Gå till innehåll

Hypersalinity ?


Halogen

Rekommenderade inlägg

Hej,

Är det någon som har provat att sänka salthalten till 1.010, för att bota mot cryptocaryon.

Jag håller på med en sån "kur" och jag undrar hur lång tid det dröjer innan parasiterna släpper från fisken.

Jag har läst att man köra detta i ca 2veckor och sedan ska öka till normal salthalt.

I dagsläget har jag kört med 1.010 i ca 2 dygn. Firren är pigg och äter bra men prickarna har inte försvunnit.

Tacksam för tips från någon som kört metoden.

/ Hälsningar Pär

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Moorish Idol i 100 liter !!! Suck

Ja..

Minimum Tank Size: 125 gallons

Care Level: Expert Only

Tank Conditions: 78-80°F; sg 1.021-1.023; pH 8.1-8.4; dKH 8-12

Max. Size In Aquarium: Up to 7"

Color Form: Blue, White, Yellow

Temperament: Peaceful

Reef Compatible: With Caution

Diet: Omnivore

Compatibility: View Chart

Origin: Hawaii, Tahiti

Family: Zanclidae

Sluta att mixtra med salthalten om du inte provat UVt..

Vilka vattenvärden har du?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

OK!

Det var bara "expert only" som passade in.....

Vattenvärden OK. Jag kör bara Tropic Marin produkter och fyller på med Bio-Calcium och Magnesium för att

upprätthålla rätt nivåer. Jag har också en sten full med caulerpa för att hålla ned nitraterna, som liger på ca 5ppm.

Uvc hjälper inte mot trophonter bara "frisimmande" parasiter.

Kopparsulfat är väl den bästa metoden för att ta kol på parasiten men det tar rätt hårt på fisken också.

/ Hälsningar Pär

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Pär! Som jag sa senast så tycker jag också att den fisken är alldeles för stor för ditt kar. Även om den inte är fullvuxen så kommer den att bli definitivt för stor för ditt kar. Sen tror jag inte att det hjälper med att mixtra med salthalten så pass mycket, utan vid den tiden då du har nämnt här uppe så är fisken antingen död eller så har sjukdomens förlopp passerat.

Låter kanske lite surt, men en anemon och en Moorish Idol är lite överkant för en 100 liters. Sen är det alltid bra att skaffa en UV. De flesta parasiterna brukar vara frisimmande nattetid för att hitta nya värd och det är då som UVn gör mest nytta.

Hoppas att du får ordning på det och firren klarar sig.

Ha det,

/Vahagn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Uvc hjälper inte mot trophonter bara "frisimmande" parasiter.

Kopparsulfat är väl den bästa metoden för att ta kol på parasiten men det tar rätt hårt på fisken också.

/ Hälsningar Pär

Har du sökt här på forumet? Finns "tyvärr" ganska många trådar om oodinium, och vikten av korrekt plasering av UVt.

Spec när fiskarna sover. Är det långt gånget så är koppar "milt" jämfört med oodinium.

OK!

Det var bara "expert only" som passade in.....

/ Hälsningar Pär

Ironi hoppas jag?

Annars hade du nog vetat att ditt kar är förlitet och att UV är att rekomendera.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ironi = Svar Ja!

Sjukdomen kom 1 dygn efter introduktion, så jag vet inte om ett större kar hade hjälpt denna gång. Möjligen att den bar på sjukdomen!?

Men ett UV hade varit bra, definitivt. UV är på gång, har skickat efter. Men den kommer ju aldrig!

/ Pär

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ironi = Svar Ja!

/ Pär

Nice :skrattar:

Är den pigg och äter så vänta på UVt.

Är den hängig och sjuk så medicinera på en gång.

Tänk på att öka syresättningen om du medicinerar.

Är det enda fisken i karet? I så fall var den sjuk innan du fick hem den.

Flytten gjorde antagligen att det bröt ut.

Hoppas verkligen att det löser sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Den är pigg och äter det mesta som jag stoppar i karet...artemia, spirulina flakes, pellets... you name it.

Nästa steg om inte detta hjälper så blir det kopparsulfat, men denna metod(hyposalinity) skulle vara mildare enligt en artikel på nätet.

Jag väntar tills på Måndag....ser jag inte att prickarna har minskat(idag 6 stycken, har dock inte ökat) så blir det medicinering.

/ Hälsningar Pär

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, kom att tänka på en sak. Min hepatus hade prick och även med UV så gick det så där. Nu säger jag inte att det har bara med det att göra men sen jag har börjat mata med egen räkmix som jag blandade själv hemma och la in rejällt med vitlök så har den inte visat nån symptom alls på prick sedan dess. Matar du med räkmix eller nåt som du kan pressa lite vitlök i? Som sagt så är det inte endast vitlöken som kan göra mirakel, men kan knappast skada.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Vahagn,

Jag har en räkmix från Akvariehobby som innehåller vitlök. När jag matar med annan fryst mat, typ Artemia, så

"vitlöksmarinerar" jag maten. Jag har pressat ett par vitlöksklyftor och blandat med lite vatten. Sedan tagit en 5ml pipet och droppar på maten en liten stund före utfodring.

Jag tror att detta kan vara bra i förebyggande syfte, men kanske inte för att bota sjukdomen.

/ Hälsningar Pär

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 veckor senare...
Jo, kom att tänka på en sak. Min hepatus hade prick och även med UV så gick det så där. Nu säger jag inte att det har bara med det att göra men sen jag har börjat mata med egen räkmix som jag blandade själv hemma och la in rejällt med vitlök så har den inte visat nån symptom alls på prick sedan dess. Matar du med räkmix eller nåt som du kan pressa lite vitlök i? Som sagt så är det inte endast vitlöken som kan göra mirakel, men kan knappast skada.

tror oxå mycket på vitlöken,kör det i mitt frysfoder

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hyposalinitet är en utmärkt metod! Morish idols tål inte koppar!

Jo, det fungerade mycket bra! Man måste ha tålamod bara, man får räkna 3-4 veckor med låg salthalt.

Nu är den frisk och är tillbaka i huvudakvariet. Äter & Mår bra!

/ Hälsningar Pär

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...