Gå till innehåll

Silikat, Var kommer det ifrån? Var går gränsen?


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Har fått silikat i karet igen och kan inte fatta var det kommer ifrån.

Inget silikat eller fosfat i mitt osmosvatten eller kemikalieblandningarnar men ändå en hel drös med silikat i akvarievattnet.

När man mäter fosfat så finns det ingenting varken i akvariet eller från osmosen. Silikat däremot ger utslag när man mäter på akvarievattnet.

Nu skulle jag vilja ha lite hjälp med att fastslå var ifrån det kan komma.

Har precis satt i ett nytt fosfatfilter som innehåller Aquaphos som skall vara hög effektiv emot fosfater men jag har inte hittat om det tar bort silikat också. Kan det bero på att det inte är inkört?

Eller kan det kanske bero på att filtret tar bort så mycket fosfat att en del alger som lever av fosfat och silikat dör och därigenom släpper ifrån sig ämnen igen? Att fosfat inte skulle bli mätbart kan ju då förklaras med att filtret skall vara så hög effektivt.

Har kollat igenom mina anteckningar och ser då att för cirka 2 veckor sedan den 15/8 hade jag 0 i silikat men ett aningen högt fosfatvärde. Det var troligtvis då jag bestämde mig för att inhandla filtret och ett silikat test efter som det precis tog slut. Efter det så dröjde det lång tid innan jag lyckades installera filtret så mellan den 15/8-25/8 har jag inte mätt silikat men fosfat har konstant legat relativt högt.

Efter installation av fosfatfiltret så gick fosfatvärdet ner till 0 mellan den 25/8-29/8 och i samma veva noterade jag det hög värdet av silikat.

Jag kan alltså inte slå fast om silikatvärdet har höjts under tidsperioden 15/8-29/8 eller om det enbart är de sista dagarna mellan den 25/8-29/8 som det har skjutit i höjden.

Förrutom mina funderingar kring att det kan vara alger som dör av och på så sätt släpper tillbaka silikat till vattnet eller att silikat löses från stenen genom någon kemiskprocess finns det några andra funderingar, alternativ eller åsikter??

Jag kan inte komma på någon annan faktor som skulle kunna "läcka" silikat till akvariet.

Sedan har jag också lite funderingar kring lösningen på problemet:

Jag kan inte hitta att Aquaphos skulle ta hand om silikat så jag funderar på att byta ut det mot Rowaphos, men jag får inte upp filtret det sitter som berg. Någon som har detta filter och kan rekommendera en bra öppningsmetod?

Någon som anser, använder deltecs fosfat/silikat filter som skall vara till Rowaphos, som tycker att jag skall byta till ett sådant filter? Kan man ha det på utsidan av akvariet?

Sist men inte minst och det som jag inte kunde hitta på forumet:

Finns det någonstans, dokumenterat, vilka skadliga effekter för höga silikatvärden kan ha på akvariets invånare? Vad är för höga värden?

Enligt testet så skall havsvatten har 0 i silikat men jag har nu 1.0 och kan inte se på några av mina djur att de skulle må sämre men jag vet att det inte skall vara så och skulle behöva se underlag för att det inte KAN vara så.

På så sätt blir det lättare att motivera ett nytt deltec filter.

Mycket tacksam för snabba svar.

Stigigemla - Ser gärna dina åsikter i detta inlägg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har Aqua Medic Reef Salt och har använt det tidigare utan att jag har märkt någon förändring.

Men jag skall kolla upp det också så får vi se hur det ligger till.

Tack för svaret.

Vet du hur det ligger till med max värden och studier i ämnet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Läste precis detta:

Welche Verbindungsschläuche können bei dem Wodka-Filter verwendet werden ? Da die handelsüblichen grünen Schläuche mit der Zeit unflexibel werden (Weichmacher dann im Wasser) wollte ich die etwas teureren aber dauerhaft biegsamen Silikon-Schläuche verwenden. Gibt es hier Bedenken aufgrund des doch anderen Milieus ?

Silikonschläuche sollten nie (!!!) im Aquarium benutzt werden. Der Grund ist ganz einfach, es kann Si an das Wasser abgegeben werden. Hat also nichts mit dem Wodkafilter zu tun. Verwende die PVC Schläuche. Du kannst aber auch PVC-Rohre oder Teflon-Schläuche (teuer!) benutzen.

Allt enligt Dipl.-Ing. (FH) Lars Sebralla

__________________

Och enligt det så skall ju slangarna kunna släppa mycket silikat i vattnet.

Men jag har inte haft problem tidigare och det finns väl fler än jag som kör detta filter utan att få en massa silikat?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En möjlighet är att kalkborrande rörmasker och dyl gör så att det släpps ut kisel från levande sten till vattenmassorna. Det är också skillnad på vad för salt man använder sig utav. Kan nämna att HW pro är ett skitsalt och Tropic Marin Pro är ett toppensalt i många hänseenden speciellt när det gäller kisel, Hw har kisel i saltet Tropic marin pro har det inte. Thore Kjellberg håller på med en studie med olika värden på nyblandat salt i kiselfritt osmosvattenmed hjälp av mig, Christian och några mera akvarister som vi alla använder olika märken. Resultatet kommer att persenteras senare när den är klar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Angående hur du öppnar filtret så är det bara att skruva av locket. Det kan sitta rejält hårt i början... speciellt om det har varit i vattnet ett bra tag... men det är bara att skruva.

Ett fosfatfilter fungerar helt kemiskt genom att fosfat absorberas från vattnet. Det fungerar alltså till 100% direkt när man startar det. Det är endast biologiska filter som har en inkörningsperiod.

Sen finns det inget samband mellan silikat (kisel) och fosfat... det är två helt skilda ämnen med olika uppkomst och användningsområde. Ingen idé att blanda ihop dem alltså.

Silikat (kisel) är inget farligt för fiskar eller koraller. Nackdelen är att förhöjda halter av kisel kan leda till ökad tillväxt av kiselalger. Kisel finns i mängder överallt... bland annat så innehåller våra glasrutor stora mängder kisel... nu säger jag inte att dina rutor har släppt kisel till vattnet, men det finns en mängd möjliga källor. I princip allt du häller i akvariet såsom mat, spårämnen, färskvatten och salt kan innehålla kisel. Normalt sett är det inga problem utan det konsumeras snabbt av alger och annat och skummas sedan bort.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så värdena bör minska med tiden?

Risker med att avvakta och se om det försvinner med tiden är alltså att jag eventuellt kan få mycket alger?

Nu när jag åminns mig så skrapade jag rutorna från en massa kiselalger precis efter att jag kom hem efter 3 dagars frånvaro.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Normalt sett så tar din skummare upp det mesta om du har kiselalger som dör... men ett visst tillskott i vattnet kommer du säkert att märka.

Men om du inte tillför mer kisel så kommer det minska med tiden.

För ett par timmar sedan skickade jag en fråga till AquaLight angående AquaPhos och kisel men inte fått något svar ännu. Jag återkommer när jag vet mer. Rowaphos tar upp kisel men det är inget särskilt effektivt sätt. Det brukar vara bättre att hitta källan som tillför kisel istället för att filtrera bort det från vattnet. Kiselfilter efter osmosen brukar vara ett hett tips. Tidigare fick jag skrapa rutorna ett par ggr per vecka... nu gör jag det högst 2ggr i månaden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är inte så jätte bekymrad över att jag måste hålla rutorna rena och stenarna sköter fiskarna om.

Jag har mer en känsla av oro för att fiskar och koraller skall fara illa p.g.a. det höga silikatvärdet.

Men som sagt om nu silikat (kisel) inte har något samband med det "farliga" ämnet fosfat så kanske man inte behöver bry sig om det hela.

Ingen som kan länka till en sida eller sitter på någon rapport/avhandling om hur ICKE farligt silikat är för invånarna i akvariet?

Att det blir alger av det spelar inte så stor roll eftersom då slipper jag mata så mycket och skulle det bli farligare så kan man ju använda Rowaphosen istället.

De dagar som jag vet om att jag har haft för högt silikat är ju lätt räknade och under den tidsperioden har jag inte kunna se någon negativ effekt på akvariet.

Men vad det förhöjda värdet beror på kan ju vara lite svårare att slå fast.

Osmosvatten - Nej, inget fosfat eller silikat efter filtret

Kemikalierna - Nej, ingenting i blandningarna

Blandat saltvatten - Vet ej, skall kontrollera vid nästa vattenbyte

Matning - Matar med samma foder som jag alltid har gjort

Slutligen:

Hans du tror inte att det kan skada fiskar eller koraller om jag låter tiden ha sin gång?

Byter 40 liter vatten i veckan så jag exporterar ju en del "smutsigt" vatten och tillför nytt rent.

Kan skummaren ta hand om silikat genom att algerna dör? Kan den ta hand om fosfat på liknande sätt?

mvh Andre

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Länk om fosfat

http://www.advancedaquarist.com/issues/sept2002/chem.htm

Länk om kisel, där man t.o.m. föreslår att man tillsätter kisel

http://advancedaquarist.com/issues/jan2003/feature.htm

Din kiselhalt är ofarlig för fiskar och koraller. Om den däremot leder till en allt för kraftig tillväxt av kiselalger så kan den skada ditt akvarium... men så länge du håller fosfaten låg kommer inte algerna att explodera.

Och ja... skummaren tar bort både silikat och fosfat när den filtrerar bort döende alger och dylikt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En del av de alger som ingår i plankton är kiselalger och man misstänker att de tar upp det mesta av det kisel som går ut i havet via floderna. När de dör eller blir uppätna hamnar kislet på havsbotten i sediment. Svampar och sjöpungar behöver kisel för sitt skelett. Jag har fått uppväxt av en gulgrön svampart från LS och en helgul från Petrol och tror att de tar så mycket kisel ur vattnet att de är skyldiga till att mina sjöpungar nästan försvunnit. Så jag funderar på att tillsätta litet oosmosat vattenledningsvatten till karet. Men jag har haft kiselalgblomning så tanken på kisel får det att vända sig i magen på mig....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En fundering,Akvariesilikon består väl till stora delar av kisel...

Glas och mjuka tillämpningar

Kisel finns i en mängd mineral i naturen. En vanlig källa till kisel är sand som till största delen består av kvarts som är en ren kiseldioxid. Vi använder kvartssand när vi tillverkar glas. Då smälter vi sanden tillsammans med soda och kalk – tillsatser som sänker sandens smältpunkt.

Silikon är ytterligare ett material där kisel utnyttjas. Silikon används både som smörjmedel och i silikongummi som tätningsmedel. Silikon har också egenskapen att kroppen inte stöter bort det. Därför används det också vid plastikoperationer.

Man kan fundera över hur ett ämne som kisel kan vara både ett hårt mineral som kvarts och samtidigt bygga upp så mjuka strukturer som silikon. De olika egenskaperna beror på hur atomerna är ordnade och bundna till varandra. I silikon är kiselatomerna ihopkopplade till långa kedjor. I kvarts sitter de däremot bundna i ett tredimensionellt nätverk som gör att de inte kan röra sig inbördes. Vi kan jämföra med hur kolatomerna är bundna till varandra i smörjolja respektive i diamant.

/ Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...