Gå till innehåll

Fiskar dör alltid när jag handlar från en specifik butik


Nille83

Rekommenderade inlägg

  • Svar 71
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Det kan vara så att det är av denna anledning min lokala butik fyller påsarna med syrgas? För jag har inte haft något dösfall när väl fisken kommit tillrätta i karet. Dom fall som fisk har dött har varit under loppet av 2 dagar. Då har jag tagit förgivet att fisken varit kass från start. Och det är inte många som dött för mig men dom får gången jag gjort mig mödan att påpeka så med lite tur har man fått en ny. Dock med påpekan att du väljer fisken när den hamnat i påsen är det ditt ansvar. Sedan tar man en kaffe med dom och snacka lite salt så blir dom glada eller så glada som dom iaf kan bli :)

Min lokala butik har ingen karantän alls. Så man är medveten om risken.

Och som Jani sade tidigare går det ej att boka en firre mer en några dagar som max. Tror detta har med deras gross verksamhet att göra det ska bara in och ut på så kort tid som möjligt för att ej blanda nyanländ fisk med gammal.

Squba

Jag vet inte vart de fått detta ifrån. Jag tror det är en dragen erfarenhet på fel sätt och det tror jag också att Davids tabeller gjort

Sanningen är att när du transporterar fisk så utsöndrar de två saker - koldioxid och ammonium. Koldioxiden sänker pH:t och det är tur det. Ammonium i form av ammonium (NH4) är ofarligt och dödar inte fisk. Ammoniak (NH3) däremot är dödande i låga nivåer. Ammonium och ammoniak är två sidor av samma mynt - ammonium (NH4) är ammoniaks (NH3) jon. ammoniak i sig är en gas. Förhållandet mellan ammonium och ammoniak är beroende av pH. Vid ett högt pH så är det mer ammoniak - vid ett lågt pH så är det mer ammonium. Vid pH 6 (atmosfärtryck och 25 grader) är uppgår den fria ammoniaken NH3 till 0,06 %, pH 6,5 -> 0,18 % ammoniak, pH 7 -> 0,57 % ammoniak, pH 7,5 -> 1,8 % ammoniak, pH 8 -> 5,4 % ammoniak, pH 8,5 -> 15 % ammoniak och pH 9,5 (ungefär) ger 50% ammoniak.

Ju längre fisken är i påsarna ju lägre blir pH och ju mer ammonium ansamlas det. Ammoniumet i vattnet kommer också att ha ett visst förhållande till ammoniumet i blodet. Blodet har ett lite högre pH än vattnet och påverkas inte så mycket av koldioxiden. Utsöndringen av ammonium är dock en aktiv process, vilket innebär att fisken kan utsöndra ammonium mot en koncentration så under transporten är en risk för ammoniakförgiftat blod liten fastän pH där är högre. Normala transporttider (under 10 - 15 timmar) innebär normalt inte så mycket - fisken hinner inte utsöndra så mycket ammonium och ammoniumkoncentrationen i blodet blir inte så hög. Vid längre transporter blir det annorlunda. Då har man en påse med lågt pH och mycket ammonium. Börjar man då koppa med perfekt vatten så kan katastrofen inträffa. pH stiger (i vatten och blod) - ansamlat ammonium omvandlas till ammoniak - fisken dör. Från dessa iakttagelser så har en del dragit slutsatsen att det bästa är att ta fisken och stoppa den direkt i karantänskaret. Detta fungerar för det mesta men min erfarenhet har gett mig en del motstridande upplevelser. Att stoppa i fisken direkt är oftast beroende på art och transportförhållanden. Jag har tidigare gjort så att när fisk har varit väldigt kritisk kondition tagit den direkt i det nya vattnet. Har fungerat ibland men inte alltid. Om jag däremot packar om fisken utan vattenbyte - egentligen öppnar jag påsen - blåser in nytt syre och förpackar igen - så klarar sig de flesta fiskar bara de har livstecken vid öppnandet av påsen första gången. Vet att fler använder metoden men har inget bra svar varför den fungerar

Jag har också råkat ut för att jag tagit fisk och slängt direkt i det nya vattnet och fisken gjort några snurr och dött. I dessa fall så har ammoniumhalten i blodet blivit så hög att när fisken kommit i det nya vattnet har den snabba pH höjningen i blodet gjort att fisken blivit ammoniakfögiftad via blodet direkt. Jag testade det en gång genom att jag bara stoppade i en Bright Blue direkt i det nya vattnet. Den stendog (det var 50 yngel i påsen och den var transporterad i 48 timmar) efter några inledande snurr. Då sänkte vi ph i mottagningskaret till under 7 (Davids metod med koldioxid) och tog några fiskar och la in. Ingen reaktion. Sedan la vi i alla - direkt. Lät karet stå under första dygnet och pH gick upp naturligt till över 8. Inte en fisk dog utan det var den bästa leverans av den arten jag varit med om.

Det här och en del andra erfarenheter har lett till en metodik där pH:t i mottagningskärlet sänks till under 7 med hjälp av koldioxid. Det vattnet används sedan till att koppa in fisken under lugna förhållanden. Efter ca en timme med upprepande koppningar lyfts fisken bara över i sitt kar (fortfarande pH under 7) - cirkulationen slåss på och pH stiger under första dygnet till normala förhållanden. Vissa fiskar som jag av erfarenhet vet fungerar lyfts direkt i karet med det lägre pH:t utan koppning. Vilka arter - ja det blir min hemlighet :) Jag har testat med ammoiunblockerare i salt men den beskrivna metoden fungerar bäst - åtminstone för mig.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För att undvika missförstånd så vill jag säga att den metoden för inkoppning och pH sänkning jag beskrev använder jag bara vid långa transporter > ca 15 timmar.

Nödmetoden - "Ompackningen" med syrgas görs direkt när fisken anländer om den visar tecken till att må dåligt i transportpåsen. Jag öppnar bara påsen och blåser ner ny syrgas i den och försluter sedan direkt. Varför det fungerar vet jag inte och har ingen tanke bakom. Det kan ju vara så att fisken är koldioxidpåverkad. Det går ju tyvärr inte göra någon dubbel blindtest med metoden - man vet inte om fisken skulle ha klarat sig med att få gå i direkt men min erfarenhet är att jag räddat fler "nära döden fall" med hjälp av den metoden än vad jag gjort med andra metoder tidigare - även här gäller erfarenhet vid transporter > 15 timmar. Kan ju vara aktuellt att tänka på nu när fler och fler köper fisk direkt i påse vid importer. Jag har varit med om fall när flygbolaget på grund av förseningar ombesörjt ompackning med hjälp av ny syrgas nere i Tyskland och hela sändningen klarat sig ändå. Jag kan inte se någon nackdel med detta.

För er som transporterar fisk under lång tid finns det några bra regler att följa. Begär packning med syrgas (för de flesta fiskar 1/3 vatten - 2/3 syrgas), om möjligt be att fisken svälts någon/några dagar innan, förpacka i frigolitbox (tänk på att det är lika viktigt vid varma sommardagar som kalla vinterdagar - vid extremfall - ta med en påse med varmt eller kallt vatten i boxen), singelpackning, stör inte fisken under transport, transportera mörkt och se till att påsarna står stadigt upprätt. För sötvattensfiskar gäller också att ha några promille salt i påsen (motverkar osmosförluster vid stress). Vid uppackning av fisk - temperaturinvänj (plastpåsen oöppnad i akvariet), ta pH - vid pH > 7 koppa in enligt metod innan. Om inte möjligt att sänka pH i karantänakvariet - ta inkoppningsvatten i en hink - sänk pH där. Koppa in fisken i påsen (behåll lite pH sänkt vatten). Flytta fisken till hinken med det sänkta vattnet (rena) efter koppningen - höj pH där genom luftning eller koppa in med "osänkt" akvarievatten igen.

Jag är medveten om att folk lyckas med metoder som är olik min - detta är metoder dock som fungerat för mig och går det inte bra med era metoder så kan det vara idé att testa denna

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har varit med om detta också, fast en annan butik. Fisk dör, och förklarar detta för handlaren. Får som svar att garanti gäller till dörren, köp uv så kommer det gå bra ungefär. Känns ju roligt :(

Tyvärr är konkurrensen för dålig med saltvatten...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ibland när jag har varit i denna butik så har de flyttat vissa fiskar från ett kar till ett annat och från det karet till ännu ett nytt... inte konstigt att fisken dör :/

Åker hellre till klovnfisken i köpenhamn fast det tar halva dagen. Det är en bra butik. de är riktigt trevliga, vill att djuren ska överleva resan där ifrån och framför allt så har de välmående koraller(bara erfarenhet av det). jag har köpt koraller från "Ni vet vem" och inte en enda har överlevt resan hem på 40 min. korallen jag köpte från klovnfisken hade jag i påsen i 6 timmar innan den kom ner i karet och den mår hur bra som helst och har inte haft den minsta Vävnads död:D

Ska ni till köpenhamn så är klovnfisken ett måste!!!

Med Vänliga Hälsningar, Wigge :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja vi kommer ta oss en tur ner till Danmark inom en snar framtid och då besöka de saltvattensbutiker som ligger i Köpenhamnsområdet med omnejd och hoppas på riktigt fina fynd med kvalitè för en gångs skull :) Kör hellre en bra bit och får bra utbud, än som att slänga pengarna i sjön....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja vi kommer ta oss en tur ner till Danmark inom en snar framtid och då besöka de saltvattensbutiker som ligger i Köpenhamnsområdet med omnejd och hoppas på riktigt fina fynd med kvalitè för en gångs skull :) Kör hellre en bra bit och får bra utbud, än som att slänga pengarna i sjön....

Alltid trevligt med utflykter. Men skulle vilja påstå att kvalité på fisk ej skiljer i Danska butiker.

Pendlar till Köpenhamn med bil på daglig basis och har sett min beskärda del här med i Köpenhamns butikerna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...