Gå till innehåll

100 Liters


Halogen

Rekommenderade inlägg

Aqua safe komplexbinder tungmetaller. När man slutar dosera utan att ha gjort vattenbyten kan de tänkas frigöras i vattnet. Jag tycker dina (eller fiskens) symptom kanske kan stämma med förgiftning. Det finns ju till och med en möjighet att Aquasafen "samlat upp" tungmetaller från inredning eller mat som sedan frigjorts.

Det är inte ett preparat som rekommenderas till saltvatten. Bland annat brukar skummaren få fnatt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ve och fasa....jag skulle aldrig ha svarat på det där inlägget. Min Moorish blev tvärt sjuk för två dagar sedan, simmade okordinerat. Provade behandling med aquafuran, men det hjälpte inte. Den dog nu på morgonen, mycket tråkigt.

Det jag kan konstatera så här i efterhand, så slutade jag att tillsätta Tetra Aqua safe, för ca 1 månad sedan. Flaskan tog slut och jag visste inte om den hade någon betydelse. Vad jag dock kunde se, var att när jag tillsatte detta "undermedel" så växte vimpeln till sig, och det kan man tänka sig som positivt.

Hur som helst så tog flaskan slut och det blev inte av att köpa någon ny. Detta kan ha haft betydelse då dessa medel ska ha avstressande effekt.

Det blir ingen mer Moorish, dom ska leva i havet och ingen annan stans.

/ Pär

Använder du RO?

Edit: Se upp med aquafuranen om du doserade direkt i karet. Dödar nitrifierarna också. Risk för nitrit. Dra ner på matningen och se till att skummaren går på max. Gå också gärna in med någon typ av bakteriestart varje dag ett tag. Du bör även byta lite vatten om du får nitrit.

mvh Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Använder du RO?

Edit: Se upp med aquafuranen om du doserade direkt i karet. Dödar nitrifierarna också. Risk för nitrit. Dra ner på matningen och se till att skummaren går på max. Gå också gärna in med någon typ av bakteriestart varje dag ett tag. Du bör även byta lite vatten om du får nitrit.

mvh Lasse

Jo, jag använder osmos. Vidare så gjorde jag behandlingen i ett karantänskar, så det ska inte vara någon fara.

Jag kör också med rowaphos och aktivt kol, som jag byter ca 1g/ 2veckor.

/ Hälsningar Pär

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aqua safe komplexbinder tungmetaller. När man slutar dosera utan att ha gjort vattenbyten kan de tänkas frigöras i vattnet. Jag tycker dina (eller fiskens) symptom kanske kan stämma med förgiftning. Det finns ju till och med en möjighet att Aquasafen "samlat upp" tungmetaller från inredning eller mat som sedan frigjorts.

Det är inte ett preparat som rekommenderas till saltvatten. Bland annat brukar skummaren få fnatt.

Hej stig,

Jo skummaren brukar få fnatt, det skummar mycket och det blir blått vatten i skummarkoppen, frågan är om det följer med skadliga ämnen och hamnar i koppen. Hur som helst, så växte "vimpeln" fort när jag doserade i ca 5ml/ 100liter. Märkbar skillnad på 1-2dygn.

/PP

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Nu har jag tagit bort både skummare och UVC och allting växer och frodas väldigt bra. Jag har aldrig haft så låga nitratvärden som nu, ca0,2ppm. Men det tror jag beror på att karet har varit igång i ca 2år.

Teknik:

Belysning: 4x18Watt T8

Cirkulation: Fluval med innerfilter (1000 liter/tim)

Värmare: 100watt Aquael

Levande:

1 Palettkirurg

1 Putsarräka

2 ocellaris

1 Mandarin

3 Anemoner (har delat sig) condylactis gigantea

Clavularia

Xenia

Ricordea

Skivis

Euphyllia

/ Hälsningar Pär

post-1718-14468912949858_thumb.jpg

post-1718-14468912949957_thumb.jpg

post-1718-14468912950042_thumb.jpg

post-1718-14468912950127_thumb.jpg

post-1718-14468912950267_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Gustaf,

Nej jag kör inget nitratfilter. Jag höll på experimenterade mycket med det tidigare men fick ingen ordning på det. Sen fyllde jag på mer sand efter jag såg ditt kar och succesivt, så har nitraterna minskat från 25ppm till nästan obefintligt.

Här är en bild på Xenian, jag fick av dig.

/ Hälsningar Pär

post-1718-14468912950361_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...