pga något pipljud vid andning . Vilket känns tryggt att dom faktiskt har efter kontroller osv.

Har dock fortfarande läkemedel aktivt men har nu gått över till bara vid behov !

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Urs vilken trälig läsning. Tur att det gick så väl. Har med knappar och har alltid haft knappar. Tar man det lugnt med dom så har jag ej märkt något konstigt.... Men erfarenhet säger kraftig klämning eller värme triggar dessa att släppa giftet??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

gift försvaret torde ju vara designat för liv i havet inte för en saltakvarist i ett slutet minirev med troligtvis overkill konsekvenser...om nu man har teorin dödligt våld som utlösare av gift så borde ju nämd sjöstjärna trigga försvar..att det inte hjälper knappen är en annan femma...den kan säkert skrämma de flesta men inte alla kanske akvaristen får ta smällen?...undrar om det är så smart att tillföra djur som kan skada dom?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...