Gå till innehåll

Äntligen större!


dr.dator

Rekommenderade inlägg

Nu är det äntligen dags för lite större kar. I förra lägenheten var det svårt att få plats med mer än min lilla kub på 100 liter, men nu är bostadsrätten såld och vi har flyttat till hyresrätt så nu ska det banne mig bli större! :)

Planen är DT på 490 liter med måtten 140x70x50 (LxBxH) med sump på 110x60x35 med vattenytan runt 22 cm. Så totalt blir det i runda slängar drygt 600 liter.

Karet ska stå på en ställning av aluminium-fyrkantsrör täkt med någon form av skivmaterial med två luckor fram. Tanken är också att kortsidorna ska kunna tas av enkelt så man kommer åt att fylla på färskvatten och Balling-dunkar osv.

Teknik som jag har tänkt mig till burken än så länge:

Belysning: Pacific Sun Triton S (1 eller kanske 2 enheter om det känns som det behövs)

Skummare: Royal Exclusiv Bubble King Double Cone 200 med RD3 Speedy pump

Returpump: Royal Exclusiv Red Dragon RD3 Speedy 50W max 5000 l/h

Biopelletsreaktor (ej bestämt än vilken)

Eventuellt ATS (Santa Monica SURF2)

Scapen har jag tänkt ska vara ganska "öppen" med ett fåtal öar som antagligen kommer beståv av revkeramik och lite LS. Kommer nog också stoppa ner LS i sumpen och/eller köra med någon form av siporax eller liknande. Läste om detta i tråden POPOVSs drop och blev lite inspirerad… :)

Ang djur så har jag inte planerat speciellt mycket. I nuvarande kar har jag olika knappar, euphyllia, montipora, en acropora (som konstigt nog verkar vara den som trivs bäst) och lite andra olika mjukkoraller. Fiskbeståndet består i gamla burken av två ocellaris, en six line wrasse, en putsarräka och en smaragdkrabba. Så jag kommer flytta över dessa men sen inrikta mig mer på SPS. Lite sugen på att testa någon form av ZEO men det blir at ta tag i senare isf.

Tanken med tråden är att dokumentera bygget och hur akvariet fortskrider.

Slänger in lite skisser.

post-5944-14468932108677_thumb.jpg

Och så ett par frågor... :)

Till retur och dränering (herbie) tänkte jag köra 25mm PVC. Det borde väl räcka?

Sumpen har jag designat själv... Några synpunkter ang. den?

Tanken är att sensorn till ATO:n ska sitta i facket där returpumpen är. Är det smart?

post-5944-14468932107834_thumb.jpg

post-5944-14468932108131_thumb.jpg

post-5944-14468932108399_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, ATO'n måste sitta i samma fack som returpumpen... Jag föreslår också att de gör den delen större... Det är praktiskt med en returdel som kan svälja en del extra vatten när man grejar med akvariet.

Tack! Bra info. Bör jag göra den "hela vägen ner" så att den delen alltså blir 60cm djup också?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack! Bra info. Bör jag göra den "hela vägen ner" så att den delen alltså blir 60cm djup också?

En annan orsak är att du har en rätt rejäl pump, och det finns risk för att den suger luft om du inte sätter en böj på insuget... Och tillverkaren rekommenderar inte att man sätter en PVC-vinkel direkt på pumpen då det ger icke-laminärt flöde, utan att man har en rak bit emellan...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En annan orsak är att du har en rätt rejäl pump, och det finns risk för att den suger luft om du inte sätter en böj på insuget... Och tillverkaren rekommenderar inte att man sätter en PVC-vinkel direkt på pumpen då det ger icke-laminärt flöde, utan att man har en rak bit emellan...

Ok, jag hade nog inte tänkt köra pumpen på max, men det kanske ändå är en bra idé att ge den lite mer utrymme. Typ såhär istället?

post-5944-14468932112311_thumb.jpg

Vad bör man köra för flöde på returen på ett kar i den här storleken? Och kommer bubbelfällorna att funka som det är tänkt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

intressant. väldigt likt mitt. Jag kan tycka du kan öka höjden med 5cm då 50 är väldigt lågt om man vill ha en öppen cape med öar som du beskriver.

Tanken var först att burken skulle vara ett så kallat "shallow reef". Gillar verkligen den stilen men insåg att akvariet skulle ta lite för mycket plats i rummet där det ska stå om det skulle vara djupare än 70. Kollade först rätt mycket på att göra något liknande detta (men större då): http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?t=2234507

Men tror du 5 cm skulle göra så stor skillnad?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var på Triton idag och snackade lite med Fredrik om bygget han tyckte inte jag behövde någon bubbelfälla mellan första och andra facket i sumpen. Så nu ser ritningen lite annorlunda ut. Han tyckte också det kunde vara bra att höja nivån lite i första facket där jag tänkte ha LS så den inte blir torr om man tex byter vatten.

post-5944-14468932115003_thumb.jpg

En annan grej han nämnde var att jag bör göra nödröret (alltså inte det strypta) i en större diameter, tex 32 mm då istället för 25 som jag tänkt. Anledningen ska vara att om det blir stopp i det strypta av någon anledning så kan nödröret hantera det. Är det verkligen ett problem om man kan justera returpumpen och strypningen i huvuddräningringsröret? Iofs är det väl mindre risk att det blir stopp i nödröret om man kör med större diameter. För blir det stopp där så kan ju inte huvudröret hantera det ökade vattenflödet. Jag hade iofs tänkt att köra med korgar för att minska risken för stopp så det borde väl inte vara några problem att köra med 2 st 25or?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en ATI powercone 200 och den släpper igenom nada. Den är nästan halva priset med :) och gör ett utmärkt jobb.

Hur är ljudnivån på den? Som jag har förstått det så ska BK vara tystare och robustare byggd. I det här fallet spelar inte pengarna så jättestor roll :smiley16: Viktigt att den är tyst för husfriden... :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du behöver nog fundera kring flödet där det står "eventuellt ls"...

Här är en annan variant som jag har funderat lite på med en öppning i botten på den delen där avrinningen går ner. Vad tror du om denna? Då kommer ju flödet alltid att gå genom delen med LS.

post-5944-14468932124112_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...