Gå till innehåll

100 Liters


Halogen

Rekommenderade inlägg

Hej,

Jag har en rätt så enkel "set-up":

Belysning: 3 stycken T8x18W, 2dagsljus och ett blått.

Skummare: Aqua Medic, Mini flotor.

Pumpar: 1st 1000liter/ tim med innerfilter, 1 st 600liters cirkulation.

Levande sten: 10 kg

Djur: 1 Palettkirurg, 2ocellaris, 1 Zanclus, 1 sjöstjärna(fromia elegans),1 putsarräka, 1 mandarin(scooter red blenny),

1 anemon (quadricolor) + några sniglar.

Dock inga koraller.

/ Hälsningar Pär

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Kul att ni tycker att det ser bra ut. Tänkte lägga ut en helhetsbild så småningom, men jag har för dålig kamera....

det blir bara suddigt med allt som rör sig.

Vahagn: Det blev bara 2 stycken träklossar till skummaren idag. Som jag sa så rekommenderar jag att du gör ett besök på korallrevet I södertälje.

När det gäller mandarinen så äter den fryst artemia. Den är lite långsam men när den väl får tag på maten så äter den.

/ Hälsningar Pär

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 månader senare...

Hej,

Kul att se att någon är intresserad av mitt lilla kar.

Jag ska försöka få upp lite bilder men jag har för dålig kamera för att få bra fiskbilder. Båda anemonerna är uppe och äter och mår bra. Min Moorish har blivit lite tam och äter gärna ur handen.

/ Hälsningar Pär

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm....jo jag vet att det är lite kontroversiellt men jag har inte sett några negativa effekter ännu efter ca 6 månader. Den är ju fortfarande rätt så liten. Men det är väl också det största skälet till att jag lurar på ett större kar. Förhoppnigsvis till hösten.

/ Hälsningar Pär

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Mått på karet är L80xH40xD35 (Bowfront)

Jag är nöjd med skummaren, man måste byta träuströmmare rätt så ofta. Jag har 5 stycken som jag skiftar mellan. När dom får ligga och torka så krymper porerna och man får en bra skummning igen. Efter ett tag måste dom dock bytas ut.

Jag har ingen erfarenhet av andra material men jag har testat flera olika märken av träutsrömmare och jag köper en sort här i Uppsala som funkar bäst, vet dock ej fabrikat. Jag har testat "sander" och "aqua-Medic" också.

Jag ska kolla märket på pumpen, den är tyst och bra i alla fall.

/ Hälsningar Pär

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för infon, Pär!

Är på jakt efter en mindre skummare som inte kommer ha så stor belastning och detta verkar vara ett billigt och, i dina ögon, ett bra alternativ. Får nog bli en sådan så småningom. Ska testa tätheten på mitt nya kar nu i helgen, så det dröjer säkert några veckor innan det blir aktuellt med en skummare ändå. Men alltid bra att veta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...

Hej,

Det går bra, väldigt sällskpassjuk. Äter ur handen.

Däremot har min putsarräka nyligen försvunnit, tror den har blivit anemon-mat. Clownerna lägger ägg konstant, jag har dragit upp ett 50-tal clownfiskar, som börjar växa till sig.

/ Hälsningar Pär

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ve och fasa....jag skulle aldrig ha svarat på det där inlägget. Min Moorish blev tvärt sjuk för två dagar sedan, simmade okordinerat. Provade behandling med aquafuran, men det hjälpte inte. Den dog nu på morgonen, mycket tråkigt.

Det jag kan konstatera så här i efterhand, så slutade jag att tillsätta Tetra Aqua safe, för ca 1 månad sedan. Flaskan tog slut och jag visste inte om den hade någon betydelse. Vad jag dock kunde se, var att när jag tillsatte detta "undermedel" så växte vimpeln till sig, och det kan man tänka sig som positivt.

Hur som helst så tog flaskan slut och det blev inte av att köpa någon ny. Detta kan ha haft betydelse då dessa medel ska ha avstressande effekt.

Det blir ingen mer Moorish, dom ska leva i havet och ingen annan stans.

/ Pär

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...