Gå till innehåll

Fiskar dör alltid när jag handlar från en specifik butik


Nille83

Rekommenderade inlägg

Eftersom man inte får nämna några butiker här, så säger jag bara att det är Skånes största saltvattensförsäljare.

Nu till frågan, jag har köpt fisk från fyra olika butiker. Fiskarna jag köper från de tre andra överlever alltid. Butiken ifråga dör ca 50% av fiskarna ALLTID. Någon som kan förklara varför det är så?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 71
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Hr du kollat vad dom har för salthalt i sitt system? En del affärer sänker salthalten ganska ordentligt eftersom det motverkar parasiter. Kan kräva en väldigt försiktig inkoppning.

Det står att de har 1.24 i butiken, men jag kollade påsen sist och där ger det 1,21. Jag har 1,25. Men jag tycker jag koppar in ordentligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är du noggrann med att vänja in dem med ditt vatten eller häller du bara i dem? Vissa affärer har betydligt lägre salthalt än vi har för att hålla parasiter borta så om du inte tar dig tiden så kan ju fisken chockas av förändringen, bli stressad och sen dra på sig sjukdomar eller sluta äta. Är det en affär som inte sköter sina djur så kan dem ju också vara sjuka innan du fått dem. Spar kvitto nästa gång du handlar där och gå tillbaka och begär pengarna tillbaka ifall fisken dör. Ta dock med ett vattenprov för dem kommer troligtvis vilja kolla ditt vatten om dem ska ge tillbaka pengarna

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag koppar in ca 30-60 minuter. Tycker inte man ska kräva mer eller?

Fiskarna dör väldigt fort, handlar inte om veckor utan 1-2 dagar.

Kan man begära pengarna tillbaka? Jag har sagt till dem 2-3 gånger att fisken jag köpt av dem dött, men de bryr sig inte får betala för fisken igen.

Men kommer sluta handla där nu, finns ingen anledning att slänga pengarna i sjön :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kolla skillnaden på salt och pH. Är det stor skillnad så kanske du behöver koppa in längre tid men 30-60min låter tillräckligt. Självklart kan du kräva pengarna tillbaka om dem inte sagt något innan om att dem inte ersätter för levande. Dem kan ju vägra dock och man kanske inte orkar blanda in konsumentverket men är dem seriösa så ska det inte vara några problem att få pengarna tillbaka så länge du behandlat djuret rätt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det står att de har 1.24 i butiken, men jag kollade påsen sist och där ger det 1,21. Jag har 1,25. Men jag tycker jag koppar in ordentligt.

Om de far med osanning gällande salthalten tycker jag du ska kräva pengarna tillbaks och ifrågasätta varför de går ut med felaktig information.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kolla skillnaden på salt och pH. Är det stor skillnad så kanske du behöver koppa in längre tid men 30-60min låter tillräckligt. Självklart kan du kräva pengarna tillbaka om dem inte sagt något innan om att dem inte ersätter för levande. Dem kan ju vägra dock och man kanske inte orkar blanda in konsumentverket men är dem seriösa så ska det inte vara några problem att få pengarna tillbaka så länge du behandlat djuret rätt

Kollar du ph/eller frågar om det i butik när du köper fisk?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kollar du ph/eller frågar om det i butik när du köper fisk?

PH kan man ju kolla i påsen hemma. Det sjunker ju ofta under transport så spelar inte så stor roll vad det är i affären. Normal transport hem från affären brukar dock inte vara några problem. Vad jag förstått så kan PH vara lika kritiskt som salthalten om den sjunkit för mycket när man introducerar ny fisk.

Dock i detta fall låter det mer som affären som e problemet precis som många här uppe i mitten av Sverige har haft med en affär. Ibland kan de funka och ibland inte. Tråkigt att vissa affärer får fortsätta sälja när dom har så dåliga djur och att folk fortsätter gå dit när det finns så otroligt duktiga affärer som satsar på nöjda kunder och säkert skulle kunna göra det till det bättre som ännu billigare priser och ännu större sortiment än vad dom har nu om dom fick dom kunderna.

Blir ju lite dubbelmoral att säga att man tänker på djuren när man handlar i en affär där kanske 50% av sändningarna dör bara för man lyckats karantänhålla och klara just den fisken man köpte själv för att spara några kronor.

Nej har du så du kan så byt affär där du får levande fiskar. (Har dock ingen aning om vilken affär du pratar om)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina erfarenheter av denna butik är att köpa de fiskar som har varit lite längre i butiken, kanske de från förra sändningen... de som just kommit in är upp stressade och blir ännu mer upp stressade när de ska transporteras ännu en gång och koppas inte från vatten de knappt vant sig vid till ännu ett nytt kar=/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det handlar, väldigt förenklat - om skillnaden mellan ditt vatten och handlarens vatten.

Men det finns en massa andra faktorer som är lika viktiga: stress, hierarki och konkurrens

Bakteriekulturen i det nya karet vs den fiskarna kom ifrån.

Tänk att du själv skulle åka över halva klotet, komma fram mörbultad, febrig och illamående efter 36timmar i kolmörker och dålig miljö, ryckas upp i bländande ljus och kastas in i en "cell" där dina medfångar spöar upp dig det första dom gör!

Det är nog alltid inte så kul att vara fisk....... ;)

Självklart har karantänshållen fisk betydligt större chans att överleva och att inte dra in nya smittor, men observera att en karantän är ett system helt isolerat från övriga försäljningssystem, och som helst också steriliseras mellan varje fisksändning.

Kan lova att de butiker i norden som har en egen karantänsanläggning kan räknas på en hand!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag betalar ju gärna lite mer för en fisk jag vet har gått i karantän.

Eller om jag vet att dom har gått en längre tid hos handlaren.

Skulle alldrig köpa en fisk som kommer direkt från påsen upp i ett visningskar.

Att man sen ska betala lika mycket flr en sådan fisk å då inte få några garantier är ju ren stöld

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Problemet här är att man måste chansa en del.. Skulle jag få för mig att följa reglen , vänta två veckor efter leverans.. Så hade jag bara haft chromis o någon variant av clowner att välja på i bästa fall.. Allt sålt redan..

MIN åsikt. Och står för den.

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan lova att de butiker i norden som har en egen karantänsanläggning kan räknas på en hand!

Och det uppskattas verkligen att ni tar er tiden för karantän och fortfarande har så bra priser! Satt och tänkte på det igår hur billigt det är. Någon kille nere i Bali eller liknande ska först fiska upp en firre, skicka den till sverige, sen hämtar ni ut den på arlanda och ska dessutom ha massa vikta pappren klara, tar den till butiken och har den i karantän i nån månad gissar jag på och trots allt detta kan en fisk säljas för ett par hundringar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...