Gå till innehåll

Smedbergs Juwel 240 extraordinario


smedberg

Rekommenderade inlägg

Nu åker sötvattnet ur min Juwel 240 för att blir uppgraderat till salt. =)

post-6981-14468932224391_thumb.jpg

Har shoppat streamers och returpump på fishstreet, kommer försöka mig på en liten minisump.

Köpte en begagnad Pacific Sun Metis R2 2x150w som får stå för belysning.

Mitt mål är att hålla möbeln så original och tyst som möjligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du övervägt o försökt göra ramen högre på samma sätt som du gjort nya plattor till locket.. ? Då borde det bli bättre ang ljuset , sen kanske skummaren? , vet inte vilken du ska ha men den kanske får plats under locket också..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du gör helt rätt i att konvertera till salt tycker jag :) Utifall att du skulle vara intresserad av lite bilder från mitt Juwel 240 så hojja till.

Kör med en sump i det vänstra skåpet inunder ja, Känns lite väl liten så funderar på att bygga en sump som står i en möbel på sidan om, Men den gör sin nytta ifall, slipper se skummare, retur, doppvärmaren och allt sånt :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

post-6981-14468932301463_thumb.jpg

Tjena Sardellen, har redan tjuvkikat på din tråd :)

Nu är det borrat och klart. Jag var lite orolig men det var enklare än jag trodde.

Monterade överrinningen från min RSM, blev riktigt nöjd då den tar lite plats.

Min lokala leverantör av PCV hade inte mindre genomgångar än 32mm så det blev lite tight.

Pumpen (Jebao DC3000) kunde inte i närheten fylla 32mm röret. Fick strypa ~90% vilket gjorde att det blev extremt svårt att ställa rätt flöde.

Ändrade till 20mm rör och pumpen fyllde inte den heller men nu blev det mycket enklare att strypa till rätt flöde för att få det tyst.

Så nu blir det 20mm plus 32mm spill/nödrör.

post-6981-14468932300474_thumb.jpg

post-6981-14468932300711_thumb.jpg

post-6981-14468932300956_thumb.jpg

post-6981-14468932301221_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej

Kan du ge lite mer info om Locket till karet, Det ser super nice.

har en Juwel Rio och har 2 problem med ljus och hur det ska se

1- Frugan förbjud mig hänga nåt från tacket eller trappan -nej

2- den vita plexi som håller karet i mitten.

jag vill behålla samma look, är det plexy eller annat material, är det D.I.Y

MVH

Patrick

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

post-6981-14468932314817_thumb.jpg

Jag använde 4mm plastglas från Biltema. Mätte ungefär hur stor lucka jag ville ha för matning och kapade upp två skivor.

I den större skivan satte jag två stag för att orka hålla vikten från lampan plus att göra så den inte kan glida i sidled.

Det främre staget tar även stöd på mittstaget. Sen skar jag ut hålen för ljuset i skyddsplasten och målade den.

I efterhand skulle jag nog skaffat någon sorts plastfilm då det blir lite flammigt i färgen när ljuset reflekteras underifrån.

Sen kanske det är bättre med glaslock men nu är det redan byggt. =)

Idén byggde på att jag köpte en Pacific Sun som inte använder koncentrerande linser plus att den passar med mittstaget. Jag kommer troligtvis ändå få dålig täckning i sidorna eftersom den sitter nära ytan, men det får jag leva med.

Jag kommer börja prova att köra med plast kvar i rutorna, blir det någotproblem så kapar jag ut hål.

post-6981-14468932314573_thumb.jpg

Ändrat av smedberg
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då var karet testkört med sump och all rördragning limmad. Det höll tätt, tjoho!

Inga missöden som vid första testet då jag glömde slangen till returpumpen i vattnet efter att ha brutit strömmen.. smiley9.gif

Fick hem väldigt fin sten från aquaterrashop.net som ligger och puttrar i en hink.

post-6981-14468932443026_thumb.jpg

Returen är oborrad och ligger i den vanliga urfasningen som Juwel har. Fick värma röret och platta den lite för att locket skulle passa.

Totalt blev det 20mm huvudrör med 32mm reserv och 25mm retur. DC3000 pumpen fyller inte 20mm ostrypt.

post-6981-1446893244383_thumb.jpg

post-6981-14468932443321_thumb.jpg

post-6981-14468932443596_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser bra ut.

Någon undrade över mittstaget.

I mitt kapade jag det och satte två tvärstag i glas.

Jag hoppas inte du kommer få problem med det , men jag är lite fundersam över den lilla RSM-boxen som ska svälja ganska mycket vatten.

Följer ditt bygge med spänning.

RSM-boxen sväljer allt som pumpen kan leverera utan problem, inte ett ljud. Blir ca 30cm kam.

Nackdelen kan vara att det blir liten höjdskillnad på rören vilket gör det svårare att ställa in men jag lyckades få det tyst efter lite pillande fram och tillbaka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Riktig kul , och väl genomtänkt.

Lycka till

det börjar klia i fingrarna för en uppdatering för en större Juwel :)

MVH

Patrick

Jag ville egentligen ha ett Juwel 300 (350l) som är like brett men den finns inte i vit och det var smidigt med det 240 som jag redan hade.

Grymt kul! Blir nog ett jäkla bra bygge :) Jag skulle fått arselt ur någon dag och komma förbi med en bulpåse och kika lite!

Bara att komma förbi, behövs ingen bulla =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur långt har du kommit i fyllandet?

Du kunde fått tagit lite av mig - jag gick och la mig igår och glömde att jag höll på att fylla osmos i källaren, så det har svämmat över i ett halvt dygn nu :P

Fullt nu, wohoo.. Tack för erbjudandet.

Nu jäklar ska här pysslas med LS

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...